Οι προτασεις των κομματων

Οι προτάσεις των κομμάτων τηςΒουλής για τη συνταγματική αναθεώρηση

Ποια αρθρα περασαν

Η διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας και η καθιέρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας, είναι μεταξύ άλλων, οι κρίσιμες αναθεωρητέες διατάξεις για τις οποίες οι βουλευτές άναψαν την Πέμπτη «πράσινο φως», προκειμένου να περάσουν στη δεύτερη ψηφοφορία που θα διεξαχθεί στην Ολομέλεια σε περίπου ένα μήνα.

Το άρθρο 32 που αποσυνδέει την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής υπερψηφίστηκε με 221 ψήφους, ενώ το άρθρο 3 για τη θρησκευτική ουδετερότητα υπερψηφίστηκε με 151 ψήφους.

Το «πράσινο φως» ωστόσο δεν κατάφεραν να πάρουν οι προτάσεις της Ν.Δ. για τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστήμιων, τους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς και το περιβάλλον.

Πού πέτυχαν ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΙ Ν.Δ.

Συνολικά, στην ψηφοφορία εγκρίθηκαν 32 από τις 36 συνολικά προτάσεις που είχε καταθέσει προς αναθεώρηση ο ΣΥΡΙΖΑ και δύο από τις 59 της Ν.Δ.

Από τις σημαντικές διατάξεις για τον ΣΥΡΙΖΑ που κατάφερε να περάσει είναι μεταξύ άλλων:

  1. αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής
  2. καθιέρωση της απλής αναλογικής σε εθνικές και αυτοδιοικητικές εκλογές.
  3. δημοψηφίσματα και λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία.
  4. θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους.
  5. απαγόρευση διακρίσεων λόγω φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.
  6. κατοχύρωση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων.

Δεν υπερψηφίστηκε το άρθρο 30 για άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας εφόσον αποβούν άγονες οι 6 κοινοβουλευτικές ψηφοφορίες σε διάστημα έξι μηνών.

Η αξιωματική αντιπολίτευση πέρασε δύο από τις διατάξεις που θεωρούσε σημαντικές:

  1. δικαίωμα της κοινοβουλευτικής μειοψηφίας να συγκροτεί μέχρι δύο Εξεταστικές Επιτροπές
  2. εξομοίωση των στρατιωτικών δικαστηρίων με τα τακτικά δικαστήρια.

Απορρίφθηκαν ωστόσο οι προτάσεις της για:

  • Άρθρο 16, δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστήμιων.
  • Άρθρο 2, για τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας.
  • Άρθρο 24, για το περιβάλλον και τη προστασία δασών.
  • Άρθρο 79, ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί.
  • Άρθρο 90, εκλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης όχι από τη κυβέρνηση αλλά από τη Βουλή.
  • Άρθρο 110, για τον τρόπο Αναθεώρησης του Συντάγματος.

Ποια άρθρα πέρασαν στη δεύτερη ψηφοφορία

Συνολικά για την επόμενη δεύτερη ψηφοφορία που θα γίνει σε ένα μήνα έχουν εγκριθεί 6 διατάξεις με πάνω από 180 ψήφους, καθώς και 12 προτάσεις Κοινοβουλευτικών Ομάδων συν πέντε προτάσεις μεμονωμένων βουλευτών με τουλάχιστον 151 ψήφους.

Με πάνω από 180 ψήφους εγκρίθηκαν οι εξής διατάξεις:

  1. Άρθρο 32, για την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής.
  2. Άρθρο 62, για περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας.
  3. Άρθρο 68, για το δικαίωμα της κοινοβουλευτικής μειοψηφίας να συγκροτεί μέχρι δύο Εξεταστικές, Επιτροπές (Ν.Δ.).
  4. Άρθρο 86, περιορισμός των προνομιακών ρυθμίσεων περί ευθύνης υπουργών.
  5. Άρθρο 96, εξομοίωση των στρατιωτικών δικαστηρίων με τα τακτικά δικαστήρια (ΝΔ).
  6. Άρθρο 101Α, εκλογή μελών Ανεξάρτητων Αρχών με μικρότερη πλειοψηφία από τα 4/5 που ισχύει σήμερα.

Οι διατάξεις που εγκρίθηκαν με πάνω από 151 ψήφους:

  1. Άρθρο 3, κατοχύρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους.
  2. Άρθρα 13, 33 και 59, κατοχύρωση του πολιτικού όρκου.
  3. Άρθρο 21, κατοχύρωση κοινωνικών δικαιωμάτων και κοινωνικών αγαθών.
  4. Άρθρο 22, κατοχύρωση εργασιακών δικαιωμάτων.
  5. Άρθρο 28, κύρωση διεθνών συνθηκών με δημοψήφισμα.
  6. Άρθρο 37, υποχρεωτική βουλευτική ιδιότητα του πρωθυπουργού.
  7. Άρθρο 44, καθιέρωση δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία.
  8. Άρθρο 54, καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος και βουλευτών απόδημου ελληνισμού
  9. Άρθρο 56, περιορισμός σε 3 κοινοβουλευτικές θητείες εκλογής βουλευτών
  10. Άρθρο 73, καθιέρωση λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας.
  11. Άρθρο 84, καθιέρωση επικοδομητικής ψήφου.
  12. Άρθρο 102, καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος και θεσμών άμεσης Δημοκρατίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Επίσης εγκρίθηκαν με 151 ψήφους οι μεμονωμένες προτάσεις βουλευτών που αφορούν:

  1. Άρθρο 5, απαγόρευση διακρίσεων φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.
  2. Άρθρο 25, καθιέρωση της αρχής της επιείκειας και κατάργηση της διάταξης περί καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος.
  3. Άρθρο 38, αναπλήρωση του πρωθυπουργού για λόγους υγείας (πρόταση του βουλευτή της ΔΗΣΥ Δ. Κρεμαστινού).
  4. Άρθρο 96, επέκταση των εγγυήσεων δικαστικής ανεξαρτησίας στους στρατιωτικούς δικαστές.
  5. Άρθρο 101, ορισμός του συστήματος περιφερειακής οργάνωσης και προστασία των νησιωτικών και ορεινών περιοχών.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Η Θεση της ΝΔ για τα Δαση και την αναθεωρηση του αρθρου 24

Ειδικά για το άρθρο 24, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είπε ότι δεν καταλαβαίνει τους λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση έχει επιλέξει να μη χαρακτηριστεί αναθεωρητέο και την κάλεσε να αλλάξει στάση, μάλιστα σε συνδυασμό με το άρθρο 16 που δεν επιτρέπει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων!

Υπενθύμισε ότι το κόμμα του είχε ζητήσει και κατά τη διαδικασία του 2005-2006 την αναθεώρηση του άρθρου 24 (μαζί, και τότε φυσικά, με το άρθρο 16) και εξήγησε ότι η αλλαγή προτείνεται «για να αντιμετωπιστούν ορισμένοι από τους συνταγματικούς περιορισμούς, οι οποίοι δεν μας επιτρέπουν σήμερα μια περιβαλλοντική πολιτική που να είναι πιο σύγχρονη και πιο εναρμονισμένη με τις προκλήσεις τις οποίες καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε».

Αποχαρακτηρισμός δασών

Για τα δάση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης συμφώνησε «να απαγορευτεί η μεταβολή του προορισμού τους», αλλά αποδέχθηκε το ενδεχόμενο αποχαρακτηρισμού τους, αν προκύψει άλλη χρήση την οποία επιβάλλει «επιτακτικό δημόσιο συμφέρον».

Μετέφερε μάλιστα την «κόκκινη γραμμή» του 1947, που έχει τεθεί με νομολογία του ΣτΕ, προτείνοντας ότι «πρέπει να λογίζεται ως δάσος έκταση η οποία θα φέρει τα χαρακτηριστικά του δάσους την 11η Ιουνίου 1975», την ημερομηνία που τέθηκε σε ισχύ το Σύνταγμα.

Ο πρόεδρος της Ν.Δ. επικαλέστηκε τις διατάξεις για το περιβαλλοντικό ισοζύγιο, το οποίο έχει θεσπιστεί το 2010 ως αντιστάθμισμα για μη αναστρέψιμες καταστάσεις σε εκτάσεις που έχουν χάσει τον δασικό τους χαρακτήρα, αλλά δεν έχει εφαρμοστεί.

Την ίδια χρονιά, δημιουργήθηκε και το Πράσινο Ταμείο, στο οποίο κατατίθενται όλα τα πρόστιμα από πολεοδομικές αυθαιρεσίες, έσοδα τα οποία θα διετίθεντο για την αποκατάσταση του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος.

Με τα πρώτα μνημόνια, όμως, έγιναν διαδοχικές μειώσεις και πλέον αξιοποιεί μόνον το 2,5% των εσόδων του, καθώς τα υπόλοιπα είναι δεσμευμένα (πάνω από 1 δισ.).

«Ενα λίγο μεγαλύτερο ποσοστό θα μπορούσε να έχει θεαματικά αποτελέσματα για μια ουσιαστική, βιώσιμη ανάπτυξη», είπε ο πρόεδρος της Ν.Δ., ακυρώνοντας στην ουσία το ενδεχόμενο να επιστρέψει το Ταμείο στις προ μνημονίων δυνατότητες.

ΚΑΙ ΕΔΩ

Προτάσεις

Ο αρχηγός της ΝΔ παρουσίασε στην εκδήλωση του ΤΕΕ, συγκεκριμένες προτάσεις για την αναθεώρηση του άρθρου 24, ως εξής:

Να αναγνωριστεί ως συνταγματική υποχρέωση του κράτους η βιώσιμη ανάπτυξη, αλλά και η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Η διαφύλαξη των υδάτινων πόρων και η ενίσχυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Να καταστεί ρητή η υποχρέωση να κηρύσσονται αναδασωτέες και να μην διατίθενται για άλλο προορισμό δημόσια και ιδιωτικά δάση που καταστράφηκαν από πυρκαγιά. Και να προβλέπονται και κυρώσεις για τους τυχόν παραβάτες.

Να απαγορεύεται, προφανώς, η μεταβολή του προορισμού των δασών εκτός αν προκύπτει άλλη χρήση την οποία να επιβάλλει επιτακτικό, το τονίζω επιτακτικό δημόσιο συμφέρον.

Και βέβαια η χωροταξική και πολεοδομική πολιτική να σέβεται και να προάγει την έννοια του περιβαλλοντικού ισοζυγίου

Και βέβαια περιβαλλοντικές τομές, όπως αυτές, θα πρέπει να συνδυάζονται και με άλλες διατάξεις που θα εκκαθαρίσουν θέματα τα οποία τώρα δεσμεύουν πολύ και χωρίς ουσιαστικό λόγο την ατομική ιδιοκτησία.

Ο Πρόεδρος της ΝΔ τόνισε ότι «η άποψή μας είναι ότι πρέπει να λογίζεται ως δάσος, έκταση η οποία θα φέρει τα χαρακτηριστικά του δάσους την 11η Ιουνίου του 1975, δηλαδή την ημερομηνία αφετηρίας του ισχύοντος Συντάγματος. Έτσι, πιστεύουμε ότι θα υπάρχει μία σαφής χρονική αναγωγή και θα αποφεύγεται η παραπειστική χρήση αποδείξεων για τις ιδιοκτησίες».

Ενιαίος ψηφιακός χάρτης

Ο Πρόεδρος της ΝΔ επιφύλαξε ειδική αναφορά στην πρόταση που καταθέτει ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γ. Στασινός για την δημιουργία και τη θεσμική θωράκιση του Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη, λέγοντας: «Διάβασα με πολύ προσοχή την πρότασή σας, αγαπητέ Πρόεδρε, για τη συνταγματική κατοχύρωση της έννοιας της θεσμικής γραμμής, δηλαδή, της δυνατότητας να μπορούμε να σε ένα βρίσκουμε με σαφή προσδιορισμό όλες τις γραμμές που καθορίζουν χρήσεις γης και που άπτονται δασικών χαρακτηριστικών, αρχαιολογίας, αλλά και γενικότερων ζητημάτων χρήσης γης. Δεν ξέρω αν αυτό είναι κάτι το οποίο χρίζει συνταγματικής κατοχύρωσης. Πάντως, θυμάστε ότι είχα προσέλθει στην ημερίδα, για να υποστηρίξω την πρότασή σας.

Κρίνω ότι είναι μια ιδέα πάρα, πάρα πολύ σημαντική, η οποία θα ξεκαθαρίσει πολλά πράγματα. Και σίγουρα θα διευκολύνει το επενδυτικό περιβάλλον στη χώρα. Όπως θα διευκολύνει σίγουρα να μην επιτρέπεται πλέον το συχνό φαινόμενο να μπλοκάρονται για δεκαετίες, προφανώς χωρίς αποζημίωση, ιδιοκτησίες κατ’ εφαρμογή της πολεοδομικής χωροταξικής ή αρχαιολογικής νομοθεσίας. Γιατί αυτό, στην πράξη, οδηγεί με πλάγιο τρόπο στην στέρηση του δικαιώματος της ιδιοκτησίας των πολιτών».