Το εχω ξαναγραψει.Μπρος στον οικονομικο Αρμαγεδωνα που εξελισεται στον πληθωρισμο που εξανεμιζει καταθεσεις οι παρα πολυ πλουσιοι μετατρεπουν τα χρηματα τους σε ακινητα. Δεν επενδυουν . Καταψυχουν.
Σε πρόσφατη μελέτη του National Bureau of Economic Research (Μάρτιος 2023) εκτιμάται ότι υπάρχουν 186 τράπεζες στις ΗΠΑ όπου εάν οι μισοί από τους ανασφάλιστους καταθέτες αποσύρουν γρήγορα τα κεφάλαιά τους, τότε, ακόμη και οι ασφαλισμένοι καταθέτες θα μπορούσαν να βρεθούν σε δυσχερή θέση, επειδή η τράπεζα δεν θα διέθετε επαρκή κεφάλαια για να αποζημιώσει πλήρως όλους τους καταθέτες, αναγκάζοντας ενδεχομένως την εποπτική αρχή (FDIC) να παρέμβει.Την άποψη αυτή έρχεται να ενισχύσει μελέτη της JP Morgan Chase &Co, που εκτιμά ότι οι “πιο ευάλωτες” αμερικανικές τράπεζες είναι πιθανό να έχουν χάσει συνολικά περίπου 1 τρισ. δολάρια σε καταθέσεις το τελευταίο έτος, με τις μισές εκροές να σημειώνονται τον τελευταίο μήνα, μετά την κατάρρευση της Silicon Valley Bank. Το ενδιαφέρον για την τραπεζική κρίση παγκοσμίως έχει αυξηθεί πολύ τις τελευταίες δύο εβδομάδες, ενώ εγκυμονεί ο κίνδυνος μετάδοσης (contagion) στην Ευρώπη.
Πιστευουν πως και αυτη η κριση θα περασει οπως οι προηγουμενες και θα ξανα ρευστοποιησουν οσα αγοραζουν σημερα.Και στο μεταξυ οπως παντα ισχυροι παικτες εξαφανιζονται και οι περιουσιες τους περνουν σε νεα χερια.Ολο και πιο λιγα. Ολο και πιο διαπλεκομενα με κρατη κυβερνησεις και κομματα.Ολο και πιο εξαρτωμενα απο τα μεγαλα οικονομικα συμφεροντα κυριως των ΗΠΑ. Εξ αλλου παντα οι Ελληνες εφοπλιστες αυτο δεν ηταν; Μεταπρατες μεταφορεις εκπροσωποι στην χωρα πρωτα των Βρετανων και αργοτερα των Αμερικανων Γερμανων και Αραβων.Και φυσικα εμπλεκονται σε γεωπολιτικα παιχνιδια παντα κερδιζοντας απο τους πολεμους νομιμα η παραβιαζοντας τις διεθνεις συνθηκες.
Πρόσφατα ναύλωσε στην γερμανική κυβέρνηση δύο «Πλωτές Μονάδες Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης και συνολικά 13 πλοία μεταφοράς LNG χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων το καθένα με στόχο να βοηθήσει -με το αζημίωτο πάντα- τη Γερμανία να ανεξαρτητοποιηθεί από τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου.
Ο εφοπλιστης Προκοπιου βρισκεται στην 12η θεση αναμεσα στους κορυφαιους πλοιοκτητες του κοσμου.Και την ιδια στιγμη που «βοηθα» την Γερμανια να ανεξαρτητοποιηθει απο το Ρωσικο πετρελαιο ο ιδιος εφοπλιστης μετεφερε κοντα μισο εκατομμυριο τονους Ρωσικου πετρελαιου απο τα συνολικα περιπου 6 εκατομμυρια που μετεφεραν οι Ελληνες εφοπλιστες στα λιμανια του κοσμου.
1. Οικονόμου Group of Companies (TMS Tankers) 1.876.371,/2. Ανδρέας Μαρτίνος (Minerva Maritime) 1.741.512,/3. Κωνσταντίνος Μαρτίνος (Thenamaris Shipping) 764.000 /4. Διαμαντής Διαμαντίδης (Delta Tankers) 499.120/5. Δημήτρης Προκοπίου (Centrofin) 472.424,/6. Θανάσης Μαρτίνος (Eastern Mediterranean) 435.353,/7. Τσάκος Group 313.308
Η γερμανική εφημερίδα Die Welt ξεσάλωσε πρόσφατα κατά της ελληνικής κυβέρνησης και των Ελλήνων εφοπλιστών για την τεράστια αύξηση των μεταφορών ρωσικού πετρελαίου. Καταγγέλλει, σε πρόσφατο δημοσίευμά της, ότι δεξαμενόπλοια με ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζουν να καταπλέουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια, παρά τους περιορισμούς που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, και τονίζει πως αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο σε Έλληνες εφοπλιστές.Πολλά δεξαμενόπλοια καταπλέουν σε λιμάνια της Κίνας, της Ινδίας και της Νότιας Κορέας, ενώ οι ναύλοι έχουν τριπλασιαστεί, υποστηρίζει η γερμανική εφημερίδα
Αν και τα στοιχεία της κερδοφορίας δεν είναι δημόσια διαθέσιμα, υπάρχουν εκτιμήσεις που καταδεικνύουν αστρονομικά κέρδη για τους Ελληνες εφοπλιστές, των οποίων ο στόλος αποτελεί τη σημαντικότερη δύναμη στα πλοία μεταφοράς LNG.
Σύμφωνα με αυτά, οι ναύλοι των πλοίων LNG βρίσκονται σε ιστορικά υψηλό επίπεδο, όχι μόνο για τα LNG, αλλά για οποιαδήποτε κατηγορία πλοίου στην ιστορία της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Ο μέσος ναύλος στη σποτ αγορά ξεπερνά τα 313.000 δολάρια/μέρα, ενώ πριν από μερικές μέρες, πλοίο LNG της «Maran Gas», του ομίλου Αγγελικούση, ναυλώθηκε προς 400.000 δολάρια/μέρα από την «Shell» για να μεταφέρει ένα φορτίο από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη!
Ειδικοί του κλάδου της ναυτιλίας (πηγή: powergame.gr) προβλέπουν έσοδα ρεκόρ για τα πλοία LNG, που ενδέχεται να ανέλθουν μέχρι και στο 1 εκατ. δολάρια τη μέρα! Αυτό που τονίζουν οι αναλυτές είναι ότι πλέον τα πλοία αποζημιώνονται όχι μόνο για την εκτέλεση ενός δρομολογίου, αλλά και για την επανατοποθέτησή τους. Αν δηλαδή το πλοίο βρίσκεται π.χ. σε ένα διαφορετικό σημείο και ναυλωθεί για να παραλάβει ένα φορτίο από κάπου αλλού, πληρώνεται και για τη μετακίνηση αυτή. Σε τέτοιο σημείο έχει φτάσει ο ανταγωνισμός για τη μοιρασιά της τεράστιας πίτας!Οι ελληνικοί ναυτιλιακοί κολοσσοί ήταν από τους πρώτους που επένδυσαν σε δεξαμενόπλοια LNG. Κατά τη διάρκεια του 2021 η αξία του ελληνόκτητου στόλου στην αγορά LNG αυξήθηκε κατά 2 δισ. δολάρια. Η Vessels Value αποτιμά τον ελληνικό στόλο μεταφοράς LNG στα 19,1 δισ. δολάρια. Ο μεγαλύτερος στόλος πλοίων μεταφοράς LNG στον κόσμο είναι ελληνικής ιδιοκτησίας, ελέγχοντας το 25% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Τρεις ελληνικοί όμιλοι είναι οι κορυφαίοι μεταφορείς LNG στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τα τελευταία αναλυτικά στοιχεία, ακολουθούμενοι από ναυτιλιακούς κολοσσούς της Νότιας Κορέας και της Κίνας. Πιο συγκεκριμένα, τα πλοία του Ομίλου Αγγελικούση είναι οι κορυφαίοι μεταφορείς LNG στις ΗΠΑ με 39 φορτία, ενώ ακολουθούν η «GasLog» του Πέτρου Λιβανού (37 φορτία) και ο Ομιλος Τσάκος.
Το 2018, το ναυτιλιακό περιοδικό «Lloyd’s» κατέταξε 15 Ελληνες ανάμεσα στους κορυφαίους πλοιοκτήτες του κόσμου, με την Ελλάδα και την Κίνα να φιλοξενούν τους ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στη ναυτιλία.
Συγκεκριμένα στη λίστα κατά σειρά βρίσκονται ο Γιάννης Αγγελικούσης, ιδιοκτήτης της Angelicoussis Shipping Group, , ο Γιώργος Προκοπίου της Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas στη 12η θέση (από την 15η) και η Αγγελική Φράγκου, επικεφαλής της Navios Maritime Holdings, στην 22η θέση.
Πιο κάτω στη λίστα βρίσκονται ο Πέτρος Γ. Λιβανός της GasLog, 24ος, ο Γιώργος Οικονόμου της TMS/Dry Ships, ο Πέτρος Παππάς, επικεφαλής της Star Bulk, ο Θεόδωρος Βενιάμης, ο Κώστας Κωνσταντακόπουλος της Costamare, ο Νικόλας Τσάκος, ιδρυτής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation (TEN) Limited και ο Βαγγέλης Μαρινάκης της Capital Group.12
Σε νέα χέρια πέρασαν τα υψηλότερα σε αξία ακίνητα που αποτελούσαν τμήμα του μεγάλου κτήματος που διατηρούσε στο Πόρτο Χέλι ο εκλιπών επιχειρηματίας Δημήτρης Κοντομηνάς. Συγκεκριμένα, λίγο πριν κατακυρώθηκε έναντι 7.841.000 ενός αγροκτήματος 300 στρεμμάτων με δύο οικίες, με υπόγειο 44,00 τ.μ. και ισόγειο επιφανείας 85 τ.μ. και πρώην ποιμνιοστάσιο με ισόγειο επιφανείας 153 τ.μ., στο 20ο χλμ. της Επαρχιακής οδού Γαλατά – Ερμιόνης, καθώς και το υπόλοιπο 5% αυτού, αντί 413.000 .Επιπλέον, νέος ιδιοκτήτης βρέθηκε και για την έκταση των 73,1 στρεμμάτων . Συγκεκριμένα, το 95% εξ αδιαιρέτου της πλήρους κυριότητας κατακυρώθηκε έναντι του ποσού των 9.135.001 ευρώ, και το υπόλοιπο 5% κατακυρώθηκε έναντι 711.000 ευρώ,
Τα τμήματα που τέθηκαν σε αναστολή
Θυμίζουμε ότι το ακίνητο, λόγω της μεγάλης έκτασης και της αξίας που εμφανίζει βγαίνει σε ξεχωριστά τμήματα μέσω διαφορετικών πλειστηριασμών, μέρος των οποίων, μάλιστα, έχει τεθεί σε αναστολή. Η διαδικασία στρέφεται εναντίον της εταιρείας «Ελληνικαί Ξενοδοχειακαί Τουριστικαί και Γεωργικαί Επιχειρήσεις Garden Beach» καθώς και της οΔιευρωπαϊκής Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων,
Αντίθετα, σε αναστολή τέθηκε ο πλειστηριασμός για το 95% εξ αδιαιρέτου της πλήρους κυριότητας ενός αγροκτήματος, έκτασης 114.761,00 τ.μ., Επιπλέον, σε αναστολή τέθηκαν αντίστοιχα και οι πλειστηριασμοί για το 5% εξ αδιαιρέτου της πλήρους κυριότητας μιας έκτασης 114.761 τ.μ., καθώς και το 5% εξ αδιαιρέτου της πλήρους κυριότητας μιας έκτασης 122.154 τ.μ.,
Το ονειρικό κτήμα έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά από ακίνητα του δραστήριου επιχειρηματία, τα οποία κατέληξαν στον δρόμο της εκποίησης λόγω των κόκκινων οφειλών που κατέγραφαν οι εταιρείες που είχε δημιουργήσει κατά τη διάρκεια της πολυετούς επιχειρηματικής του διαδρομής, η οποία διήλθε από διάφορα σκαμπανεβάσματα
2022 Λαγονησι
Στα χέρια του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου πέρασε, σύμφωνα με πληροφορίες, το παραλιακό ακίνητο-«φιλέτο» της οικογένειας Τίγκα στο Λαγονήσι, που βγήκε νωρίτερα σήμερα στο σφυρί.Συγκεκριμένα, το ακίνητο βγήκε σε ηλεκτρονικό πλειστηριασμό με τιμή εκκίνησης 14.650.000 ευρώ, μετά από τρίωρη «μάχη» που ξεκίνησε στις 10 το πρωί και ολοκληρώθηκε λίγο μετά τη 1 το μεσημέρι, άλλαξε χέρια στην τιμή των 30.568.359 ευρώ, δηλαδή υπερδιπλάσια. Το ύψος ρεκόρ του τελικού τιμήματος, –από τα μεγαλύτερα που έχουν καταγραφεί στη διαδικασία των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών-, «εξηγείται» από τη συμμετοχή του πανίσχυρου εφοπλιστή, ο οποίος εκτός από τις ναυτιλιακές δραστηριότητές του, δίνει ηχηρό «παρών» στο real estate με εκατοντάδες πανάκριβα ακίνητα στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες να ανήκουν στο χαρτοφυλάκιό του.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο κ. Προκοπίου είχε ελεγχθεί από κλιμάκιο του ΣΔΟΕ το 2010, ύστερα από πληροφορίες της ΕΥΠ.Τότε, στελέχη του φέρεται να επισκέφθηκαν τα κεντρικά γραφεία του εφοπλιστή και να πήραν μαζί τους τον σκληρό δίσκο του υπολογιστή του. Στα εργαστήρια της υπηρεσίας ανακάλυψαν ότι φέρεται να κατείχε 130 ακίνητα σε όλη την Ελλάδα (σε offshore), από τα οποία αποκόμιζε τεράστια οφέλη (εισοδήματα από ενοίκια κ.λπ.), που όμως δεν δήλωνε. Λίγο καιρό αργότερα δημοσιεύεται ότι ο κ. Προκοπίου ήταν το πρόσωπο που δέχτηκε επιβολή προστίμου-μαμούθ ύψους 40.000.000 ευρώ, αφού θεωρήθηκε ότι δεν κατέβαλλε τον ετήσιο φόρο 3%, καθώς και το ΕΤΑΚ. Το όνομα του εφοπλιστή απασχόλησε πάλι την επικαιρότητα το 2011, όταν το περιοδικό «Stern», με τον τίτλο «Οι Ελληνες πεινάνε και οι πλούσιοι βγάζουν έξω τα λεφτά τους», διέδιδε ότι ο εφοπλιστής Γ. Προκοπίου μετέφερε στην Ελβετία 600.000.000 ευρώ.Πάντως, ο ίδιος, μέσω του δικηγόρου του Γ. Στεγανάκη, είχε απαντήσει δημόσια στις αποδιδόμενες μομφές, τονίζοντας ότι δεν έχει οφειλές προς την Εφορία, ενώ δεν του έχει επιβληθεί το οιοδήποτε πρόστιμο. «Ο κ. Προκοπίου ουδεμία οφειλή καθυστερεί προς οποιαδήποτε ∆ΟΥ ούτε οιοδήποτε φορολογικό πρόστιμο του έχει επιβληθεί» είχε επισημανθεί τότε στην ανακοίνωση.Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου ξεκίνησε ως μηχανικός στα πλοία και είναι ένας από τους 10 πιο ισχυρούς Ελληνες. Μέχρι το 2010, μέσω της Dynacom, κατείχε στόλο 40 δεξαμενόπλοιων. Το 2005 τιμήθηκε σε τελετή απονομής των Lloyd’s List Greek Awards ως ένας από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της ελληνικής ναυτιλίας, παραλαμβάνοντας το βραβείο της καλύτερης εταιρίας δεξαμενόπλοιων. Θεωρείται ιδιοκτήτης της ονειρικής «Villa Christina», η οποία είναι χτισμένη πάνω στη θάλασσα, ένα από τα στολίδια του Πορτοφίνο, του κοσμοπολίτικου θερέτρου της ιταλικής Ριβιέρας. Τέλος, στην ιδιοκτησία του φέρεται να ανήκει η ποδοσφαιρική ομάδα Ολυμπιακός Λαυρίου, ενώ διαθέτει megayacht, το μέγεθος του οποίου υπολογίζεται στα 106 μέτρα.
2013 Ποιος κορυφαίος εφοπλιστής με τις πλάτες των κυβερνήσεων φοροδιαφεύγει εδώ και χρόνια, κρυπτόμενος πίσω από δεκάδες off-shore εταιρείες;Την ώρα που η κοινωνία στενάζει από αβάσταχτα φορολογικά (και όχι μόνο) μέτρα, οι ισχυροί της Ελλάδας παραμένουν στο απυρόβλητο. Αυτό καταδεικνύει «θαμμένο» πόρισμα του ΣΔΟΕ που διαπιστώνει ότι ένας από τους 10 κορυφαίους εφοπλιστές της χώρας μας, ο Γιώργος Προκοπίου, φοροδιαφεύγει εδώ και χρόνια, κρυπτόμενος πίσω από δεκάδες off-shore εταιρείες!Το χειρότερο είναι ότι, επί σειρά ετών και με την ανοχή των κυβερνήσεων, έχει θαφτεί πόρισμα του ΣΔΟΕ για φοροδιαφυγή που αγγίζει τα 70εκ. ευρώ.Συγκεκριμένα από εποχής πρωθυπουργίας Γιώργου Παπανδρέου, όταν Γενικός Γραμματέας του ΣΔΟΕ ήταν ακόμα ο Γιάννης Καπελέρης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το πόρισμα του ΣΔΟΕ που υπογράφει ο Ευάγγελος Καραμάνος, ο εφοπλιστής, Γιώργος Προκοπίου, είχε φοροδιαφύγει κατά 70 εκ ευρώ.Ταυτόχρονα,πίσω από δεκάδες υπεράκτιες εταιρείες, ως διαχειριστής, εμφανιζόταν, στενός συνεργάτης και υπάλληλος του εφοπλιστή σε άλλες τους εταιρείες. Πρόκειται για ένα πόρισμα που μέχρι σήμερα, θάβεται διαρκώς.Λίγες ημέρες πριν, το θέμα έφτασε στην Βουλή, μετά από ερώτηση του ανεξάρτητου Βουλευτή Αχαΐας, Νίκου Νικολόπουλου.Πλέον το θέμα βρίσκεται στα χέρια της σημερινής κυβέρνησης, η οποία καλείται να τηρήσει τα νόμιμα, ειδικά σε μια εποχή που οι φυλακές γεμίζουν μικρομεσαίους επιχειρηματίες και μη, που δεν θέλουν να αποφύγουν να πληρώσουν, αλλά δυστυχώς, δεν έχουν για να το πράξουν.
Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ένας άνθρωπος χαμηλού προφίλ, ο οποίος εργάζεται κάθε μέρα στα γραφεία της εταιρίας του στη Γλυφάδα χωρίς να φορά κοστούμι και γραβάτα, είναι ένας από τους καλύτερα πληροφορημένους στον κόσμο επιχειρηματίες για την αγορά ενέργειας.Εάν τύχει και τον ακούσεις να σου αναλύει τις αυξομειώσεις στην αγορά πετρελαίου, τις εξελίξεις στις τιμές του φυσικού αερίου, τις προοπτικές που διανοίγονται από το LNG, τη μετάβαση στο υδρογόνο και τις ζημίες που γράφουν τα δεξαμενόπλοια τον τελευταίο ενάμιση χρόνο λόγω της μείωσης των παραγγελιών καυσίμων, θα μείνεις άφωνος.Γνωρίζει την παγκόσμια αγορά καλύτερα και από τα παπούτσια του. Τους προϋπολογισμούς και την πολιτική ζωή της Σαουδικής Αραβίας, των ΗΠΑ και της Ρωσίας καλύτερα από της Ελλάδας. Σου μιλά για τις επενδύσεις του στην Αρκτική (Βόρειος Πόλος) και για τις επιθέσεις που δέχεται η επένδυση αυτή από όψιμους περιβαλλοντολόγους, τη στιγμή που το οικοσύστημα της Γης είναι ενιαίο, και μένεις με ανοιχτό το στόμα. Καταλαβαίνεις πόσα λίγα ξέρεις.
Για να μην τα πολυλογούμε: Ο άνθρωπος αυτός είναι ένας επιχειρηματίας παγκοσμίου βεληνεκούς. Συνομιλητής παγκόσμιων ηγετών. Asset για την Ελλάδα. Δεν έχει ανάγκη ούτε τον εκάστοτε πρωθυπουργό της ούτε τους υπουργούς του ούτε τα κόμματά της ούτε τα ΜΜΕ της – για να θυμηθούμε τη σωστή κατά βάση δήλωση του εφοπλιστή Λασκαρίδη.Κανέναν δεν έχει ανάγκη. Οι δουλειές του, πλην των πλοίων LNG που θα μεταφέρουν υγροποιημένο αέριο από τα κοιτάσματα της Μεσογείου στην Αλεξανδρούπολη, είναι και αυτές κατά βάση στο εξωτερικό. Στις διεθνείς αγορές. Δεν έχει επίσης κανέναν λόγο να δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, πλην των διακριτικών γραφείων της Γλυφάδας, στα οποία διατηρεί την έδρα της εταιρίας του (άπαντες εμβολιασμένοι, κρούσματα μηδέν).
Παρά ταύτα, όταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τον ενθάρρυνε να μετάσχει στον διαγωνισμό για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ήρε τις επιφυλάξεις του και έλαβε μια απόφαση πατριωτική. Να πλειοδοτήσει στον διαγωνισμό. Κέρδος για την πατρίδα, κέρδος για τη ναυτιλία, κέρδος για τους χιλιάδες εργαζομένους που άφησε στον δρόμο το ΠΑΣΟΚ με τα σκάνδαλά του θα ήταν η αγορά τους.
Στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου περνούν τα “Ελληνική Ναυπηγεία ΑΕ” (ΕΝΑΕ), καθώς ανακηρύχθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, πλειοδότης τόσο στον διαγωνισμό της ειδικής διαχείρισης όσο και στην ηλεκτρονική δημοπρασία του ακινήτου της ΕΤΑΔ που πραγματοποιήθηκαν σήμερα.Πληροφορίες αναφέρουν ότι το τίμημα για το ακίνητο της ΕΤΑΔ έφτασε τα περίπου 37,2 εκατ. ευρώ, ενώ στα 25 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε το τίμημα για τον διαγωνισμό της ΕΝΑΕ.
Όπως δήλωσε ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζώρτζ Τσούνης “Η κυβέρνηση της Κίνας έχει αποκαλέσει το λιμάνι του Πειραιά ως «το κεφάλι του δράκου» στην Ευρώπη γι’ αυτό οι Ηνωμένες Πολιτείες επικεντρώνονται έντονα στα ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά”.
Στην τελική ευθεία βρίσκεται η διαδικασία παράδοσης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με υπογραφή της κυβέρνησης ΝΔ στην εταιρεία «Milina Enterpsrises Company Limited» του εφοπλιστή Προκοπίου. Μέχρι στιγμής έχει καταβληθεί σαν τίμημα ένα ποσό μόλις 38 εκατ. Ευρώ.
Η μεταβίβαση των ναυπηγείων περιλαμβάνει την απόλυση των 750 εργαζομένων. Με την μέθοδο των ομαδικών απολύσεων και την γνωστοποίηση αυτών στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας (ΑΣΕ) μέχρι τις 31 Ιανουαρίου αναμένεται, να ολοκληρωθούν οι καταγγελίες των συμβάσεων εργασίας στα Ναυπηγεία με την καταβολή των αποζημιώσεων απόλυσης.
Όσον αφορά τους μισθούς που οφείλονται στους εργαζόμενους η Ειδική Διαχείριση θα εξοφλήσει μόνο το 35% βάζοντας σε προτεραιότητα να πληρώσει την Τράπεζα Πειραιώς, προμηθευτές και το Δημόσιο.
Η συμφωνία καθρεφτίζει την προθυμία της κυβέρνησης της ΝΔ να χαρίσει τα Ναυπηγεία στον εφοπλιστή Προκοπίου καθαρά απο χρέη και αφού έχει ξεφορτωθεί τους παλιούς εργαζόμενους με εμπειρία συλλογικών αγώνων και συνδικαλισμού, δίνοντάς του την ευκαιρία να προσλάβει νέους με χαμηλότερο μισθολογικό και ασφαλιστικό κόστος.
Με το ίδιο μοντέλο άλλωστε η κυβέρνηση παραχώρησε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στην ελληνοαμερικανικών συμφερόντων εταιρία ONEX χωρίς να πληρώσει δεκάρα, με μεγάλο κούρεμα εκατομμυρίων ευρώ στα χρέη των Ναυπηγείων και με λεφτά από το Ταμείο Ανάκαμψης για να κάνει επενδύσεις. Μάλιστα το ν/σ του Άδωνι Γεωργιάδη υπερψηφίστηκε πριν από περίπου ένα χρόνο όχι μόνο από τη ΝΔ, αλλά και από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Ο Προκοπίου βρίσκεται σύμφωνα με την Lloyd’s List στη 12η θέση της λίστας με τα πρόσωπα με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο, στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Πρόσφατα ναύλωσε στην γερμανική κυβέρνηση δύο «Πλωτές Μονάδες Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης και συνολικά 13 πλοία μεταφοράς LNG χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων το καθένα με στόχο να βοηθήσει -με το αζημίωτο πάντα- τη Γερμανία να ανεξαρτητοποιηθεί από τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου. Ο νέος “ευεργέτης” των ναυπηγείων έχει στην κατοχή του έναν στόλο από συνολικά 126 πλοία: 69 δεξαμενόπλοια, 40 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και 17 LNG Carriers. Σύμφωνα με δημοσιεύματα έχει στην κατοχή του 2.000 ακίνητα ωστόσο ο ίδιος προτιμά να ζει στην θάλασσα στην θαλαμηγό του μήκους 106 μέτρων «Dream», που είναι συνήθως αγκυροβολημένη στις ακτές της Γλυφάδας.
H ιστορία του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά αποτελεί σκιαγραφία της μεταπολεμικής βιομηχανικής και πολιτικής ιστορίας αλλά ταυτίζεται και με τους ταξικούς αγώνες στην χώρα μετά την μεταπολίτευση.
Το 1985 ένας άλλος «εθνικός ευεργέτης» τότε ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων ο εφοπλιστής Νιάρχος επιχειρεί μαζικές απολύσεις, οι εργάτες κατεβαίνουν σε απεργία κι ο Νιάρχος απαντά με λοκ άουτ. Η κυβέρνηση Παπανδρέου επιχειρεί να τρομοκρατήσει τους εργάτες με συλλήψεις, διώξεις συνδικαλιστών και απαγόρευση διεξαγωγής Γενικής Συνέλευσης από το Σωματείο. Στην Αθήνα πλημμυρίζουν οι δρόμοι από απεργούς που δεν τρομοκρατούνται από τους τραμπούκους της εργοδοσίας. Ο Νιάρχος αποφασίζει να οξύνει ακόμα περισσότερο την κατάσταση ανακοινώνοντας το κλείσιμο των Ναυπηγείων και οι εργάτες προχωρούν σε κατάληψη. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποφασίζει την κρατικοποίηση των Ναυπηγείων, βαφτίζοντας τα «Ναυπηγεία του Λαού», μαζί με άλλες “προβληματικές επιχειρήσεις”. Η «εξυγίανση» των προβληματικών θα γίνει με αποζημιώσεις δισεκατομμυρίων προς τα αφεντικά που θα φορτωθούν στις πλάτες της εργατικής τάξης.
Απληρωσιά
Το 2002 τα ναυπηγεία θα ιδιωτικοποιηθούν ξανά ανοίγοντας μία νέα περίοδο με οικονομικά προβλήματα και αβεβαιότητα για τους εργαζόμενους. Στα χρόνια των μνημονίων το 2012 η Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. εφαρμόζει εκ περιτροπής εργασία μία φορά την εβδομάδα. Στις 4 Οκτώβρη 2012 οι εργαζόμενοι αγανακτισμένοι από την απληρωσιά και τις άθλιες συνθήκες εργασίας θα συγκεντρωθούν στην πύλη του Πεντάγωνου θα ξηλώσουν τα ρολά που είχε κατεβάσει η φρουρά και θα περάσουν στον αύλιο χώρο του υπουργείου Αμύνης. Σοκαρισμένες οι αστικές εφημερίδες όπως θα γράψουν για «κατάλυση κάθε έννοιας κράτους».
Η ναυπηγική βιομηχανία μπορεί να αποδειχθεί βραχίονας ανάπτυξης με την κατασκευή τρένων μέσω της επαναλειτουργίας της Διεύθυνσης Τροχαίου Υλικού και με την ναυπήγηση νέων καραβιών για να ικανοποιηθεί η ανάγκη για ασφαλείς και οικονομικές μετακινήσεις για την εργατική τάξη. Σε αυτήν την κατεύθυνση είναι απαραίτητη η κρατικοποίηση των ναυπηγείων χωρίς αποζημίωση για τα ζόμπι που τα εκμεταλλεύονται, με σκοπό να λειτουργήσουν για τις ανάγκες των εργαζομένων και όχι με γνώμονα το κέρδος και τα πολεμοκάπηλα παιχνίδια των αφεντικών και των κυβερνήσεων που τους υπηρετούν.
Σχολιάστε
Comments feed for this article