Επειδή υποθέτω πως όσα ακολουθούν είναι ενδεχόμενο να προκαλέσουν αντιδράσεις, σπεύδω να θυμισω σαν απάντηση, την ρήση του Σολωμού πως το έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικό ό,τι είναι αληθινό. Καλό θα είναι να τη θυμόμαστε αυτή τη φράση κάθε φορά που η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός, η εθνική τύφλωση και μυθολογία οδηγούν σε απώλεια του κριτικού πνεύματος, ακρογωνιαίου λίθου του Διαφωτισμού .Και να συμπληρωσω πως καθε ταξη, και η αρχουσα , κατασκευαζει τις «αληθειες» της προκειμενου να συγκροτισει την ιδεολογικη κυριαρχια της πανω στους πολιτες .Ετσι δεν ειναι τοσο τα ψεματα, οσο η αποσιωπηση, η αποκρυψη, το να παραμεριζουμε, να προσπερναμε βιαστικα, καποια σημαντικα ιστορικα σημεια. Να γραψω πως η εργατικη ταξη ο αγωνιζομενος λαος, πρεπει να ψαξει αναμεσα στις λεξεις και τους λογους των επισημων , να ανασυρει την δικια της αληθεια τους δικους της ηρωεες . Που ξεχασμενα θαμενα κατω απο το χωμα φωναζουν , δειχνουν τον δρομο, την συνεχεια, στον αγωνα για μια δικαιοτερη κοινωνια οπου δεν θα υπαρχει εκμεταλευση ανθρωπου απο ανθρωπο οπου θα υπαρχει πλερια δημοκρατια σε αυτο τον πολυπαθο τοπο.

Στα ιστολογια αλλα και στις τελετες του Δημου μας εγινε χθες αναφορα και εκδηλωσεις για τον Παπαρσενη. Μια σημαντικη μορφη του τοπου μας που αναδειχθηκε πριν απο χρονια απο τον τοτε Δημαρχο κ Καμιζη.Και απο τοτε με επιμονη σε αναφορες σε διαφορα ιστολογια (και το δικο μου)αλλα και επισκεψεις στον χωρο της θυσιας του απο το Λαογραφικο Μουσειο η επιθυμια να γινει γνωστη η ιστορια του στην περιοχη μας και να τιμηθει οπως του πρεπει εγινε μεγαλυτερη.Αν και αυτο δεν φαινεται στην Γκουρι Βιτοριζα περιοχη που εχει παραχωρηθει με δωρεα στον Δημο μας (αναμεσα σε αλλα )απο τον Κωνσταντινο Ζέρβα και που συνηθως ειναι πνιγμενη στα αγριοχορτα και μη επισκεψιμη.Να σημειωθει πως στο παρελθον εθελοντες και καθαρισαν το μερος και βοηθησαν να τοποθετηθει πινακιδα ενημερωτικη

1

Ο Καμιζής απεδέχθη την δωρεά προς τον δήμο του πληρεξουσίου του Ζέρβα, δικηγόρου Παπαδημητρίου που περιέχει τα εξής ακίνητα:
1) Ένα αγροτικό κτήμα στην «Αγία Παρασκευή» του δήμου και του ιδίου, έκτασης 1478 τ.μ. (με την μέτρηση του τοπογράφου Γεωργίου Μήτσου) αξίας περίπου 45.000 ευρώ με αρχή το γνωστό τρίγωνο «Γκούρι Βιτόρες» απ’ όπου ξεκίνησε ο Παπαρσένης με τους Κρανιδιώτες που πήραν μέρος στην απελευθέρωση του Ναυπλίου κατά τον αγώνα του 1821.

Γιατι ομως ειναι σημαντικο να τιμουμε τους προγονους μας και τις θυσιες τους για την ελευθερια της χωρας μας;

Τα παιδια των σχολειων που συμμετειχαν χθες στις εορταστικες εκδηλωσεις μνημης τι νιωθουν γι αυτη την ταυτοτητα που χτιστηκε σιγα σιγα μεσα στους Ελληνες;Ειναι ονοματα και εικονες ημερομηνιες και μαχες ειναι ενα μπερδεμα η γιορτη του Πολυτεχνειου (Ελληνες εναντια σε Ελληνες), η 28η Οκτωβριου(το οχι του Μεταξα αλλα οχι η εθνικη αντισταση και ο εμφυλιος που ακολουθησε, ποιοι οι «καλοι» ποιοι οι «κακοι» και που οι ξενοι;) η 25η Μαρτιου (αλλα οχι οι εμφυλιοι που ακολουθησαν οπου ισχυουν  οσα εγραψα και για τον εμφυλιο 1940-1949) ολοι οι δικοι μας ηρωες, οι κακοι ειναι παντα εκει και ειναι ξενοι.

Εμεις οι Ελληνες ειμαστε παντα εδω ενωμενοι Χριστιανοι χωρις διαφορες, ταξεις, συμφεροντα….Ε καλα τωρα υπαρχουν και ελαχιστοι Ελληνες (Χριστιανοι) εφιαλτες συνεργατες των ξενων μπορει να υπηρχαν και «Ελληνοφωνοι » Μουσουλμανοι μετα απο 400 χρονια για να ταχουν καλα με τους Τουρκους.Οσο για του Αρβανητες αλλοι ηταν καλοι και Χριστιανοι (Ελληνες κατα βαθος και ας μιλουσαν Αρβανητικα που εμεις δεν τα καταλαβαινουμε) και αλλοι ηταν Αλβανοι καθαροι που μιλουσαν Αρβανητικα κι αυτοι, αλλα ηταν Μουσουλμανοι και αυτους τους λεμε Τουρκαλβανους.Υπήρχαν και Τουρκοι που μιλουσαν Τουρκικα και ηταν Μουσουλμανοι αλλα απο μαναδες Ελληνιδες Χριστιανες που τους μεγαλωσαν σαν Χριστιανους οπως ο Κιουταχης (Μεχμέτ Ρεσίτ πασάς γεννήθηκε στην Γεωργία το 1780 και ήταν γιος Έλληνα ορθόδοξου ιερέα καταγόμενου από τον Πόντο. Αιχμαλωτίστηκε σε μικρή ηλικία σε επιχείρηση του οθωμανικού στόλου και στο τελος της ζωης του υποστηριχθηκε απο την Ρωσσια)της πολιορκιας του Μεσολογγιου μεγαλος σφαγεας Βαλκανικων λαων.Ενα μπερδεμα .

Διαβαζοντας προσεχτικα τις αναφορες εκεινης της εποχης οπως καταγραφηκαν εν θερμω και οχι οπως σημερα που εχουν περασει απο φιλτρο καθαρσης γεννωνται αποριες .

Μνημη 

«Οταν ό Κεχαγιάμπεης (Μουσταφά Κε­χαγιάς) εισέβαλε από την Κορινθία στην Αργολίδα ό Παπα -Αρσένης θέλησε να τόν αναχαίτιση στο φράγμα του πόταμου Ξε­ριά. Άλλα τό φράγμα πού δεν ήταν ταμπούρι, άλλα κατασκεύα­σμα για την εμπόδιση των νερών του χειμάρρου δέν άντεξε στην ορμή του ξεκούραστου καί ορμητικού ίππικού των Τουρκαλβανών του Κεχαγιάμπεη καθώς καί του πεζικού του.«Ετσι όταν άρ­χισε νά κυκλώνεται το φράγμα, οι «Ελληνες αναγκάστηκαν νά υποχωρήσουν, για πολλούς δέ ή υποχώρηση μετατράπηκε σέ ά­τακτη φυγή. Άπό τούς φυγάδες τούς όποιους καταδίωκαν πιά oι Τούρκοι, μερικοί μέ 600 γυναικόπαιδα, κατάφυγαν στό παλαιό Φρούριο του «Αργους όπου ήταν τό Μοναστήρι της Κατακεκρυμμένης και άλλοι, οί πιο άοπλοι μέ άλλα γυναικόπαιδα, κατέφυγαν στους Αφεντικούς Μύλους.

Στις οχθες του Ξερια δολοφονηθηκε ο Οικονομου .Εκει ειναι και το μνημειο του. Αν περασετε ποτε αφηστε ενα λουλουδι.Γιατι ο Υδραιος Οικονομου ηταν παληκαρι.Ξεφτιλισε με την εξεγερση που παρακινησε στο νησι, τους συνεργατες των Αγγλων ντοπιους πλουσιους εφοπλιστες, που δεν θελαν την επανασταση γιατι θα τους χαλαγε τις δουλειες.Τους εσυρε τους προδοτες στην επανασταση και αυτοι για εκδικηση τον σκοτωσαν στελνοντας Ελληνες τραμπουκους φονιαδες να εκτελεσουν το συμβολαιο.Γιατι τον φοβοντουσαν τον Οικονομου.Σαν πλουσιοι ενιωθαν πως η υπαρξη του ο ηρωισμος του η αυτοθυσια η θεληση του για μια δικαιοτερη κοινωνια αιτημα που τοτε περνουσε μεσα απο την ελευθερια απο τον Οθωμανικο ζυγο και καθε ζυγο, τον εκανε μη διαχειρισιμο στους σχεδιασμους τους για το νεο κρατος υπο την οικονομικη και πολιτικη επικυριαρχια της αλλης αυτοκρατοριας, της Αγγλικης.

Απορια 

Οι Τούρκοι ήθελαν νά ενισχύσουν με τρόφιμα τ’ Άνάπλι πού κινδύνευε νά πέση από πείνα. «Εστειλαν 150 Τούρκους στρατιώ­τες στήν Κόρινθο άπό τ’ Άνάπλι. Οι στρατιώτες αυτοί πέρασαν,γιατί ήξεραν ελληνικά καί διέλαθαν και πέρασαν στα Δερβενά­κια και ήλθαν στην Κόρινθο σαν δήθεν χωριάτες «Ελληνες.

Δηλαδη 150 Τουρκοι στρατιωτες μιλουσαν Ελληνικα τοσο καλα (αλλα εμοιαζαν και με Ελληνες) που περασαν αναμεσα στους Αργολιδεις Ελληνες με την βαρια τοπικη προφορα τους σαν χωριατες!Μπραβο.

Φανταστειτε το αντιστοιχο σημερα  η χωρα μας ειναι υποδουλη στην αυτοκρατορια της ΕΕ υπο Γερμανικη κυριαρχια και με τα Αγγλικα κυριαρχη γλωσσα.

Οπως η Ανατολικη Ρωμαικη αυτοκρατορια που σημερα ονομαζουμε Βυζαντιο ειχε πολυεθνικο και πολυθρησκευτικο χαρακτηρα (οπως εξ αλλου και αυτοκρατορες) με κυριαρχη γλωσσα τα Ελληνικα που παρελαβαν απο τους Ελληνιστικους χρονους και τους απογονους του Μ Αλεξανδρου

Η Οθωμανικη αυτοκρατορια ηταν πολυεθνικη πολυθρησκευτικη υπο Τουρκικη κυριαρχια και με κυριαρχη θρησκεια τον Μουσουλμανισμο και γλωσσα την Τουρκικη , .Οι πληθυσμοι οριζονταν οχι με καποια εθνικη ταυτοτητα που δεν υπηρχε και θα ανετρεπε την αυτοκρατορια αλλα με βαση την γλωσσα την εντοπιοτητα και την (τις ) θρησκειες.Και φυσικα ολοι ηταν  υπηκοοι του Σουλτανου.

Σκεφτειτε λοιπον σημερα σε μια εμπολεμη συρραξη της Ελλαδας με την Ευρωπαικη  Ενωση μια ομαδα 150 Νατοικων Ευρωπαιων στρατιωτων  να περασουν απο το Κρανιδι μεταμφιεσμενοι σε Ελληνες χωριατες και εμεις εδω να μην το καταλαβουμε πως δεν ειναι απο την Ερμιονιδα  επειδη μιλανε Ελληνικα.Και μαλιστα τοτε σε μια εμπολεμη περιοχη  150 αντρες σε ηλικια καταλληλη για πολεμο  να  περασουν απο Κορινθο για Ναυπλιο για χωριατες που βγηκαν βολτα.Κατι αλλο εγινε εκει.Ουτε Συριοι ουτε Κουρδοι ουτε Αιγυπτιωτες ουτε απο τα βαθη της Ανατολης ηταν οι 150 «Τουρκοι»που περασαν για χωριατες.Και αυτο δεν ειναι λεπτομερεια.Γιατι δεν ηταν Γερμανοι οι χιλιαδες Γερμανοντυμενοι ταγματασφαλητες που μακελεψαν την χωρα απο το 1943 και μετα. Δυστυχως αυτη ειναι η αληθεια.

Αποψη γνωμη θελουμε να πιστευουμε 

Γιά τον Παπα – Αρσένη Κρέστα, παρ’ οτι τον είχε προκα­λέσει άλλοτε στους Μύλους ο Κολοκοτρώνης και τον είχε προσ­βάλει καί είχανε βαρεία φιλονικήσει, είπε ο Γέρος του Μωριά: «Ή Ελλάδα μας έχασεν έναν εξαίρετο πολεμιστή και έναν ενάρετο κληρικό. Ό Παπα – Αρσένης άφησε μεγάλο κενό στόν αγώνα τοΰ Γένους, πού ακολούθησε μέ το χαμό του».Οί Κρανιδιώτες καί οί πολεμιστές καί όλοι στην Έρμιονίδα δέν μπόρεσαν ποτέ να χω­νέψουν τον τόσο πρόωρο χαμό του ήρωα συμπατριώτη και αρχη­γού τους  Άρχιμ. Αρσένη Κρέστα. Γι΄αυτό  αίτιώνται τούς Κολοκοτρωναίους. Έμεις θέλουμε νά πιστεύουμε υπερβολή τήν πλη­ροφορία πού προέρχεται άπό τά κείμενα πού έσωσε ο Α. Μποΰζος. Ό πρόωρος χαμός τοΰ πολέμαρχου Παπα – Κρέστα, οφείλε­ται βέβαια στην αμέλεια του Ζαχαρία, πού άφησε ακάλυπτη τήν περιοχή μεταξύ του «Αγ. Βασίλη καί «Αγ. Σώστη καί κτύπησαν τούς Κρανιδιώτες οί Τούρκοι πού προσπέρασαν πισώπλατα. Έ­τσι δικαιολογούνται οί βαρείες υποψίες των Κρανιδιωτών, ότι τον Αρσένη τον σκότωσαν όπως ο Δαυίδ τον Ουρία, άλλα άπό τον Ζαχαριά, μέχρι τήν απόδοση ευθύνης στον Κολοκοτρώνη, υπάρχει μεγάλη απόσταση, έκτος εάν καί άλλες γερές ή παράλληλες ι­στορικές πηγές αποδείξουν κάποτε το βάσιμο τών υποψιών. «Αλ­λως τε καί ο Ζαχαριάς  σκοτώθηκε τότε.Ούτε νομίζουμε πώς στήν προκειμένη δυσκολώτατη στιγμή έπαιξε κάποιο εκδικητικό ρόλο, ή διαμάχη πού πάντοτε σοβούσε μεταξύ Κολοκοτρωναίων και Υδραίων στήν οποία οί Κρανιδιώτες, έκτος άπ’ τους  Μερεμεταίους,  Μανιάτες στήν καταγωγή, ήσαν πάντοτε μέ το μέρος τών Υδραίων.

Θελουμε να πιστευουμε πως…..Γιατι θελουμε να πιστευουμε;Ειχαν βαση οι βαρειες υποψιες των Κρανιδιωτων;

Υπαρχει ενα νημα που ενωνει τα διαφορετικα συμβαντα -γεγονοτα της Ελληνικης επαναστασης.Οι εμφυλιες διαμαχες, οι συνεργασιες τα αλισβερησια με τους  ξενους  παραγοντες, που καλοεβλεπαν σαν μελλοντικο προτεκτορατο, το αδυναμο νεο κρατος με την θεση στρατηγικης σημασιας για το εμποριο και τους επεκτατικους τους πολεμους.Οι τοπικιστικοι ανταγωνισμοι αναμεσα σε καπεταναιους ακομα και η διαφορετικη αποψη για την μορφη του κρατους.Θα ηταν ενα κρατος σαν την Ελβετια πολυεθνικο δημοκρατικο  με μεγαλη περιφερειακη αυτονομια και διοικητικη οργανωση (Ρηγας Φεραιος) η μηπως ενα κρατος στιβαρο με κεντρικη κυβερνηση με ολες τις εξουσιες να απορρεουν επο ενα διοικητικο κεντρο μια πολη οπου θα ζει ενας βασιλιας (ξενοφερτος) με στρατο βασιλικα ελεγχομενο και υψηλη φορολογια που θα κατευθυνει τα εσοδα στην αποπληρωμη δισβαστακτων εξωτερικων χρεων και στην καλοπεραση της αυλης και των γυρω απο αυτην πλουσιων που την στηριζουν.

Μιλαμε για τα χρονια που συσταθηκαν παγκοσμια τα κρατη και τα εθνη απο την καταρευση των αυτοκρατοριων.Μεχρι τοτε οι Ελληνοφωνοι Χριστιανοι ηταν ΡΩΜΙΟΙ δηλαδη απογονοι της Ανατολικης Ρωμαικης Αυτοκρατοριας (Βυζαντινης την λεμε σημερα).Καθολου δεν συμπαθησαν οι Ρωμαιοι  τους αρχαιους Ελληνες το εθνος τους (εθνικος ηταν βρισια)που εξ αλλου ειχαν κατακτησει , την θρησκεια (που την εφεραν στα δικα τους μετρα πριν την καταργησουν), την φιλοσοφια τους (που ποτε δεν ξεπερασαν). Αλλα αυτο ειναι μια αλλη συζητηση.

Ετσι λοιπον οι επαναστατες στην χωρα μας κοιτουσαν τριγυρω στην Γαλλια την Ιταλια την Γερμανια την Ισπανια τα αλλα Ευρωπαικα κρατη του διαφωτισμου και προσπαθουσαν να καταλαβουν τι ειδους κρατους θα τους εξασφαλιζε ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ελευθερια αναπτυξη και μορφωση.Πως λεμε ψωμι παιδεια ελευθερια; Ετσι ακριβως.Και γι αυτο ριζοσπαστες απο ολη την Ευρωπη που μοιραζονταν τις αγωνιες τους ηρθαν και σκοτωθηκαν στο πλευρο τους οπως χρονια αργοτερα το ιδιο εγινε με τις διεθνεις ταξιαρχιες για την υπερασπιση της Ισπανικης Δημοκρατιας απο την επιθεση του διεθνους φασισμου και τον Φρανκο το 1936. Γιατι η αρχαια Ελληνικη δημοκρατια ηταν φαρος και οροσημο οταν θεοι αρχοντοι βασιλιαδες τους γελουσαν με πλανα λογια για αιωνες . Οι λαοι στο μεγαλυτερο ξυπνημα της ιστοριας αναζητησαν την αληθεια.Και η Ελλαδα ηταν τοπος μαγικος η πηγη η αναφορα σε αυτη την αναζητηση. Σταθηκαν στο πλευρο της (στο πλευρο μας)οταν αναζητησε την νεα της ταυτοτητα.

Στην επανασταση κατα των Τουρκων εγινε οτι και στην Εθνικη αντισταση αναμεσα στους δεξιους του Ζερβα και τον ΕΛΑΣ.Ναι μεν πολεμουσαν και οι δυο τους Γερμανους (ο Γοργοποταμος συμβολιζει αυτη την κοινοτητα) αλλα ταυτοχρονα  προετοιμαζονταν και για το καθεστως μετα την νικη.Γιατι το επομενο καθεστως το εβλεπαν οι δυο πλευρες με πολυ διαφορετικη οπτικη.

Σε αυτο το πλαισιο λοιπον μπαινει ο Παπαρσενης, ο Οικονομου, η φυλακιση αργοτερα του Κολοκοτρωνη, η δολοφονια του Ανδρουτσου απο την Ακροπολη ,ακομα και η δολοφονια του Καποδιστρια.Εκει μπαινει ο Μακρυγιαννης ο Οθωνας η δυναστεια των Γλυξμπουργκ που μας εφεραν οι Αγγλοι η διαμαχη βασιλικων αντιβασιλικων η δικατορια του Μεταξα κατω απο τους Αγγλους ,η αναδειξη της αριστερας στο πολιτικο και κοινωνικο προσκηνιο, η εθνικη αντισταση και ο εμφυλιος που ακολουθησε με την καθοδηγηση πρωτα των Αγγλων και μετα των Αμερικανων της νεας αυτοκρατοριας δηλαδη.

Σε αυτο το πλαισιο μπαινει και ενας αλλος Κρεστας ξεχασμενος σημερα απο τους συγχρονους μου.Και ελπιζω μετα απο 200 χρονια οι κατοικοι αυτης της περιοχης ο Δημος μας οι συλλογοι να κανουν ενα προσκυνημα στην Μακροννησο για να τιμησουν τους συνεχιστες του Παπαρσενη. Αυτους τους Ελληνες που αγωνιστηκαν για λευτερια κοινωνικη δικαιοσυνη ανεξαρτησια δημοκρατια.Και ποτισαν με το αιμα τους αυτο το χωμα.Τιμη και δοξα στους προγονους μας.

Τα αποσπασματα ειναι απο το βιβλιο του συντροφου μου Βασιλη Λαδα «Σαν Παραμυθι»διατιθεται δωρεαν στο τηλεφωνο 6942771350.

ΚΡΕΣΤΑΣ ΚΟΣΜΑΣ

krestas

Ολοι σχεδον ξερουν τον Παπαρσενη. Τον  ιερεα που πριν λαβει το χρισμα ειχε το ονομα Αλεξανδρος  Κρεστας και μετονομαστηκε σε Αρσενιο Τον Κρανιδιωτη που   εδωσε την ζωη του στα Δερβενακια αγωνιζομενος στο πλευρο του Κολοκοτρωνη οπου και ο απεριτος ταφος του.

Η Ερμιονιδα ομως εχει σε μια στηλη προς τιμην των σκοτωμενων για την ελευθερια και εναν αλλο Κρεστα. Τον Κοσμα Κρεστα το παληκαρι  με το μαυρο παλτο που σηκωθηκε ορθιο μπροστα στις σφαιρες και αντικρυσε καταματα τον θανατο στην σφαγη της Μακρονησου το διημερο 29 Φλεβαρη με 1 Μαρτη του 1948 .

Κρεστας

Ενα κορμι αναμεσα στα 350 που χαθηκαν  στον βυθο της θαλασσας την επομενη. Το φαντασμα του Κοσμα Κρεστα στοιχειωσε την ζωη του Βασιλη Λαδα του φιλου και συντροφου μου. Τωρα που κι αυτος πληρης ημερων πηγε να συναντησει τον παλιο του φιλο μενουν τα γραπτα για να μας θυμιζουν αυτη την ιστορια.  Απο το βιβλιο του Βασιλη Λαδα «Σαν Παραμυθι «οι σελιδες που ακολουθουν. Τα τρια βιβλια του Βασιλη Λαδα μπορειτε να τα βρειτε (χωρις να πληρωσετε) στο τηλεφωνο 6942771350

contentsegment_3465704w1000_h0_r0_p0_s1_v1jpg

135136137138139140141142143144145146147148149150

151152153