Αντί αυτών το ΠΕΣΔΑ υιοθετεί την προμήθεια και εγκατάσταση 15 πρόσθετων δεματοποιητών. Αναφέρεται μόνο το κόστος προμήθειας του μηχανήματος ύψους 7,5 εκ.€ (0,5 εκ. το καθένα) χωρίς τη δαπάνη των έργων και δικτύων υποδομής («χωματουργικά, οδοποιία, κτίρια, κλπ»). Και το ποσό αυτό απουσιάζει από τον Π/Υ των έργων «κεντρικής διαχείρισης», γεγονός που υποδηλώνει ότι και αυτό θα φορτωθεί απ’ ευθείας στους δήμους μαζί με το κόστος των συναφών υποδομών.

12

Ερωτηση.Αν ενας δεματοποιητης σημερα αγοραζεται με μισο εκατομμυριο ευρω με τι ποσο  αγοραστηκε αυτος των Διδυμων;Χωρις να μιλαμε για το κοστος λειτουργιας.Για να κανουμε τα συμμεικτα μπαλες με περισοτερο σκουπιδι σιδερο και μεμβρανη το περιτυλιγμα τους δηλαδη.Ποσο πουλαει η AVERMAN εναν δεματοποιητη;Υπαρχουν ενδιαμεσοι στην αγορα τους (προμηθειες κλπ);

%ce%ba%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%b4%ce%b5%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%bf%ce%b9%ce%b7%cf%84%ce%b7

Πολυ σωστα και τα δυο  κειμενα

Οχι δεν εχουν τελειωσει ολα.Αντιθετα τωρα αρχιζουν.Αν δεν προχωρησουν στο εργοστασιο καυσης (και ολα δειχνουν πως με την εξοδο της χωρας μας απο την ΕΕ ολα αυτα τα σχεδια θα μεινουν στα χαρτια)οι υπερ χωματερες της ΤΕΡΝΑ γρηγορα θα κορεσθουν.Οπως ο δεματοποιητης στα Διδυμα.Και παλι στην αρχη θα ειμαστε.

Η Λαικη Συσπειρωση και οι εκπροσωποι της στο Περιφερειακο Γοντικας και Γουργαρης αναλυουν τα δεδομενα με προσοχη και δειχνουν το αδιεξοδο.

ihsh

 

Τρίπολη 20-02-2017

 

Παρέμβαση του εκπροσώπου της Λαϊκής Συσπείρωσης Βαγγέλη Γούργαρη στο ΠεΣυ για τον ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου.

Ολοκληρώνετε σήμερα το προμελετημένο και καλά σχεδιασμένο έγκλημα της Παράδοσης της διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου στο μεγάλο κεφάλαιο. Μετά την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ – ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ που ενέκρινε τη ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ, οι δυνάμεις της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ μαζί με τη Χ.Α. δια χειρός Τατούλη σφραγίζετε σήμερα με την έγκριση του ΠΕΣΔΑ την παράδοση της διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου στην ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ για να κερδοφορεί εγγυημένα επί δεκαετίες σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων που θα πληρώνουν πολλαπλάσια ανταποδοτικά τέλη (τρεις – τέσσερις και πέντε φορές περισσότερα)

Ο Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) που εκπονήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ – ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ υπηρετεί με συνέπεια τις φιλομονοπωλιακές πολιτικές όπως αυτές αποτυπώνονται στους γενικότερους στρατηγικούς  στόχους, στις ειδικότερες κατευθύνσεις της Ε.Ε. και στη διαχρονική πολιτική των Ελληνικών κυβερνήσεων. Αναφερόμαστε στη <<Στρατηγική ‘’Ευρώπη 2020’’>> την <<Πρόταση για το 7ο Πρόγραμμα Δράσης για το Περιβάλλον>> και το << Χάρτη Πορείας για την αποδοτικότητα των πόρων>>. Ο ίδιος ο ΠΕΣΔΑ, της Περιφέρειας Πελοποννήσου, μέσα στους γενικούς του στόχους εντάσσει και την <<έμφαση σε δράσεις που προωθούν την εφαρμογή της στρατηγικής της Ε.Ε για τα απόβλητα>>.

Δεσπόζων, ειδικότερα, είναι ο ρόλος της Οδηγίας για τα απόβλητα (2008/98/Ε.Κ.) και του δικού μας εφαρμοστικού νόμου 4042/2012.

Στο ΠΕΣΔΑ Περιφέρειας Πελοποννήσου περιλαμβάνονται όλες οι κατευθύνσεις του ΕΣΔΑ για να διασφαλίζεται η βασική επιδίωξη των πιο πάνω στρατηγικών στόχων.

Ο κ. Τατούλης και όσοι συντάσσεστε μαζί του από τη μια παριστάνετε ότι διαφωνείτε με τον ΕΣΔΑ, έχετε προσφύγει και στο Συμβούλιο Επικρατείας για δήθεν ακύρωση του, και από την άλλη σκοτώνεστε να τον εφαρμόσετε. Ποιόν νομίζετε ότι κοροϊδεύετε; Με διαδικασίες Fast-Track χωρίς να δοθούν στους Περιφερειακούς Συμβούλους, ούτε η εισήγηση της υπηρεσίας ούτε οι γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπουργείων ΥΠΕΝ και ΥΠΕΣΔΑ, ψηφίσατε θετικά υπέρ της ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ που συζητάμε σήμερα.

Οι σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης ξεπερνώντας τα εμπόδια που μας βάλατε, εντοπίσαμε και αναδείξαμε το αντιλαϊκό και αντιπεριβαλλοντικό περιεχόμενο της ΣΜΠΕ σε όλα τα σημεία. Φτάνει ακόμη να εισάγει και την καύση, ενώ οι εγκαταστάσεις μεταβατικής διαχείρισης θα λειτουργήσουν σαν ανοιχτές χωματερές αφού θα έχουν διάρκεια πολύ μεγαλύτερη του ενός έτους.  Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι χώροι αποθήκευσης πέραν του έτους δεματοποιημένων σύμμεικτων αποβλήτων, πρέπει να κατασκευάζονται ως χώροι Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤΑ). Ζωντανά παραδείγματα οι αθλιότητες που επικρατούν στις εγκαταστάσεις μεταβατικής διαχείρισης που αδειοδότησε η Περιφέρεια στους Δήμους Ευρώτα -Βόρειας Κυνουρίας και στις παλαιότερες των Διδύμων Ερμιονίδας – Πύλου Νέστορος και αλλού. Έχει περάσει πολύς καιρός και δεν τολμήσατε να αμφισβητήσετε ούτε μία από τις παρατηρήσεις μας.

Στην απόφαση έγκρισης από την κυβέρνηση της ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου 30-12-2016 σημειώνεται ότι <<οι όροι περιορισμοί και κατευθύνσεις>> που περιλαμβάνονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) <<θα πρέπει να τηρούνται κατά την έγκριση εξειδίκευση και υλοποίηση του Σχεδίου με μέριμνα της Αρχής Σχεδιασμού του.

Ακόμη με την εγκριτική απόφαση της ΣΜΠΕ μπήκαν συμπληρωματικοί ποσοστιαίοι στόχοι στην τελική έκδοση του ΠΕΣΔΑ ώστε να συμμορφώνεται σε όλα τα σημεία με τον ΕΣΔΑ, στόχοι προδήλως ανέφικτοι.

Μπαίνουν επί πλέον στόχοι για το 2020.

«Το συνολικό ποσοστό ανακυκλώσιμων υλικών που θα υφίσταται προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση θα πρέπει να ανέρχεται στο 75% κ.β. της συνολικής παραγωγής έναντι του 65% που θέτει το ΠΕΣΔΑ και του 50% που θέτει η Οδηγία του 2008 άρθ.11, παρ. 2(α) με τους ακόλουθους επιμέρους στόχους σχεδιασμού (εκπεφρασμένους κ.β.):

  • Χαρτί – Χαρτόνι 69%
  • Γυαλί 81% [!!!]
  • Μέταλλα 92%
  • Πλαστικά 78% [!!!]».

Διευκρινίζεται ότι εδώ περιλαμβάνεται και η ανακύκλωση μέσω των ΜΕΑ από το ρεύμα των σύμμεικτων. Όπως όμως επισημάναμε και στη συζήτηση «Για τη ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου»:

Είναι απαράδεκτο να διατίθενται τόσα εκατομμύρια για την κατασκευή και λειτουργία των 3 ΜΕΑ για να ανακτούν μόλις το 48% των εισερχόμενων σύμμεικτων (το 52% οδηγείται σε ΧΥΤΥ) και ειδικότερα μόλις το 11.700/41.000 = 28,5% των εισερχόμενων ξηρών ανακυκλώσιμων και μάλιστα χωρίς να ξεκαθαρίζεται αν πρόκειται για ανακύκλωσή τους ή για παραγωγή απορριμματικού καυσίμου (RDF).

Το ίδιο ισχύει και για τους ανέφικτους στόχους για την χωριστή ανακύκλωση των 5 ρευμάτων αποβλήτων συσκευασίας,  που τίθενται επιπλέον των αναφερόμενων στο ΠΕΣΔΑ:

«Χαρτί – Χαρτόνι 92% [!!!]

Γυαλί 70%

Μέταλλα 70%

Πλαστικά 70% [!!!]

Ξύλο 80% [!!!]

Σύνολο 80,2% [!!!]»

Ξεπέρασαν ακόμη και το μέγιστο όριο 80%που θέτει ο ΕΣΔΑ.

Έναντι του 80,2% ο στόχος της ανακύκλωσης των ανακυκλώσιμων με χωριστή συλλογή τίθεται στην Απόφαση ίσος με 50% (παρ. Α1.1.1) που σημαίνει ότι θα πρέπει μέσω των 3 ΜΕΑ να διαχωρίζεται και να ανακυκλώνεται χωριστά το υπόλοιπο 30,2% των Α.Σ.!

Πρόκειται για εξαιρετικά υψηλά ποσοστά, που συνεπάγονται δραστικές αλλαγές στο ΠΕΣΔΑ που περιέγραφε η αρχική ΣΜΠΕ.

Σε κάθε περίπτωση η Απόφαση Έγκρισης της ΣΜΠΕ ανατρέπει το αρχικό σχέδιο του ΠΕΣΔΑ, όπως αυτό περιγράφονταν στην αρχική ΣΜΠΕ, καθώς σύμφωνα και με το εισαγωγικό του «Συμπληρωματικού τεύχους της ΣΜΠΕ»:

Βλέπουμε για άλλη μια φορά να μην υλοποιούνται ακόμη και αυτά που επιβάλουν οι δικοί σας νόμοι, οι δικέ σας διαδικασίες και ας μην αλλάζουν σε τίποτε τον αντιλαϊκό – αντιπεριβαλλοντίκο χαρακτήρα του ΠΕΣΔΑ.

Πάνω από όλα τα συμφέροντα του κεφαλαιοκράτη.

Με τη σύμπτυξη των τριών Διαχειριστικών Ενοτήτων Δ.Ε  σε μία, παρέχει στον ανάδοχο πλήρη ελευθερία κινήσεων για το πώς θα λειτουργεί τις 3 ΜΕΑ δεδομένης της τεράστιας δυναμικότητάς τους. Π.χ. οι δύο ΜΕΑ μπορεί να δουλεύουν σε μία μόνο βάρδια (την πρωινή, που είναι η πιο «φορτωμένη») και η 3η σε δύο, πρωινή και απογευματινή, οπότε αυτή θα παίρνει στη 2η βάρδια της σκουπίδια και από τις άλλες δύο διαχειριστικές ενότητες.

 

Παραμένει η πλήρης και σκόπιμη αοριστία ως προς τη διαχείριση των βιομηχανικών αποβλήτων.

Η όλη «στοχοθεσία» που τίθεται με την Απόφαση Έγκρισης έχει ως εξής:

Βιομηχανικά Απόβλητα

Εφαρμόζονται σε επίπεδο Περιφέρειας οι αντίστοιχοι ποιοτικοί και ποσοστιαίοι στόχοι του ΕΣΔΑ για μη επικίνδυνα και επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα, καθώς και του ΕΣΔΕΑ όσον αφορά τα επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα». Δηλαδή τίποτα το συγκεκριμένο! Αυτά τη στιγμή που η ΣΜΠΕ του Εθνικού Σχεδιασμού για τη διαχείριση των Επικινδύνων Αποβλήτων (ΕΣΔΕΑ) καλοβλέπει την περιοχή της Μεγαλόπολης, ως χώρο υποδοχής τους.

 Παραμένει η κυριαρχία των σύμμεικτων αποβλήτων

Η σχετική διάταξη της Απόφασης, που αναφέρεται σε παραγωγή 264.022 τον αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) το 2020 (λαμβανομένης δηλ. υπόψη και των αποτελεσμάτων των προγραμμάτων μείωσης) έχει ως εξής:

«Η συνολική δυναμικότητα των ΜΕΑ είναι της τάξης των 200.000 tn/έτος (υπολειμματικών) συμμείκτων ΑΣΑ, αλλά η ποσότητα που θα υφίσταται διαχείριση σ’ αυτές αναμένεται να μειώνεται με το χρόνο, ως αποτέλεσμα της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων, της ΔσΠ, και της αύξησης των ποσοστών ανακύκλωσης και ανάκτησης …».

Ομολογείται, έτσι, ανοιχτά – και με τον πλέον επίσημο και δεσμευτικό τρόπο από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ – ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ότι ο ανάδοχος με ΣΔΙΤ, που θα υλοποιήσει το ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου θα χρυσοπληρωθεί για την κατασκευή 3 ΜΕΑ με δυναμικότητα ίση με το 76% των παραγομένων ΑΣΑ, καθώς και για τη λειτουργία τους στη συνέχεια.

Από τη σημερινή συζήτηση επιβεβαιώθηκαν και ενισχύθηκαν όσα αναλυτικά είχαμε αναφέρει στη συζήτηση για τη ΣΜΠΕ και προσθέσαμε  νέα στοιχεία που αποδεικνύουν τον αντιλαϊκό και αντιπεριβαλλοντίκο Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Για αυτό καταψηφίζουμε.

Τρίπολη 20-02-2017

 

Παρέμβαση του επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Νίκου Γόντικα στο ΠεΣυ για τον ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου.

Η διαχείριση των απορριμμάτων με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες,  με σεβασμό στο περιβάλλον, στην υγεία, στους φυσικούς πόρους, στο λαϊκό εισόδημα, μόνο στο πλαίσιο ενός άλλου, ριζικά διαφορετικού, δρόμου ανάπτυξης με εργατική – λαϊκή εξουσία μπορεί να εξασφαλιστεί. Δεν πρόκειται για τεχνικό ζήτημα. Στα πλαίσια του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής, προκρίνονται και επιλέγονται μέθοδοι, τεχνικές και γενικότερα λύσεις με γνώμονα τη μεγιστοποίηση του καπιταλιστικού κέρδους και όχι τη φιλολαϊκή διαχείριση των απορριμμάτων, τη δραστική αντιμετώπιση των επιπτώσεων και την ελαχιστοποίηση των κοινωνικών πόρων που δαπανώνται. Το κυνήγι του κέρδους, η αναρχία της καπιταλιστικής παραγωγής, ο ανταγωνιστικός χαρακτήρας του καπιταλισμού, η ατομική ιδιοκτησία στη γη, το υφιστάμενο καθεστώς των χρήσεων γης, καθιστούν αδύνατη την  φιλολαϊκή διαχείριση και των στερεών αποβλήτων. Τα λαϊκά στρώματα θα καλούνται κάθε φορά να επιλέξουν, στο πλαίσιο του καπιταλισμού, ποια  (ή ποιες) ανάγκη πρέπει να θυσιάσουν.

Η φιλολαϊκή λύση, προϋποθέτει εξουσία και οικονομία, που καταργεί τις αιτίες που δημιουργούν και οξύνουν τα σημερινά προβλήματα, που δημιουργεί τις στέρεες  προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της χώρας προς το συμφέρον της εργατικής τάξης, όλων των λαϊκών στρωμάτων, δημιουργών του κοινωνικού πλούτου. Τέτοιες προϋποθέσεις είναι: Ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός, ο ενιαίος κρατικός φορέας κατασκευών που θα υλοποιεί φιλολαϊκά τα έργα,  η κοινωνική κρατική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, η κρατική ιδιοκτησία στη γη και στις τεχνικές υποδομές, ο εργατικός – λαϊκός έλεγχος, η εργατική  εξουσία.

Για να ανοίξουμε αυτόν τον ελπιδοφόρο δρόμο ικανοποίησης των λαϊκών αναγκών παλεύουμε για την «εδώ και τώρα» βελτίωση των όρων αναπαραγωγής της εργατικής δύναμης, της ποιότητας ζωής των εργαζομένων, προβάλλοντας  ένα ριζοσπαστικό πλαίσιο αιτημάτων για άμεση διεκδίκηση και πάλη και στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Θεωρούμε, συνεπώς, χρήσιμο και απαραίτητο για τη σε βάθος κατανόηση του περιεχομένου του ΠΕΣΔΑ να ξεκαθαρίσουμε από την αρχή ότι βασική επιδίωξη είναι η ανάδειξη των αποβλήτων ως πόρου ικανού να εξασφαλίσει, μέσω της διαχείρισής του, το αναγκαίο ποσοστό κέρδους για τα κεφάλαια που λιμνάζουν αναξιοποίητα αλλά και να αποτελέσει, στη συνέχεια, πρώτη ύλη για την επικερδέστερη δραστηριότητα άλλων κλάδων της καπιταλιστικής οικονομίας. Γνωρίσματα των πολιτικών αυτών είναι η όλο και μεγαλύτερη, σε βάθος και σε έκταση, εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση του τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων, η παραπέρα αφαίμαξη του λεηλατημένου λαϊκού εισοδήματος, η πιο στυγνή εκμετάλλευση των εργαζομένων του κλάδου και η παραπέρα υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

Ας τα δούμε αυτά με Νούμερα όπως προκύπτουν από τα δικά σας κείμενα:

Το περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Πελοποννήσου, συνολικού Π/Υ 270,34 εκ.€ προβλέπει για την 7ετία 2014 – 2020 μόλις 1 (ένα) εκ.€ για τον «Τομέα Παρέμβασης 017. Διαχείριση οικιακών απορριμμάτων (περιλαμβανομένης της ελαχιστοποίησης, της διαλογής και μέτρων ανακύκλωσης)». Πρόκειται δηλ. για τον τομέα που καλύπτει το αντικείμενο των ΤΣΔΑ, όπως αυτό προβλέπεται στο ΠΕΣΔΑ και τη ΣΜΠΕ. Για να αντιληφθούμε το μέγεθος της φοροληστείας, που μεθοδεύεται, κατόπιν αυτού, μέσω των ανταποδοτικών τελών σε βάρος του λεηλατημένου εισοδήματος της λαϊκής οικογένειας, αρκεί να αναφέρουμε τα παρακάτω οικονομικά στοιχεία, που αποτελούν εκτιμήσεις του ΠΕΣΔΑ.

(α) Το κόστος επένδυσης για τη «δημιουργία δικτύου χωριστής συλλογής των βιοαποβλήτων» εκτιμάται σε «μέση τιμή τα 10 €/κάτοικο» δηλ. σε 5,78 εκ.€. (577.903 κατ) και το κόστος επένδυσης «για την επέκταση των εγκαταστάσεων ΔσΠ ανακυκλώσιμων υλικών» εκτιμάται σε «μέση τιμή τα 15 €/κάτοικο» δηλ. σε 8,67 εκ.€. Συνεπώς μόνο ο πρόσθετος εξοπλισμός αποκομιδής κοστολογείται σε 14,45 εκ.€, δαπάνη που δεν περιλαμβάνεται στον Π/Υ του ΠΕΣΔΑ καθώς φορτώνεται απ’ ευθείας στους δήμους, στη λαϊκή οικογένεια κατά κύριο λόγο.

(β) Χειρότερα εμφανίζονται τα πράγματα σε ό,τι αφορά το πρόσθετο κόστος λειτουργίας των συστημάτων διαλογής στην πηγή, που αυξάνει το σημερινό κόστος αποκομιδής των παραγομένων αποβλήτων, σύμφωνα με στοιχεία του ίδιου του ΠΕΣΔΑ  κατά 78 €/τον περίπου δηλ. κατά (264.000 τον/έτος * 78 =) 20,6 εκ.€/έτος. Όσο κι αν το νούμερο αυτό μπορεί να φαντάζει υπερβολικό, είναι πάντως ενδεικτικό της παραπέρα αφαίμαξης του όποιου απόμεινε λαϊκού εισοδήματος.

(γ) Αποσιωπάται, επίσης, το κόστος λειτουργίας των 25 Πράσινων Σημείων (που προβλέπονται στο ΠΕΣΔΑ), που φορτώνεται και αυτό στους δήμους, αυξάνοντας το συνολικό κόστος αποκομιδής κατά 2,65 εκ.€/έτος.

(δ) Απουσιάζει, τέλος, κάθε αναφορά στο κόστος της «μεταβατικής διαχείρισης», υποδηλώνοντας ότι και αυτό θα επιβαρύνει στο σύνολό του τους Π/Υ των δήμων. Στις Προτεινόμενες τοπικές μονάδες διαχείρισης από τους Δήμους, οι οποίες θεωρούνται αξιοποιήσιμες για τη μεταβατική διαχείριση» εμφανίζονται μεταξύ άλλων και εννέα, δαπάνης 18,67 εκ.€, που περιλαμβάνονται στις προτάσεις των  ΤΣΔΑ με την μάταιη προσδοκία της επιχορήγησης από κεντρικούς δημόσιους πόρους.

Αντί αυτών το ΠΕΣΔΑ υιοθετεί την προμήθεια και εγκατάσταση 15 πρόσθετων δεματοποιητών. Αναφέρεται μόνο το κόστος προμήθειας του μηχανήματος ύψους 7,5 εκ.€ (0,5 εκ. το καθένα) χωρίς τη δαπάνη των έργων και δικτύων υποδομής («χωματουργικά, οδοποιία, κτίρια, κλπ»). Και το ποσό αυτό απουσιάζει από τον Π/Υ των έργων «κεντρικής διαχείρισης», γεγονός που υποδηλώνει ότι και αυτό θα φορτωθεί απ’ ευθείας στους δήμους μαζί με το κόστος των συναφών υποδομών.

Ακάλυπτο, επίσης, μένει και σημαντικό μέρος του κόστους κατασκευής των κεντρικών μονάδων διαχείρισης. Το κόστος επένδυσης των μονάδων κεντρικής διαχείρισης υπολογίζεται σε 174,1 εκ. €, από τα οποία τα 137,9 εκ. € προβλέπεται για τις 3 κεντρικές μονάδες επεξεργασίας των σύμμεικτων αποβλήτων (ΜΕΑ) με τους οικείους ΧΥΤΥ με φορτία υποδοχής 158.600 τον/έτος (μεταξύ των οποίων και ένα απροσδιόριστο μέρος από τους 17.000 τον αφυδατωμένης ιλύος). Η δημόσια συμμετοχή ανέρχεται σε 97,5 εκ.€. με τα 77.2 εκ.€ να αντιστοιχούν στις 3 ΜΕΑ και ΧΥΤΥ.

Σημειώνεται, όμως, ότι από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ του ΕΣΠΑ, έχουν εκχωρηθεί μόνο 58 εκ.€. στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης (ΕΥΔ) του ΠΕΠ Πελ/σου.

– Το σύνολο της χρηματοδότησης της ΕΕ για το ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου δίνεται αποκλειστικά στα έργα ΣΔΙΤ των σύμμεικτων αποβλήτων, η «χαρά του εργολάβου», σε πείσμα όσων επιμένουν να ορκίζονται υπέρ της «φιλοπεριβαλλοντικής» δήθεν ΕΕ.

– Από το σύνολο των 97,5 εκ. της δημόσιας συμμετοχής καλύπτονται από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ τα 58 εκ. αφήνοντας μια «τρύπα» 39,5 εκ.€ για την οποία κουβέντα δεν γίνεται.

Επίσης δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι πέρα από το αυξημένο κόστος λειτουργίας των συστημάτων χωριστής συλλογής, μαζί και των Πράσινων Σημείων, αυξημένη θα είναι και η εισφορά των δήμων προς τον ΦΟΔΣΑ καθώς θα επιβαρυνθούν με το υψηλό κόστος λειτουργίας των νέων μονάδων και κύρια των ΜΕΑ, το ετήσιο κόστος λειτουργίας των οποίων, με την ταφή των υπολειμμάτων, υπολογίζεται σε 158.600 τον*80,5€/τον = 12.767.300 €.

Αρα ανακεφαλαιώνοντας 174,1 εκατομμύρια ευρώ από τρις προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ και άλλα 103, 37 εκατομμύρια ευρώ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στο κεφάλαιο για την διαχείριση των απορριμμάτων.

Έτσι, λοιπόν, αποτυπώνεται σε περιφερειακό επίπεδο, εδώ στην περιφέρεια Πελοποννήσου, η πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στον τομέα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, τομέας στενά δεμένος με την ποιότητα ζωής, τους όρους αναπαραγωγής της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων. Κομμένη και ραμμένη, όπως και οι ευρωενωσιακές κατευθύνσεις που υπηρετεί, στα μέτρα των επιχειρηματικών ομίλων του κλάδου, που φορτώνει νέα βάρη στις πλάτες της λαϊκής οικογένειας και παρατείνει παραπέρα την καταστροφική για το περιβάλλον δράση του κεφαλαίου.

Αποδεικνύεται περίτρανα αυτό που εξ αρχής είπαμε.

Αυτή η κυβέρνηση ήρθε να τελειώσει τη βρώμικη δουλειά για το κεφάλαιο, που δεν μπορούσαν να ολοκληρώσουν οι προηγούμενοι.

Η μόνη σταθερή παράμετρος, σε όλη αυτή την αντιλαϊκή πορεία, είναι ο κύριος Τατούλης και η πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου.

Ο κύριος Τατούλης και η κυρία Νικολάκου, σαν άλλοι Βαρουφάκηδες, χρησιμοποιείτε και την δημιουργική ασάφεια για να κάνει ότι θέλει ο καπιταλιστής ανάδοχος για την διαχείριση των ΑΣΑ.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

  • Η μειωμένη ενσωμάτωση ΤΣΔΑ και η έλλειψη ζυγολογίων έχει σαν αποτέλεσμα τον υπολογισμό μιας συνολικής ποσότητας παραγόμενων αποβλήτων, η οποία μπορεί να διαφέρει αρκετά από την πραγματική.
  • Προβλέπεται ευελιξία δημιουργίας και δημοτικών ΚΔΑΥ χωρίς να τεκμηριώνεται η ανάγκη υλοποίησής τους.
  • Δεν διερευνάται πουθενά αν οι περιβαλλοντικά ώριμες προτεινόμενες εγκαταστάσεις έχουν την δυνατότητα επίτευξης των στόχων π.χ. ανακύκλωσης. Εμείς λέμε είναι ανέφικτοι.
  • Κουβέντα δεν λέτε για καινούριους και αχρησιμοποίητους δεματοποιητές. Υπάρχουν; τους παραλάβατε; έχουν πουληθεί; έχουν δωριθεί; ή δεν ξέρω τι άλλο συμβαίνει. Στην παράδοση παραλαβή του 2012 δεν αναφέρονταν πάντως.
  • Δεν υπάρχει σχέδιο μεταβατικής διαχείρισης (έγκριση ΠΕΣΔΑ έως έναρξη μεταβατικής διαχείρισης της ΣΔΙΤ).
  • Αναφέρεται τρις μήνες για λειτουργία δεματοποιητών. Είναι ανέφικτο.
  • Υπάρχει ασάφεια στο χρόνο λειτουργίας των τοπικών μονάδων μεταβατικής διαχείρισης.
  • Γίνεται έμμεση αναφορά για τη χωροθέτηση συγκεκριμένων θέσεων και μονάδων διαχείρισης. Γι αυτό φαίνεται για τα απορρίμματα της Σπάρτης αναζητείται χώρος στην Αράχωβα, αφού στη Σκάλα επιβαρύνεται η ποιότητα των υπόγειων υδάτων που χρησιμοποιούνται για ύδρευση.
  • Δεν είναι σαφής ο προτεινόμενος τελικά τρόπος διαχείρισης της Ιλύος.
  • Δεν προτείνεται συγκεκριμένο σχέδιο διαχείρισης των ΑΕΚΚ.
  • Δεν εξειδικεύονται και δεν καθορίζονται ο αριθμός, το είδος και η ενδεικτική χωροθέτηση όλων των εγκαταστάσεων κυρίως της μεταβατικής διαχείρισης.
  • Δεν περιλαμβάνονται στον ΠΕΣΔΑ έστω κατ ελάχιστον τα κριτήρια καταλληλότητας χωροθέτησης (αποκλεισμού επιλογής κλπ).
  • Δεν προβλέπεται επανεξέταση των υφισταμένων και των ήδη αδειοδοτημένων υποδομών για να διαπιστωθεί, αν πληρούν τα κριτήρια καταλληλότητας χωροθέτησης, αν η διαστασιολόγηση αυτών ικανοποίει την επίτευξη των στόχων του ΕΣΔΑ. Είναι ζητήματα τα οποία εντοπίζονται και από τις υπηρεσίες, εσείς όμως τα ξεπερνάτε γιατί βασικός και κύριος στόχος σας είναι η εξυπηρέτηση των συμφερόντων του καπιταλιστή αναδόχου.

Για όλους αυτούς τους λόγους ψηφίζουμε κατά.