Ξεκινα η ΤΕΡΝΑ

«Σε δέκα ημέρες θα υπογράψουμε ως Περιφέρεια με την εταιρεία, για το έργο της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων», δήλωσε ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Παναγιώτης Νίκας, στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου.Αναφερόμενος στο μεγάλο έργο της ΣΔΙΤ απορριμμάτων, ο Περιφερειάρχης ανακοίνωσε ότι σε λίγες ημέρες θα μπουν οι τελικές υπογραφές του έργου.
«Να ξέρετε, ότι εάν δεν είχε αυξημένες και ισχυρές αρμοδιότητες η Οικονομική Επιτροπή και ίσχυε το παλαιό νομοθετικό πλαίσιο, τότε θα είμαστε ακόμα στο σημείο μηδέν. Τα εργοστάσια της εταιρείας θα κατασκευαστούν γρήγορα, αφού αυτά είναι τυποποιημένα», κατέληξε ο περιφερειάρχης.

Θα διαβασετε πιο κατω μια αναλυση με 31 σημεια που οδηγησαν στην απορριψη της χρηματοδοτησης απο την ΕΕ.ΕΔΩ η επιστολη των 14 σελιδων στις 15 Ιουνιου 2020

Υπαρχει ομως και αλλος ενας πολυ βασικος που κρυβεται στα ψιλα γραμματα.της σελιδας 11 .Στην σελιδα 11 (με μια ηθελημενα ασαφη παραγραφο) αμφισβητειται η οικονομικη βιωσιμοτητα της λυσης που εχει επιλεγει τρεις διαχειριστικες μοναδες και εκτιμα πως η «οικονομια κλιμακας » κανει πιθανα την λυση μια κεντρικη μοναδα καλυτερη.

it could be expected that economies of scale  should allow determining a solution with lower cost and less risks of failure in operation  than having 3 rather small regional centres.

Μιλωντας για ΜΙΑ μοναδα ΜΒΕ υπαρχουν δυο λυσεις η μια ειναι ενεργειακη αξιοποιηση.

One regional centre (one waste to energy plant, landfill(s) and 6 transfer stations)

Η ΕΕ θελει καυση ενεργειακη αξιοποιηση των απορριμματων προς αυτη τη κατευθυνση πιεζει τις Ελληνικες κυβερνησεις 20 χρονια τωρα. Eιναι μεσα στους σχεδιασμους της η καυση των RDF και  SRF και μαλιστα τα τελευταια χρονια  ζητανε και το υπολοιπο CLO μετα την επεξεργασια των συμμεικτων (που πριν πηγαινε σε υγειονομικη ταφη) τωρα να πηγαινει στο καμινι

Μαλιστα τα τελευταια χρονια

1,με το παγκοσμιο ναυαγιο της ανακυκλωσης  επειδη η Κινα αλλαξε κατευθυνση ,

2,την πτωση των τιμων πρωτης υπης πλαστικου χαρτιου γυαλιου λογω της υφεσης , και

3 την ταση για ιδιωτικοποιηση της παραγωγης ενεργειας (στην χωρα μας μεσω της διαλυσης της ΔΕΗ που επιταχυνθηκε τα μνημονιακα χρονια )η καυση απορριμματων μαζι με τις επιδοτουμενες ανεμογεννητριες και τα φωτοβολταικα γινεται ενας απο τους Δουρειους ιππους για την αλωση του Δημοσιου χαρακτηρα της παραγωγης ενεργειας.

Στον φακελο της απορριψης (που παραπεμπει την κυβερνηση στους συμβουλους JASPERS για αναθεωρηση )εκτος απο τις 31 εμφανεις αδυναμιες της προτασης ,υπαρχουν και ψιλα γραμματα που κατευθυνουν σε μια κεντρικη μοναδα αντι για τρεις οπως προβλεπει ο παλιος σχεδιασμος. Και πραγματι για να ειναι λειτουργικη και κερδοφορα μια μοναδα παραγωγης ενεργειας απο απορριμματα χρειαζεται να συγκεντρωνονται εκει και να αποτεφρωνονται ΟΛΑ τα σκουπιδια της Πελοποννησου που ειναι καπου μεταξυ 200 και 300 χιλιαδων τονων το χρονο. Εκτος αν τα παραγομενα  προς καυση προιοντα οδηγουνται στις ιδωτικοποιημενες μοναδες της ΔΕΗ Μεγαλοπολης οπου θα εχει σταματησει τα επομενα χρονια η καυση Λιγνιτη. ΟΛΑ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ. ΞΕΧΑΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ. Τα καλυτερα καυσιμα ειναι το ανακυκλωσιμο χαρτι και το πλαστικο που μονο να καουν ειναι δυνατον οταν τα ανασυρουν μεσα απο συμμεικτα Οπως γραφει και ο νεος ΕΣΔΑ των 720 σελιδων  Για την καυση σελ 110.

.▪Δημιουργία μονάδων παραγωγής ενέργειας(ενδεικτικά τουλάχιστον 3-4 μονάδες) από τα υπολείμματα των Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ)ή και από τα υπολείμματα των ΚΔΑΥ ή και από εναλλακτικά καύσιμα ή και από κάθε άλλη υπολειμματική ροή προκύπτουσα από την επεξεργασία/διαλογή των χωριστά συλλεγέντων ρευμάτων, ώστε σε συνδυασμό με τα ανωτέρω, η χώρα να μπορέσει να επιτύχει τη μείωση των αποβλήτων που οδηγούνται σε ταφή, κάτω από 10%.

Ξερω πολλοι ειστε επιφυλακτικοι σε οσα διαβαζετε . Μπερδεμενοι και με τις Ελληνικες κυβερνησεις και με την ΕΕ . Μπερδεμενοι με τις αντιφατικες δηλωσεις 20 χρονια τωρα που μιλανε για εργοστασιο ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ διαχειρισης οπου με μαγικο τροπο τα σκουπιδια θα εξαφανιζονται.Κανενας δεν μιλα καθαρα για καυση. Κανενας δεν μιλα για το τελος της ανακυκλωσης.Κανενας δεν μιλα για οσα διαβαζετε εδω.Πρεπει να σκαψεις βαθια να ασχοληθεις χρονια με το αντικειμενο για να βρεις την αληθεια μεσα στα ψιλα γραμματα και τις αντιφασεις των επιχειρηματων.

Και μονο αυτο ομως θα ηταν αρκετο να σας πεισει πως αυτο που σχεδιαζεται απο πλευρας εξουσιας κρυβει κινδυνους και αδιεξοδα.Αλλιως θα ελεγαν πως τωρα ειναι μερα και καθε συζητηση περι νυχτας θα ηταν ασκοπη. Ετσι δεν ειναι;Εξ αλλου μια απο τις βασικες επαναλαμβανομενες κριτικες της ΕΕ ειναι ακριβως η ασαφεια στο σχεδιο. Η ραγιαδικη πονηρια να μην λεγεται ξεκαθαρα ο σκοπος για να αποφυγουν τις αντιδρασεις. Ομως η ΕΕ οχι μονο ειναι πεπεισμενη πως η καυση (σαν ΚΥΡΙΑ μεθοδος διαχειρισης)πρεπει να γινεται αλλα εχει πετυχει εδω και χρονια να νικησει (και)το οικολογικο κινημα που σταθερα και διαχρονικα ειναι κατα της ανταγωνιστικης στην ανακυκλωση καυσης.

Incineration – Is it still a viable alternative?

Οποτε μας λενε οι Ευρωπαιοι προς τι το κρυφτο;

Παμε ομως στις 31 αδυναμιες οπως περιγραφονται στο αρθρο της απορριφθεισης προτασης που συνεταξε η Περιφερεια επι Τατουλη και υπογραφει ο κ Ψαρακης και η κυρια  Παπασιωπη (Πολιτικός Μηχανικός με μεταπτυχιακές σπουδές και μακρά εμπειρία στον τομέα της διαχείρισης έργων και προγραμμάτων. ) .

Οι τονισμοι δικοι μου.Με μπλε γραμματα καποιες δικες μου παρατηρησεις.

Αναδημοσιευση

Αποσύρεται ο φάκελος του έργου “Ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ”

Αποσύρει η χώρα μας τον φάκελο του έργου “Ολοκληρωμένη διαχείριση η απορριμμάτων Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ”, όπως ενημερώνει ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης, με σχετικό έγγραφό του, την Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στο εν λόγω έγγραφο αναφέρεται ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες στην Ελλάδα, “λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις” που έχουν διατυπωθεί εγγράφως από την Κομισιόν, “θα προβούν στην αναμόρφωση του φακέλου, μέσω εξειδικευμένου συμβούλου και με την υποστήριξη της ομάδας JASPERS, με την οποία έχει ήδη γίνει η σχετική επικοινωνία, προκειμένου να επανυποβληθεί ο Φάκελος Μεγάλου Έργου στις υπηρεσίες σας το συντομότερο δυνατό”.

Όπως εξηγεί ο υφυπουργός, “λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί από την πανδημία COVlD-19, αλλά και ότι η προθεσμία για την απάντησή μας συμπίπτει με την περίοδο των καλοκαιρινών αδειών στελεχών των εμπλεκομένων Υπηρεσιών, σας γνωρίζουμε ότι δεν κατέστη δυνατή η συμπλήρωση / επικαιροποίηση του φακέλου εμπρόθεσμα και για το λόγο αυτόν οι ελληνικές αρχές αποσύρουν τον φάκελο του έργου που έχει υποβληθεί”.

Πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας μια επιστολή με τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το υπουργείο Ανάπτυξης και την Περιφέρεια Πελοποννήσου, με την οποία διαπιστώθηκε ότι το υπ. αρ. 2018GR16CFMP003έργο «Εργοστάσιο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης της Περιφέρειας Πελοποννήσου με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)» για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου με ευρωπαϊκούς πόρους δεν είναι εναρμονισμένο με τις υφιστάμενες κοινοτικές οδηγίες.

Η επιστολή, με ημερομηνία την 15η Ιουνίου του τρέχοντος έτους, εστάλη ως απάντηση σχετικού αιτήματος των αρμόδιων ελληνικών υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση του έργου  με ανάδοχο την εταιρεία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και με αυτή ζητούνται εντός διμήνου πρόσθετες διευκρινήσεις και αναθεώρηση της αίτησης του έργου.

Συνοπτικά ακολουθούν 31 σημεία:
1.Το κόστος των 737€ ανά τόνο επεξεργασίας απορριμμάτων της τρίτης μονάδας, θεωρήθηκε πολύ ψηλό σε σχέση με ανάλογα έργα που πρόσφατα συγχρηματοδότησε η Ε.Ε. (π.χ. 323 -343€/τόνο σε Κροατία, Βουλγαρία). Σε αυτες τις δυο χωρες υπαρχουν εργοστασια καυσης απορριμματων.Δεν αναφερεται το κοστος λειτουργιας αυτων των εργοστασιων καθως και τι γινεται με την σταχτη υπολοιπο.

2.Τα κόστη κατασκευής λειτουργίας και συντήρησης μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας με βιοαέριο.Δεν έχουν συμπεριληφθεί. Απλα γιατι αυτο δεν ενδιαφερει.Το βιοαεριο που θα παραγεται μεσα απο οργανικο φορτιο που θα ανακταται απο συμμεικτα σκουπιδια πολλων ημερων θα ειναι πολυ λιγο οπως θα διαβασετε πιο κατω.

3.Η συνολική χωρητικότητα των Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ),για την οποία θεωρήθηκαν ελλιπείς τόσο η τεκμηρίωση όσο και ο προσδιορισμός κόστους/τόνο. Ειδικότερα, η μελέτη προβλέπει επάρκεια ΧΥΤΥ για 30 χρόνια ενώ οφείλουν να αναπτύσσονται σταδιακά με χωρητικότητες για 5 έως 7 χρόνια, καθότι οι πρόοδοι στην πρόληψη, επανάχρηση και ανακύκλωση θα οδηγήσουνσε προοδευτικά μειωμένες παραγόμενες ποσότητες υπολειμμάτων και άραανάλογα μειωμένες ανάγκες για ΧΥΤΥ. Φυσικα ολα αυτα τα στοιχεια ειναι ελλιπη γιατι δεν σκοπευουν να θαβουν σκουπιδια ουτε φυσικα να κανουν ανακυκλωση.Θελουν να τα καινε μετα απο μια επεξεργασια  διαχωρισμο οσων δεν καιγονται.(γυαλι μεταλλο)

4.Η καταλληλότητα και το κόστος των Μεταβατικών Μονάδων Διαχείρισης Απορριμμάτων,για τις οποίες δεν προκύπτει από την μελέτη τι περιλαμβάνουν και αν αποτελούν τμήμα του έργου και μέρος του κόστους του.Τα λεγομενα εργοστασια ολοκληρωμενης διαχειρισης ειναι Μεταβατικες μοναδες Ολοκληρωμενη θα ειναι η διαχειριση οταν δεν θα υπαρχει επομενο σταδιο

5. Κατά τηνΑνάλυση Επιλογών (OptionAnalysis), διαπιστώθηκε μη συμμόρφωση και τεκμηρίωση των εναλλακτικών  επιλογών με σχετικό Παράρτημα (ΙΙΙ, Κεφ. 2.1.4(3), Καν. Ε.Ε. 207/2015).

6. Οικονομοτεχνικά χαρακτηριστικά. Ελλιπής τεκμηρίωση του έργου σε σχέση με τεχνικά, χρηματοοικονομικά, οικονομικά στοιχεία, υπολογισμούς και επεξηγήσεις αναφορικά με τη σύγκριση των εναλλακτικών στρατηγικών (κεντρικές και δευτερεύουσες επιλογές έναντι αποκεντρωμένων) με συνέπεια να μην επιβεβαιώνεται ως βέλτιστη στρατηγική επιλογή.Αυτα που εγραψα πιο πανω

7. Εκτιμώμενο ποσοστό ανακύκλωσης και ανάκτησης υλικών. Η μελέτη υποθέτει ότι το 15% επί των εισερχομένων σύμμεικτων απορριμμάτων (χαρτί, πλαστικά, μέταλλα, γυαλί) θα ανακτάται μετά από επεξεργασία στοΕργοστάσιο  Επεξεργασίας Απορριμμάτων (Μ.Ε.Α.) όταν στην Ευρώπη τα αντίστοιχα ποσοστά ανακύκλωσης είναι  σημαντικά χαμηλότερα καθώς μεγάλο μέρος των ανακτώμενων υλικών είναι μολυσμένο που πρακτικά δεν μπορεί να ανακυκλωθεί και τελικά καταλήγει σε ΧΥΤΥ.Ποσα χρονια τα γραφω αυτα; Ανακυκλωση με ανακτηση υλικων μεσα απο τα συμμεικτα ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ. Η Ανακυκλωση παει μαζι με τον διαχωρισμο στην πηγη.Απλα πραγματα και καταγραφονται στην οδηγια E.E.851/2018.

Η χωριστή συλλογή θα μπορούσε να επιτευχθεί με τη συλλογή από πόρτα σε πόρτα, με συστήματα παράδοσης σε σημεία συλλογής, ή με άλλες ρυθμίσεις για τη συλλογή. Ενώ η υποχρέωση χωριστής συλλογής αποβλήτων απαιτεί να διατηρούνται τα απόβλητα χωριστά ανά τύπο και φύση, θα πρέπει να είναι δυνατή η κοινή συλλογή για ορισμένα είδη αποβλήτων, με την προϋπόθεση ότι αυτό δεν εμποδίζει την υψηλής ποιότητας ανακύκλωση ή άλλου είδους ανάκτηση των αποβλήτων, σύμφωνα με την ιεράρχηση των αποβλήτων

Ομως ακομα και η δικη τους φουσκωμενη μελετη μιλα για ανακτηση 15%  ανακυκλωσιμων μεσα απο τα συμμεικτα. Μενει το 85%. Τι θα γινεται με αυτο;Ταφη σε μια (η τρεις)  υπερ χωματερη- ες ορισμενου χρονου ζωης η καυση;

8. Απαίτηση για χωριστή συλλογή οργανικών.Στην μελέτη δεν τεκμηριώνεται χωριστό ρεύμα συλλογής οργανικών αποβλήτων για την παραγωγή υψηλής ποιότητας εδαφοβελτιωτικού (κόμποστ) αλλά προκύπτει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των οργανικών θα συλλέγεται από την επεξεργασία των σύμμεικτων απορριμμάτων. Το παραγόμενο από αυτήν τη διαδικασία τύπου κόμποστ CLO(CompostLikeOutput) είναι χαμηλής ποιότητας, μολυσμένο, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εδαφοβελτιωτικό, καταλήγει ως επιχωμάτωση σε χώρους υγειονομικής ταφής και βάσει της οδηγίας Ε.Ε. 851/2018 δεν πρέπει να συνυπολογίζεται στο ποσοστό ανάκτησης και ανακύκλωσης.Τα εγραψα και πιο πανω.Το CLO πλεον παει στον κλιβανο στην ΕΕ. Οπως στον Βολο .

9. Χώροι Υγειονομικής Ταφής μη επικίνδυνων αποβλήτων.Ενώ η μελέτη προβλέπει ότι τα απόβλητα θα απορρίπτονται στην περιοχή με ελεγχόμενο τρόπο, δεν εξασφαλίζεται βάσει της οδηγίας Ε.Ε. 850/2018,η σταδιακή μείωση σε ποσοστό 10%  κατά βάρος των αστικών αποβλήτων που θα οδηγούνται σε ταφή έως το 2035. Επίσης, δεν τεκμηριώνεται ότι όλες οι προτεινόμενες υποδομές θα συμμορφώνονται με τις βέλτιστες διαθέσιμες πρακτικές για την επεξεργασία των αποβλήτων (Ε.Ε. 1147/2018).Και δεν εξασφαλιζεται γιατι θα καιγωνται δεν θα θαβωνται.Ομως δεν το λενε Εκει ειναι το κενο που επισημαινει η ΕΕ.Και ποιες ειναι οι βελτιστες πρακτικες της ΕΕ αν εξαιρεσουμε την ταφη και την ανακυκλωση; Τι κανει νιαου νιαου στα κεραμιδια;

10.  Ανάλυση κόστους-ωφελειών και ανάλυση ζήτησης (CBA and demand analysis).Η τεκμηρίωση του έργου δεν περιλαμβάνει αρκετές πληροφορίες προκειμένου να καθοριστεί εάν η ζήτηση του έργου έχει προσδιοριστεί σωστά.  Σύμφωνα με την μελέτη, προβλέπεται ετήσια αύξηση του πληθυσμού στη Περιφέρεια Πελοποννήσου κατά 0,60%, ωστόσο ο ΠΕΣΔΑ αναφέρει μείωση του πληθυσμού 0,55% ετησίως έως το 2025. Αυτό υποδηλώνει ότι στη μελέτη υπάρχει υπερεκτίμηση των παραγόμενων ποσοτήτων αστικών αποβλήτων σε όλη την περίοδο αναφοράς και κατά συνέπεια υπερδιαστασιολόγηση του έργου.Επίσης δεν περιγράφονται οι μελλοντικοί στόχοι της διαχείρισης απορριμμάτων στη Περιφέρεια Πελοποννήσου για την περίοδο μετά το 2020 με συνέπεια να μην μπορούν να εκτιμηθούν και να επαληθευτούν οι προβλεπόμενες ποσότητες που θα επεξεργάζονται στο έργο.Εδω τι να πουμε;

11. Η ζήτηση του έργου (Demand analysis).Η ζήτηση του έργου στη μελλοντική διαχείριση απορριμμάτων δε φαίνεται να λαμβάνει υπόψιν τις απαιτήσεις και τους στόχους που ορίζονται στην οδηγίαE.E.851/2018 δηλαδή 55% ανακύκλωση έως το 2025, 60% έως το 2030, 65% έως το 2035 και την οδηγία E.E. 850/2018 για την υγειονομική ταφή (πακέτο κυκλικής οικονομίας).Εδω το κειμενο που αναδημοσιευω δεν μας τα λεει καλα Διαβαζουμε στην οδηγια 851 παραγραφος 12

Θα πρέπει να περιληφθεί ορισμός της ανάκτησης υλικών, προκειμένου να καλυφθούν μορφές ανάκτησης πέραν της ανάκτησης ενέργειας και πέραν της επανεπεξεργασίας αποβλήτων για την παραγωγή υλικών που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα ή ως άλλο μέσο παραγωγής ενέργειας.

12. Οικονομική Ανάλυση. Η χρηματοικονομική ανάλυση και η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε στη μελέτη δεν συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής [Καν. Ε.Ε. 207/2015, Οδηγός Ε.Ε. για την ανάλυση κόστους-οφέλους(CBA, CostBenefitAnalysis, 2014) των επενδυτικών έργων] με συνέπεια τα αποτελέσματα να μην αντικατοπτρίζουν την πραγματική οικονομική απόδοση του έργου.Καλα τωρα Ελλαδα ειμαστε

13. Υλοποίηση του έργου ως Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.Δεν έχει διενεργηθεί ενοποιημένη ανάλυση σύμφωνα με τη μεθοδολογία CBA,που καλύπτει τόσο τον ιδιοκτήτη του έργου όσο και τον χρήστη, ώστε να είναι δυνατός ο υπολογισμός της συνολικής αποδοτικότητας του έργου. Οι αποδόσεις κεφαλαίου χωριστά για τον ιδιώτη και τον δημόσιο εταίρο δεν έχουν υπολογιστεί. Τέλος, ενώ προβλέπεται ότι η Περιφέρεια Πελοποννήσου θα συνεισφέρειτο ποσόν των 66.529.154,19€, το ποσό που αναφέρεται στο Σχέδιο Χρηματοδότησης είναι διαφορετικό (63.861.257€).Ειπαμε Ελλαδα ειμαστε πεντε πανω πεντε κατω στο φιναλε θα τη βρουμε

14. Επιλέξιμες δαπάνες του έργου. Η τεκμηρίωση δεν εξηγεί πως υπολογίστηκαν το επίπεδο των επιλέξιμων δαπανών της δημόσιας συνεισφοράς καθώς και η επιχορήγηση της ΕΕ. Δεν είναι επίσης σαφές εάν το ποσό της δημόσιας συνεισφοράς ήταν γνωστό στο στάδιο του διαγωνισμού ή εάν το επίπεδο της αίτησης επιχορήγησης αποτελούσε ένα από τα κριτήρια επιλογής του ιδιώτη εταίρου.ΣΔΙΤ σημαινει ληστεια δημοσιου χρηματος.Ελληνικου η Ευρωπαικου .Αδιαφορο

15. Σφάλματα στην οικονομική ανάλυση. Λόγω σφαλμάτων στην οικονομική ανάλυση δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί εάν για το συνολικό κόστος τηρούνται οι αρχές του κόστους αποκατάστασης στο σύνολο και ο ρυπαίνων πληρώνει. Οι διαθέσιμες πληρωμές και κατά συνέπεια η τιμολόγηση δεν έχουν συμπεριλάβει το κόστος κλεισίματος και την αποκατάσταση των χώρων υγειονομικής ταφής. Εδω να περιμενετε αυξηση δημοτικων τελων που σχεδιασμενα παραπεμφθηκε στις αναθεωρησεις καποιο βραδυ σε καποιο Περιφερειακο Συμβουλιο. Ο ρυπαινων που πληρωνει ειναι παντα ο Δημοτης.Κι ας λεει το κειμενο πως ο ρυπαινων ειναι ο επιχειρηματιας του ΣΔΙΤ παρ ολο που αυτο δεν δηλωνεται.

It is therefore unclear whether it is ensured that the support planned in the file does not relieve commercial operators from their waste management costs

16. Μελέτη σκοπιμότητας. Δεν αναφέρονται  οι υποτιθέμενες ποσότητες των ανακυκλώσιμων, οι τιμές και συνεπώς τα έσοδα από την πώληση των ανακυκλώσιμων καθώς και της ενέργειας που πρόκειται να πωληθεί.Τι να υποθεσουν; Η ανακυκλωση ειναι μηδεν. Ποιες ποσοτητες ανακυκλωσιμων ;Πλακα μας κανουν.

17. Η έκθεση CBA και το περιεχόμενο της αίτησης δεν περιλαμβάνουν επαρκή περιγραφή των αναγνωρισμένων οικονομικών ωφελειών και κόστους  καθώς και τις βασικές παραδοχές που σχετίζονται με την αποτίμηση τους.Ειπαμε την μελετη υπογραφουν ειδικοι με μεγαλη πειρα.Τι εγινε ;

18. Το μοντέλο CBA και τα βασικά οικονομικά οφέλη.Δεν υπάρχει αιτιολόγηση στη μελέτη σύμφωνα με το μοντέλο CBA,

ότι η βασική πηγή εσόδων θα προέλθει από την αύξηση των αξιών των ακινήτων πέριξ της περιοχής του έργου (63%).

Η δεύτερη πηγή εσόδων είναι τα τέλη εισόδου (gatefee) τα οποία αντιστοιχούν στο 35%.

Εάν οι χρεώσεις για την επεξεργασία απορριμμάτων αντανακλούν στην προθυμία των καταναλωτών να πληρώσουν προκειμένου να έχουν σωστή διαχείριση απορριμμάτων, και ως εκ τούτου δικαιολογημένο ως οικονομικό όφελος για το έργο, δεν θα  υπήρχε περαιτέρω  αιτιολόγηση στην  υπόθεση για αύξηση της αξίας των ακινήτων (καθώς η αύξηση της αξίας των ακινήτων  σε αυτή τη περίπτωση θα βασιζόταν μόνο στη βελτιωμένη διαχείριση αποβλήτων και οι δύο πηγές οφέλους θα ήταν αλληλλοεπικαλυπτόμενες). Από την πλευρά του κόστους, φαίνεται ότι  το κόστος Ο&Μ (λειτουργικό κόστος και έξοδα συντήρησης) μετρήθηκε διπλά.

Εδω πλεον ειναι να χασεις τα μαλλια σου. Γυρω απο την χωματερη της ΤΕΡΝΑ θα αυξηθει η αξια των ακινητων και αυτη θα ειναι η κυρια πηγη εσοδων; Οσο για τα εσοδα 35% απο τα τελη εισοδου ναναι καλα η τσεπη μας.

19.  Οικονομική βιωσιμότητα του έργου. Η υποβληθείσα  οικονομική ανάλυση δεν παρέχει αξιόπιστα στοιχεία ώστε να προκύπτει ότι το έργο είναι οικονομικά βιώσιμο. Η διόρθωση της ανάλυσης όσον αφορά τα λειτουργικά κόστη από τη πλευρά του κόστους καθώς και για τα έσοδα που σχετίζονται με την αύξηση των τιμών των ακινήτων από την πλευρά του οφέλους, οδηγεί σε αρνητικό δείκτη ENPV, ERR μικρότερο του προεξοφλητικού επιτοκίου και εν τέλει το δείκτη B/C μικρότερο του 1 που σημαίνει ότι τα οφέλη που προκύπτουν από τη λειτουργία του έργου είναι μικρότερα από τα κόστη που επωμίζεται η κοινωνία, γεγονός που υποδεικνύει ότι το έργο δεν αξίζει το κόπο  να υλοποιηθεί.Πολλα λογια για το τιποτα

20.Το κόστος, τα οφέλη και οι οικονομικοί δείκτες που παρουσιάζονται στο έντυπο της αίτησης είναι σημαντικά διαφορετικά από αυτά που παρουσιάζονται στο μοντέλο CBA και επομένως πρέπει να διευκρινιστούν.

21. Riskanalysis. Η έλλειψη ανάλυσης χρηματοοικονονομικής και οικονομικής ευαισθησίας δεν επιτρέπει την αξιολόγηση της επίδρασης των μεταβολών των μεταβλητών στους δείκτες χρηματοοικονομικής απόδοσης.

22. Οι ποιοτικοί κίνδυνοι και η κατανομή των κινδύνων  μεταξύ των εταίρων της ΣΔΙΤ, αν και συζητήθηκαν γενικά στο τμήμα Ε.3.3 του AF και στο κεφάλαιο 8 της μελέτης σκοπιμότητας, η ανάλυση κινδύνου για το έργο δεν συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του σχετικού Παραρτήματος (ΙΙΙ, Κεφ.2.4 Καν. Ε.Ε. 2017/2015).  Αν και  ελήφθησαν υπόψιν οι κύριοι  κίνδυνοι για τη διαχείριση αποβλήτων που ορίζονται στον Πίνακα 2 του προαναφερόμενου Παραρτήματος, η εκτίμηση επικινδυνότητας που περιλαμβάνεται στην τεκμηρίωση δεν μπορεί να αποτελέσει τη βάση για μια υγιή στρατηγική διαχείρισης κινδύνου.

23. Riskfactors.Λείπει η ανάλυση πολλών παραμέτρων που συνιστούν πιθανούς κινδύνους του έργου καθώς και η ερμηνεία αυτών.

24. Διαθεσιμότητα χωροθετήσεων.Δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι όλες οι χωροθετήσεις είναι διαθέσιμες για το υπό εκτέλεση έργο. Είναι σαφές ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία απαλλοτρίωσης για ορισμένους χώρους.Εδω ειναι ολοκληρη ιστορια

25. Εγγύηση ροής αποβλήτων.Δεν έχουν παρουσιαστεί λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η ποσότητες των αποβλήτων, που έχουν συμφωνηθεί με τον ιδιώτη εταίρο, θα διασφαλιστεί από την Περιφέρεια Πελοποννήσου ότι θα παραδίδονται σε «σημεία εισόδου».Εδω μιλαμε για τους ΣΜΑ Ο δικος μας που αρχισε να λειτουργει οσον αφορα τα συμμεικτα ειναι προσωρινος

26. Καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου.Η ωριμότητα του έργου δεν είναι ξεκάθαρη. Η προσφορά του ΣΔΙΤ  ανακοινώθηκε το 2011, η νικηφόρα προσφορά ανακοινώθηκε το 2013, το συμβόλαιο υπογράφηκε το 2018. Η οικονομική ανάλυση δείχνει ότι το επενδυτικό κόστος έχει υλοποιηθεί το 2019 και 2020, αλλά η εφαρμογή δεν περιλαμβάνει σαφή περιγραφή της κατάστασης προετοιμασίας του έργου τη χρονική στιγμή της υποβολής της αίτησης. Η Επιτροπή ζητά περισσότερες πληροφορίες, ελλείποντα στοιχεία και τις απαραίτητες αιτιολογήσεις.Ειπαμε κατι δεν κολαει .Την μελετη συνεταξαν ειδικοι.

27. Ανάγκες προσαρμογής και μετριασμού των επιπτώσεων από το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής.Η τεκμηρίωση του έργου δεν συμμορφώνεται με τονΚαν. Ε.Ε.1303, αρ.101στ./2013. Κατά την εκτίμηση κινδύνου δε βρέθηκαν αποδεικτικά στοιχεία για το αν το έργο θα ήταν ανθεκτικό ενόψει κινδύνων που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή ή όχι, και εάν συνεπώς χρειαστούν προσαρμογές. Η Επιτροπή ζητά περισσότερες πληροφορίες.Ρωταω και εγω η καυση απορριμματων ειναι συμβατη με τα μετρα αντιμετωπισης της κλιματικης αλλαγης;Διαβαστε στην επιστολη αναλυτικα την παραγραφο 5 σχετικα με τις εκπομπες αεριων θερμοκηπιου

28. Προστατευόμενες  περιοχές Natura2000.Η κύρια εφαρμογή του έργου αναφέρει ότι κανένα από τα έργα δεν θα πραγματοποιηθεί εντός προστατευόμενης περιοχής Natura2000 και ως εκ τούτου δεν θα υπάρξουν σημαντικές περιβαλλοντικές συνέπειες. Ωστόσο η τεκμηρίωση προσδιορίζει με σαφήνεια ότι μία από τις εγκαταστάσεις θα κατασκευαστεί σε περιοχή Natura2000 και συνεπώς είναι απαραίτητο να γίνει σχετική οικολογική μελέτη ενώ είναι απαραίτητη η σχετική διόρθωση στη μελέτη για να αντικατοπτρίζει αυτήν την εξέλιξη.Μιλαμε για τον Ευρωτα

29. NoticeEarlyReport 2017. Σύμφωνα με την επιστολή της Επιτροπής Ares 2017 3987408 στις 10/08/2017, απαιτήθηκε να ληφθούν υπόψιν στα κριτήρια επιλογής όλων των Ελληνικών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων που προέβλεπαν επενδύσεις στη διαχείριση απορριμμάτων και συνεπώς να εκπληρώνονται μια σειρά προϋποθέσεων. Συνεπώς, η συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε. σε οποιοδήποτε Μ.Ε.Α. θα περιορίζεται μόνο σε καλά αιτιολογημένες περιπτώσεις που δε θα υπερβαίνουν το 50% των παραγόμενων αποβλήτων στην Περιφέρεια, έτσι ώστε να αποφεύγεται ο κίνδυνος πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας (κίνδυνος υπερδιαστασιολόγησης του έργου) και οι στόχοι της ιεραρχίας των αποβλήτων να είναι απολύτως σεβαστοί. Επιπλέον, αυτά τα έργα, μικρά ή μεγάλα, πρέπει να κατασκευάζονται με τρόπο που να επιτρέπουν αργότερα το μετασχηματισμό τους σε εργοστάσια ανακύκλωσης.Καλα τωρα παλι καλα δεν τα λεει το κειμενο που αναδημοσιευω.Τα εργοστασια «επεξεργασιας συμμεικτων απορριμματων» δεν μπορει ποτε να γινουν «εργοστασια ανακυκλωσης».Εργοστασια δηλαδη που παραγουν πρωτη υλη γυαλιου χαρτιου πλαστικου και μεταλου. Οσο για τα υπολοιπα πραγματι η μελετη μιλα για το 50% των σκουπιδιων και δινει συγκεκριμενη τιμη. Κανει μαλιστα και εκπτωση για το υπολοιπο. Και ρωταω.Αν η ΤΕΡΝΑ εχει τις μοναδικες χωματερες στην Περιφερειακαι η ανακυκλωση ειναι νεκρη που θα πηγαινει (αναγκαστικα) το υπολοιπο;

30. Η Ε.Ε. έχει διάθεση να συγχρηματοδοτεί «ασφαλή έργα» δηλαδή,

α) Έργα με έμφαση και προτεραιότητα στη χωριστή συλλογή, στην ανακύκλωση, σε εκστρατείες εκπαίδευσης, στη κατασκευή εργοστασίων για παραγωγή ψηλής ποιότητας κόμποστ.

β) Στη χωριστή συλλογή πέντε ροών αποβλήτων (χαρτί, πλαστικό, μέταλλο,γυαλί και βιολογικά απόβλητα) όπως καθορίζεται στο ελληνικό Εθνικό Σχέδιο  Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), το οποίο πρέπει να υλοποιηθεί χωρίς καθυστερήσεις. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για Δήμους και Περιφέρειες που προβλέπουν κατασκευή Μ.Ε.Α.

γ) Οι Δήμοι αυτοί καλούνται να εγκαταστήσουν το  συντομότερο δυνατόν λειτουργικό σύστημα συλλογής πέντε ροών αποβλήτων σύμφωνα με τον ΕΣΔΑ πριν ή εντός της περιόδου υλοποίησης των συγκεκριμένων συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων.

δ) Πρέπει με σαφήνεια να προκύπτει ότι το έργο αυτό πληροί όλα τα παραπάνω κριτήρια.

Αυτο το σημειο 30 δεν βλεπω απο που προκυπτει.Αυτα ολα τα ωραια του αρθρου συναγονται απο αυτο το αποσπασμα στο τελος του πρωτου μερους της επιστολης

 

 

31. Λοιπές πληροφορίες. Από τις ελληνικές αρχές ζητούνται περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού των ποσοτήτων των απορριμμάτων και την πρόβλεψη των μελλοντικώνποσοτήτων. Αυτά φαίνεται να έρχονται σε αντίθεση με εκείνα που προβλέπονται στον Περιφερειακό Σχεδιασμό (ΠΕΣΔΑ), όπου εξηγείται ότι ο πληθυσμός στη Περιφέρεια μειώνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια και αναμένεται να συνεχιστεί η τάση τα επόμενα χρόνια. Λαμβάνοντας επίσης υπόψιν ότι θα εφαρμόζονται πολιτικές πρόληψης, οι ποσότητες των παραγόμενων απορριμμάτων, τόσο σαν σύνολο όσο κατά κεφαλήν, θα πρέπει σταδιακά να μειώνονται και όχι να αυξάνονται.

Αναλύοντας το πρωτότυπο κείμενο της επιστολής ο αναγνώστης θα βρει και άλλα σημεία ή παρατηρήσεις. Ας σταματήσουμε στα 31 για λόγους σημειολογίας.

Σταχυολογώντας υπάρχουν ορισμένα κρίσιμα θέματα που χρήζουν διευκρίνησης και απάντησης.

Α. Ποια θα είναι η σύνθεση των αποβλήτων που εισέρχονται στις εγκαταστάσεις;

Β.Υπάρχει κατάλληλοσύστημα  χωριστής συλλογής αποβλήτων στην Περιφέρεια όπως απαιτείται;

Γ.Ποια η ποιότητα του παραγόμενου κόμποστ;

Δ.Είναι ζωτικής σημασίας να είναι τοκόμποστυψηλής ποιότητας ώστε να μην καταλήγει στον χώρο υγειονομικής ταφής;

Ε.Θα είναι μέρος των υλικών εξόδου τα παραγόμενα προϊόντα SRFή/και RDF;

ΣΤ.Σε τέτοια περίπτωση ποιες είναι οι αναμενόμενες ποσότητεςSRF ή/και RDF;

Ζ. Θα υπάρξει αγορά για τα παραγόμενα προϊόντα SRF ή/και RDF;

Η.Είναι σαφές από τα παρεχόμενα στοιχεία ότι η απαίτηση για τις εγκαταστάσεις αυτές να επεξεργάζονται ποσότητες μέχρι το 50% των συνολικών παραγόμενων απορριμμάτων, δεν τηρήθηκε.

Θ.Αν και υπάρχουν αναφορές για τους στόχους ανακύκλωσης το 2020, φαίνεται ότι δεν εξετάστηκαν οι στόχοι που έχουν τεθεί στο νέο πακέτο οδηγιών για την Κυκλική Οικονομία (Απόβλητα, Οδηγία Πλαίσιο 851/2018 και οδηγία για την υγειονομική ταφή 850/2018), όπου πρόκειται να ενσωματωθούν στο εθνικό δίκαιο εντός του Ιουλίου 2020.

Ι. Επομένως ο στόχος για 50% πρέπει να γίνει σεβαστός και πρέπει επίσης να αιτιολογηθεί πως αναμένεται ότι θα εκπληρωθούν οι απαιτήσεις των νέων οδηγιών.

Κλείνουμε με την ελπίδα την όποια εξέλιξη και την όποια έκβαση στην περίπτωση της Πελοποννήσου να την εκλάβουμε ως μάθημα και ως χρήσιμη εμπειρία που θα μας διδάξει από εδώ και στο εξής να γίνεται πολύ πιο προσεκτική και με μεγαλύτερη επιμέλεια η ανάγνωση και η ανάλυση των προγραμμάτων της Ε.Ε. καθώς και των προϋποθέσεων συμμετοχής σε αυτά,  ώστε να υποβάλλονται καλά τεκμηριωμένες και επαρκείς μελέτες στο μέλλον και οι οποίες να ανταποκρίνονται με επιτυχία στις εκάστοτε απαιτήσεις των αξιολογητών.

Δεν υπάρχει η πολυτέλεια  οι τοπικές κοινωνίες να υφίστανται  περαιτέρω απώλειες σε χρόνο, ενέργεια  και τελικά σε απώλεια πόρων, που είναι τόσο ζωτικής σημασίας για  την ποιοτική και αξιοπρεπή διαβίωση.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!FacebookTwitter