Ο Εμποράκος  The Salesman
Ο Εμποράκος

Ιρανο-γαλλική ταινία, σκηνοθεσία Ασγκάρ Φαραντί με τους: Σαχάμπ Χοσεϊνί, Ταρανέχ Αλιντοστί, Μπαμπάκ Καρίμι

Ο Εμάντ και η Ράνα, ένα μεσοαστικό ζευγάρι που συμμετέχει στο ερασιτεχνικό ανέβασμα του θεατρικού «Ο Θάνατος του Εμποράκου», αναγκάζονται να μετακομίσουν. Στο νέο τους διαμέρισμα όμως θα βρεθούν μπροστά σε μια δυσάρεστη έκπληξη που έχει να κάνει με την προηγούμενη ένοικό του.

Βραβείο σεναρίου και αντρικής ερμηνείας στις Κάνες για ένα αριστοτεχνικά σκηνοθετημένο και σεναριακά κεντημένο κοινωνικό δράμα πολλαπλών αναγνώσεων, το οποίο «ξαναδιαβάζει» δημιουργικά το αριστουργηματικό θεατρικό του Άρθουρ Μίλερ.

Το εργο ξεκινα με ενα ζευγαρι που αναμεσα σε αλλους υποχρεωνεται να εγκατελειψει το διαμερισμα τους μιας και η πολυκατοικια τους καταρρεει.Οπως ακριβως εγινε πριν λιγες μερες στην Τεχερανη

Μεχρι τη τελευταια στιγμη το εργο εχει αγωνια σχεδον αστυνομικης ταινιας για να δουμε τον ενοχο.Και οταν τελειωνει αφου αποκαλυφθει το προσωπο κλειδι συνεχιζουμε να αναρωτιομαστε ποιος ειναι ο ενοχος τελικα και αν επηλθε καθαρση.

Παντως θυμα ειναι η γυναικα. Αυτη φερει τα εμφανη σημαδια μιας κοινωνιας που δεχτηκε μια ολοκληρωτικη επιθεση στα δικαιωματα των γυναικων.Οπως επιχειρει σημερα στις ΗΠΑ ο Τραμπ, οπως περιγραφει στην «πορφυρη δουλη» η Μαργκαρετ Ατγουντ του 1985 (εχει γυριστει και ταινια the handmaid’s tale).Πριν την επικρατηση των θρησκοληπτων στο Ιραν οι γυναικες ειχαν δικαιωματα οπως στην Ευρωπη. Ντυνονταν οπως εμεις κυκλοφορουσαν στο δρομο ελευθερα .Δεν παρουσιαζω την ζωη των γυναικων στις ανεπτυγμενες χωρες σαν παραδεισο παντως σιγουρα δεν ειναι οπως στο Ιραν η τις αλλες θεοκρατικες χωρες.

Θα δειτε μια αλλη Περσια στο εργο.Χωρις τσαντορ χωρις μουλαδες με καλλιτεχνικες πρωτοποριες να παραγουν τεχνη μια κοινωνια που θυμιζει πολυ την δικια μας εξωτερικα.Ακομα και στα προσωπα.Στο πιο ομορφο θαλεγα.