Ποσό πάει το κεφαλι;Ένα χιλιάρικο και σκασε

Πάντως τα ίδια έγιναν στην Αγγλία τα προηγούμενα χρόνια μέχρι που αναγκάστηκαν οι συντηρητικοί του Τζόνσον να επανακρατικοποιησουν μερος του δικτύου.Τρομακτικα ατυχήματα καθυστερήσεις εγκατάλειψη κάθε εκσυγχρονισμού από τους ιδιώτες επενδυτές.

ΣΤΟ ΕΞΠΡΕΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΕΣΟΝΥΚΤΙΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣαπό τον Konstantinos Bibis μέσω Δέσποινα Κουτσούμπα

Και ακούς εδώ και μια βδομάδα οτι έρχεται χιονιάς και ακραία καιρικά φαινόμενα και πάγοι και τρολάρισμα μέχρι κι από την ΕΜΥ που όλο αυτό το ονομάζει ελπίδα και τα λοιπά και τα λοιπά.
Και λες εντάξει δε θα οδηγήσω για Θεσσαλονική να πάω στη δουλειά μου. Θα πάρω το τραίνο για να φτάσω με σιγουριά.

Είμαι λοιπόν στο σταθμό Λαρίσης και περιμένω το τραίνο των 12·22 και ακούω πως ακυρώνεται το δρομολόγιο των 12·50 για Χαλκίδα. Και πάω στις πληροφορίες και ρωτάω πως γίνεται να ακυρώνεται το δρομολόγιο για Χαλκίδα και για Θεσσαλονίκη να ισχύει κανονικά. Δεν έχουμε κύριε ενημέρωση ακύρωσης το δρομολόγιο θα γίνει κανονικά. Ήδη κάτι βρωμάει. Ήδη μου μυρίζει επιτελική ματσίλα και επικοινωνιακή ξεφτίλα του τύπου λειτουργεί το κράτος δε θα δώσουμε σήμα ότι κόπηκαν και τα τραίνα, θα το στείλουμε κι ό, τι γίνει. Αλλά δε φαντάζομαι το μέγεθος. Και επειδή έχω και 200 ανθρώπους που έχουν αγοράσει εισιτήρια και θα ταλαιπωρηθούν λέω θα μπω δεν μπορεί κάτι θα ξέρουν. Λάθος.
Η όλη διοικητική απόφαση να ταξιδέψει το τραίνο παίχτηκε κορώνα γράμματα στις πλάτες και τις ζωές 200 ανθρώπων.
Ήδη βγαίνοντας απ’ την Αθήνα το γύρω τοπίο μοιάζει τρομακτικό.

Μια ώρα μόλις μετά, στις 2 παρά το τραίνο σταματάει σιγά σιγά. Έξω φαίνεται κάτι σαν μικρός σταθμός. Καμία ενημέρωση απ’ τα μεγάφωνα. Περνάει μισή ώρα και κόβεται το ρεύμα. Δεν μπορούμε να βγούμε από το τραίνο πια. Κόβεται η θέρμανση. Έξω παγετώνας. Και είναι μόλις 3 το μεσημέρι. Περνάει άλλη μια ώρα. Μας ενημερώνουν οτι περιμένουμε άλλη μηχανή γιατί η προηγούμενη χάλασε. Ψιλο στη ζούλα και μετά απο πίεση ένας μηχανικός μας εκμυστηρεύεται σχεδόν ότι έπεσε η ποδιά της μηχανής στις ράγες από το βάρος του χιονιού. Πράγμα που με κάνει να σκέφτομαι εύλογα ποιά ακριβώς είναι τα πρωτόκολλα ασφαλείας και ελέγχου που επιτρέπουν μια τέτοια ζημιά. Υπενθυμίζω δεν μπορούμε να βγούμε απ’ το τραίνο.
Περνάει άλλη μια ώρα.Έρχεται τελικά άλλη μια μηχανή και μας ρυμουλκεί για περίπου ένα χιλιόμετρο και σβήνει κι αυτή.
Τώρα απ’ έξω μόνο χιόνι και δέντρα. Ρεύμα και θέρμανση ήδη μας έχουν εγκαταλείψει ώρες.

Μας ενημερώνουν οτι τώρα θα περιμένουμε την άλλη μηχανή να έρθει. Έξω σκοτεινιάζει όλο και πιο γρήγορα. Δεν έχουμε ρεύμα. Δεν έχουμε νερό. Δεν έχουμε φάει τίποτα. Δεν μπορούμε να βγούμε από το τραίνο.
Το προσωπικό του τραίνου είναι άφαντο.
Είχαν περάσει κάποια στιγμή πριν ώρα και μας είχαν δώσει ένα ΜΙΚΡΟ μπουκαλάκι νερό και εξαφανίστηκαν πάλι.
Νυχτώνει και περιμένουμε τη μηχανή.
Η μηχανή λοιπόν έρχεται. Και μας ΤΡΑΚΑΡΕΙ.
Ήρθε ένα μικρό τραίνο δηλαδή και έπεσε πάνω μας. Η σύγκρουση ήταν σφοδρή. Η εσωτερική οροφή του τραίνου σχεδον κατέρρευσε. Άν βρισκόταν κάποιος στο διάδρομο θα ήταν νεκρός. Από κάποιο θαύμα στο βαγόνι μου δε χτύπησε κανείς.
Δίπλα μας ενα κομμάτι του τοίχου δίπλα στην τουαλέτα στο πίσω μέρος ξεκόλλησε. Αν κάποιος ήταν εκεί θα ήταν νεκρός.

Ακολουθεί -σχετικά- συγκρατημένος πανικός. Με έναν συνεπιβάτη γυρνάμε το βαγόνι. Ευτυχώς όλοι είναι καλά.
Εμφανίζεται για πρώτη φορά ένας απ’ το προσωπικό του τραίνου για να ρωτήσει αν υπάρχει γιατρός.
Υπήρχε μια ογκολόγος και μια φυσικοθεραπεύτρια. Έσπευσαν να βοηθήσουν. Φοβόμαστε ακόμα και να σκεφτούμε τι μπορεί να χει γίνει στα πίσω βαγόνια που ήταν πολύ πιο κοντά στη σύγκρουση.
Ακούμε για ένα ανοιγμένο κεφάλι, ακούμε για ένα 9χρονο κοριτσάκι που θέλει νοσοκομείο, για ηλικιωμένους, για μια γυναίκα που λόγω του εγκλωβισμού και του σκοταδιού παθαίνει απανωτές κρίσεις πανικού και προσπαθεί να κατέβει απ’ το τραίνο, για ένα μωρό.
Όλα αυτά τα ακούμε. Αυτό που δεν ακούμε είναι η παραμικρή ενημέρωση για το τι έγινε και τι θα γίνει.
Περνάει άλλη μιάμιση ώρα. Η θερμοκρασία του τραίνου είναι κοντά στο μηδέν. ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΓΟΥΜΕ ΑΠ’ ΤΟ ΤΡΑΙΝΟ. Μας ενημερώνουν απ’ τα μεγάφωνα οτί έρχονται να μας ρυμουλκήσουν ως τη Δαύλεια. Άρα λειτουργούσαν τόσες ώρες τα σιωπηλά μεγάφωνα.

Μετά από μια ακόμη ώρα μας ρυμουλκούν και φτάνουμε στον κλειστό σταθμό της Δαύλειας. Κάποια περιπολικά και ασθενοφόρα είναι εκεί. Ξεφορτώνουν πάνω από 10 φορεία και αρχίζουν να ξεφορτώνουν τραυματίες. Για τους υπόλοιπους τίποτα. Ούτε νερό. Ούτε κουβέρτες. Όυτε ένα κομμάτι ψωμί. Ούτε ενημέρωση. Παγώνουμε και φοβόμαστε και μας πιάνουν τα κλάματα για τους ανθρώπους που βλέπουμε να βγαίνουν σε φορεία. Οι πιο πιστοί προσεύχονται. Στο βαγόνι μπαίνουν ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ διασώστες μόνο για να δουν αν κάποιος χτύπησε. Ούτε κι αυτοί ξέρουν φυσικά τι θ’ απογίνουμε οι υπόλοιποι.
Μένουμε εκεί δύο ώρες. Έχουμε αρχίσει να βγάζουμε ρούχα απ’ τις βαλίτσες. Διπλές κάλτσες, διπλά παντελόνια, διπλά ρούχα. Μοιραζόμαστε κάτι μπισκότα. Είμαστε σε απόγνωση.

Τελικά ξεκινάμε. Μας πάνε στο Λιανοκλάδι. Μας στοιβάζουν σε λεωφορεία. Το μωράκι είναι καλά και τρέμουν τα δοντάκια του ασταμάτητα. Φτάνουμε στη Λαμία. Επειδή δε φτάνουν τα δωμάτια μας ζητάνε κάποιοι να μπουν μαζί στα δωμάτια. Εγώ με έναν συνεπιβάτη μου-και πλέον φίλο μου- ως νεότεροι προσφερόμαστε να μείνουμε μαζί. Καμία πανδημία δε μας απασχολεί φυσικά πλέον. Όπως και δεν απασχόλησε και κανένα ιθύνοντα άλλωστε 14 ώρες τώρα.
Κάποιοι μένουν χωρίς δωμάτιο και συνεχίζεται η αναμονή για μια κάποια λύση.
Για φαγητό ούτε κουβέντα. Είμαστε νηστικοί 14 ώρες. Η ώρα είναι πιά 2 το πρωί. Με τον συνεπιβάτη μου και δύο Κούρδους συνεπιβάτες που είχαν ξαναβρεθεί στη Λαμία και ξέρουν τα κατατόπια ψάχνουμε με τα πόδια κάτι ανοιχτό να φάμε για να μη λιποθυμήσουμε.

Τώρα είναι 11μιση το πρωί. Δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για το πως θα πάμε στους προορισμούς μας. Το ξενοδοχείο σε λίγο θα πρέπει να αδειάσει τα δωμάτια.

Αυτό είναι το κράτος της αριστείας. Το εγκληματικό κράτος του Μητσοτάκη.
Τον Ιανουάριο του 2017, το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε την ιδιωτικοποίηση και παραχώρησή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον όμιλο της FS Italiane έναντι συνολικού τιμήματος 45.000.000€,η οποία ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο 2017.
Μιλήστε μου τώρα για τον ιδιωτικό λαμπερό τομέα που λειτουργεί. Μιλήστε μου για τις ιδιωτικοποιήσεις τώρα.
Μιλήστε μου για αριστεία.
Έχουμε πολλά να ζηλέψουμε από τριτοκοσμικές χώρες.
Είστε εγκληματίες και επικίνδυνοι.
Και θα πέσετε και θα τσακιστείτε απ’ την οργή και τον πόνο των ανθρώπων….»

Ιταλοι

Η ιταλική Trenitalia ξέρει να κάνει επικερδή deals – Πλήρωσε μόλις 67 εκατ. και έχει λαμβάνειν επιδοτήσεις 1 δισ.

Τέσσερα χρόνια μετά τη σύναψη του χρυσού συμβολαίου για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και πρόσφατα και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), αποδεικνύεται -αν μη τι άλλο- ότι η Trenitalia ξέρει να κάνει επικερδή deals. Δεν είναι τυχαίο ότι για τις δύο πρώην κρατικές εταιρείες έχει καταβάλει μόλις 67 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που έχει να λαμβάνει έσοδα από επιδοτούμενες γραμμές (Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος – ΥΓΟΣ) μέχρι το 2030-2035 συνολικού ύψους 1 δισ. Ευρώ!

Έναν χρόνο πριν από τη λήξη της 5ετούς σύμβασης, που υπογράφηκε το 2016 και προέβλεπε προίκα 50 εκατ. ευρώ ετησίως μέχρι τα τέλη του 2020 για τα ΥΓΟΣ του σιδηροδρόμου, τις προηγούμενες μέρες συνάφθηκε με μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της ιταλικής FSI συμφωνία για την επέκταση της σύμβασης για 10 συν 5 έτη αντί 750 εκατ. ευρώ.

Ηδη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπολογίζεται ότι έχει εισπράξει περί τα 150-200 εκατ. ευρώ από την αρχική συμφωνία, στη σκιά καταγγελιών από πρώην στελέχη του ελληνικού σιδηροδρόμου (νυν στελέχη του ιταλικού ομίλου) που κατακεραύνωναν την εταιρεία για πλημμελή εκτέλεση επιδοτούμενων δρομολογίων. Μάλιστα για την υπόθεση υπάρχει και μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα συνδικαλιστών του σιδηροδρόμου.

Remaining Time-0:00
Fullscreen
Mute

Χθες σε ενημέρωση δημοσιογράφων από τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο ερώτημα όμως πώς η πολιτεία μπορεί να δεσμεύεται με ένα πολυετές συμβόλαιο, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Φίλιππος Τσαλίδης απάντησε ότι αντίστοιχης διάρκειας συμβόλαια υπάρχουν και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ότι αν υπήρχε πραγματικό ενδιαφέρον από άλλους ιδιώτες, ώστε να καλύψουν τα επιδοτούμενα δρομολόγια, θα είχε εκδηλωθεί.

Είναι αξιοσημείωτο, δε, ότι μέχρι σήμερα η Trenitalia έχει καταβάλει 45 εκατ. ευρώ για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με δεσπόζουσα θέση στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές και 22 εκατ. ευρώ για την απόκτηση της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), χωρίς όμως να έχει υλοποιήσει έστω και τμήμα του φιλόδοξου επενδυτικού προγράμματος, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που είχε ανακοινώσει το προηγούμενο διάστημα. Το μόνο που πρόλαβε να δείξει στην Ελλάδα, και αυτό… με δόσεις, ήταν τμήμα του υπερσύγχρονου στόλου της (βλ. Pendolino της σειράς «Ασημένιο Βέλος»), που ήρθε, εντυπωσίασε, απήλθε και έκτοτε η τύχη του αγνοείται.

Αυτό κάνει πολλούς στη σιδηροδρομική αγορά να είναι επιφυλακτικοί και για το επικείμενο επενδυτικό πρόγραμμα που, όπως ανακοινώθηκε, προβλέπει ως αντάλλαγμα για την επιμήκυνση της συμφωνίας για τα ΥΓΟΣ συνολικές επενδύσεις ύψους 2,2 έως 2,5 δισ. ευρώ τα επόμενα 9 χρόνια, χωρίς κανένα χρονοδιάγραμμα και χωρίς την τήρηση άλλων δεσμεύσεων. Πρόκειται για επενδύσεις σε τροχαίο υλικό και στον εκσυγχρονισμό του, σε περισσότερα σιδηροδρομικά δρομολόγια, σε αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό των τεχνικών εγκαταστάσεων της σημερινής ΕΕΣΣΤΥ και κτιριακές υποδομές.

Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δήλωσε ότι τέλος του 2020 θα κάνουν την εμφάνισή τους στον ελληνικό σιδηρόδρομο πέντε νέα τρένα ΕTR 470, πλήρως ανακατασκευασμένα εσωτερικά αλλά και εξωτερικά ενώ για το 2022 αναμένονται τα υβριδικά τρένα (λειτουργούν με ντίζελ, ηλεκτροκίνηση αλλά και μπαταρία εφόσον κινούνται στο τελευταίο μίλι σε κατοικημένες περιοχές).

Ωστόσο οι σιδηροδρομικοί διατυπώνουν εύλογες απορίες και αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν να επιδοτεί κανείς με το ίδιο ποσό ένα δρομολόγιο που το 2016 γινόταν σε 6 ώρες όταν σήμερα για το αντίστοιχο ταξίδι χρειάζονται μόλις 4 και τα τρένα είναι γεμάτα. Αν μάλιστα αναπτυχθεί, όπως διαφαίνεται, ο ανταγωνισμός στα εμπορευματικά δρομολόγια από την PEARL, θυγατρική της COSCO, τότε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα χάσει μεγάλο μέρος της εμπορικής της δύναμης. Εκείνο, όμως, που θα της μείνει θα είναι αναμφίβολα τα ΥΓΟΣ.

Η συμφωνία προβλέπει ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορεί κάθε χρόνο να προτείνει την ένταξη ή ακόμη και την απένταξη δρομολογίων στις άγονες γραμμές. Eτσι, ανάλογα με την επιβατική κίνηση, θα έχει τη δυνατότητα να προσθέτει και να αφαιρεί δρομολόγια ΥΓΟΣ.

«Το τίμημα των 50 εκατ. κατ’ έτος που ισχύει σήμερα για τα ΥΓΟΣ -και θα καταβάλλεται για τα επόμενα 15 έτη- αποτελεί έμμεση παραδοχή της κυβέρνησης ότι για την επόμενη 15ετία δεν θα πραγματοποιηθούν στον σιδηρόδρομο οι επενδύσεις που είναι αναγκαίες ώστε να γίνουν ανταγωνιστικές οι άγονες γραμμές, για να μειώσουν το κόστος των ΥΓΟΣ», αναφέρεται σε επιστολή που εστάλη τις προηγούμενες μέρες προς τον πρωθυπουργό, την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και τα πολιτικά κόμματα από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) με αφορμή την πρόσφατη ανανέωση της συνεργασίας μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκτέλεση της δημόσιας σιδηροδρομικής συγκοινωνίας.

Οπως αναφέρουν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κατά τη διετία που πέρασε δεν έχει δημιουργηθεί ούτε μία θέση εργασίας, ενώ οι όποιες προσλήψεις έγιναν αναπλήρωσαν τις αποχωρήσεις του συνταξιοδοτούμενου προσωπικού.

Στην ίδια επιστολή, η ΠΟΣ αναφέρει ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία εξαγόρασε την ΕΕΣΣΤΥ την περασμένη άνοιξη, παρουσιάζει παθητικό τα δύο τελευταία χρόνια έναντι της τελευταίας, η οποία έχει κέρδη. «

Για τον λόγο αυτό προχωράει ως το τέλος του 2019 η συγχώνευση μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ προκειμένου να ισοσκελιστούν οι ισολογισμοί και, κυρίως, να εξαφανιστεί το χρέος 36 εκατ. ευρώ της πρώτης προς τη δεύτερη, που αφορά σε συμπληρωματική συντήρηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ», προσθέτει.