Εφημεριδα Συντακτων

Και τα σκουπίδια πάνε… ΤΕΡΝΑ | Η Εφημερίδα των Συντακτών

Υπό την απειλή των υψηλών ευρωπαϊκών προστίμων για τη μη ορθή διαχείριση των απορριμμάτων στην Ελλάδα -στα οποία η Περιφέρεια Πελοποννήσου έρχεται πρώτη και με διαφορά- και με το θολό τοπίο που επικράτησε λόγω των διαφωνιών των εμπλεκόμενων υπουργείων για την αντιμετώπιση του ζητήματος, τα πράγματα έχουν έρθει στο μη περαιτέρω.

Αποτέλεσμα είναι η πρόκριση του σχεδίου ανάθεσης της διαχείρισης σε ιδιώτη, με μοναδικό μνηστήρα την εταιρεία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.

Η κατάληξη αυτή είχε διαφανεί μερικούς μήνες πριν, στη συνάντηση μεταξύ των υπουργών που είχαν αναλάβει να «τρέξουν» τα μεγάλα έργα ΣΔΙΤ -με επικεφαλής τον υπουργό Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη- και των δημάρχων της περιφέρειας που αντιδρούσαν στα φαραωνικά σχέδια της ΤΕΡΝΑ, επιθυμώντας λύσεις σε τοπικό επίπεδο και όχι σε κεντρικό.

Η «Εφ.Συν.» σε δημοσίευμά της στις 2 Μαρτίου του 2016 έγραφε χαρακτηριστικά πως «αναζητείται η χρυσή τομή μεταξύ κυβέρνησης και δημάρχων ώστε να εφαρμοστεί τελικά η συμφωνία με την εταιρεία και να προχωρήσει το έργο».

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η υπογραφή της σύμβασης θα γίνει στο επόμενο διάστημα και έως το τέλος του χρόνου αναμένεται να τεθεί σε ισχύ.

Η υπόθεση ωστόσο δεν εξελίσσεται ομαλά, καθώς είναι αρκετοί οι δήμαρχοι που συνεχίζουν να διαφωνούν με τον σχεδιασμό και τον τρόπο διαχείρισης.

Ειδικότερα, οι δήμαρχοι Τρίπολης, Σπάρτης, Αργους και Κορίνθου απέστειλαν εξώδικο στον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦoΔΣΑ) Πελοποννήσου, υποστηρίζοντας ότι το σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων που ενέκριναν από κοινού με τους λοιπούς δημάρχους της Περιφέρειας το καλοκαίρι είναι διαφοροποιημένο απ’ αυτό που έστειλε τελικά ο ΦoΔΣΑ στα αρμόδια υπουργεία.

Πριν από δύο εβδομάδες ο ΦoΔΣΑ έστειλε ένα συμπληρωματικό υπόμνημα με προσθήκες, με αποτέλεσμα πριν από λίγες μέρες οι δύο συναρμόδιοι γενικοί γραμματείς -Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων Βαγγέλης Καπετάνιος και Περιβάλλοντος Χριστίνα Μπαριτάκη- να αποστείλουν με τη σειρά τους στον ΦoΔΣΑ τις παρατηρήσεις τους, γνωμοδοτώντας τελικά υπέρ της ανάθεσης σε ιδιώτη.

Το μεγάλο πρόβλημα στο συγκεκριμένο θέμα είναι ότι, εκτός από την κυβέρνηση που αποδεδειγμένα δεν είχε σχέδιο για τη μη είσοδο των ιδιωτών στα απορρίμματα, σχέδιο δεν φαίνεται να έχουν ούτε οι δήμαρχοι που αντιτίθενται στους ιδιώτες.

Ακόμα και η δημοτική αρχή Καλαμάτας που είχε ταχθεί εξ αρχής κατά της σύμβασης με την ΤΕΡΝΑ, φαίνεται πως γυρίζει πλέον το παιχνίδι και τάσσεται υπέρ.

Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρει ότι «ο δρόμος θα είναι μακρύς και τα προβλήματα που θα πρέπει να ξεπεραστούν μεγάλα, αλλά -χωρίς αμφιβολία- φαίνεται πως έγινε το πρώτο μεγάλο βήμα, που προσδιορίζει την κατεύθυνση διαχείρισης των απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, δηλαδή την κεντρική διαχείριση».

Σιγή ιχθύος τηρείται προς το παρόν για το θέμα, τόσο απ’ την περιφερειακή παράταξη «Πελοπόννησος Πρώτα» όσο και από τις νομαρχιακές του ΣΥΡΙΖΑ.

Υπενθυμίζεται πάντως ότι ο περιφερειακός ΣΥΡΙΖΑ έχει επανειλημμένα τονίσει την αντίθεσή του προς τη λύση που προκρίνει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες μέρες θα υπάρξει συνάντηση των ντόπιων στελεχών προκειμένου να αποφασίσουν τη στάση που θα κρατήσουν.

Το σχέδιο που προκρίνεται

Το σχέδιο προβλέπει την «κεντρική» διαχείριση των απορριμμάτων με παράλληλη ανάπτυξη μικρών μονάδων μηχανικής και βιολογικής επεξεργασίας που θα εξυπηρετούν μεμονωμένους δήμους ή ομάδες δήμων και τη δημιουργία τοπικών μονάδων κομποστοποίησης βιοαποβλήτων.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι μεγάλες μονάδες δεν θα διαχειρίζονται σύμμεικτα (κοινά) σκουπίδια, αλλά το υπόλοιπο έπειτα από διαλογή στην πηγή των ανακυκλώσιμων.

Γι αυτο γραφω πως το σχεδιο ειναι να ανοιξει ο χωρος μπροστα στον Δεματοποιητη και να ξαναρχισουν τα δεματα συμμεικτων με αποδεκτη την ΤΕΡΝΑ.

%ce%bf%ce%ba%cf%84%cf%89%ce%b2%cf%81%ce%b7%cf%83-2016-3

Προσοχη θα φτιαξουν μια «μοναδα μηχανικης διαλογης» (απο τα συμμεικτα που θα φορτωνει το σκουπιδιαρικο) και θα ανακτουν πιθανα καποιο γυαλι και μεταλλο που δεν καιγωνται ετσι κι αλλιως .Τα βιοαποδομησιμα ξεχαστε τα.Γινωνται μια μαζα με χαρτια και πλαστικα.

Ετσι αυτο που θα φευγει θα ειναι συμμεικτα που θα βαφτιστουν υπολοιπο.

Εξ αλλου ο περιφερειακος σχεδιασμος της ΤΕΡΝΑ προβλεπει μοναδα μηχανικης διαλογης απο ΣΥΜΜΕΙΚΤΑ.Στο Αναθεμα θα φτιαξουν ΣΜΑ. Σταθμο μεταφορτωσης. Στο Αναθεμα θα φτανουν ΣΥΜΜΕΙΚΤΑ αστικα απορριμματα. Το περιεχομενο δηλαδη των καδων απορριμματων (εκτος του μπλε καδου που εχει μεσα ανακυκλωσιμα που παιρνει σημερα η ΕΕΑΑ και μαλλον αυριο θα παιρνει η ΤΕΡΝΑ)σημερα.

Αλλα ισως κανω λαθος.

1.Να δεχτουμε ολα οσα λεγωνται για μοναδες τοπικης (δημοτικης)μηχανικης διαλογης (που κοντραρει λογικα το εργοστασιο της ΤΕΡΝΑ και την δικη του μηχανικη διαλογη απο τα συμμεικτα).Σαν αυτη των τετρακοσιων χιλιαδων ευρω στον ΧΑΔΑ απεναντι απο τον βιολογικο Καμπου Κρανιδιου. Εδω μια παρενθεση. Οταν ολα ειναι ΣΔΙΤ  πλεον η δουλειες για εργολαβους (και η αποκομιδη )γιατι αυτη η μοναδα δεν θα καταληξει στα χερια ιδιωτη εργολαβου αργα η γρηγορα;

Να δεχτουμε λοιπον πως θα γινεται ουσιαστικη αληθινη διαχειριση των ανακυκλωσιμων.Που θα στελνει ο Δημος (η ο ιδιωτης )τα ανακυκλωσιμα χαρτι και πλαστικο;Ποιος θα ειναι ο αποδεκτης; Ποιος θα παραλαμβανει σιδερο και γυαλι;Μιλαμε για εκατονταδες τονους καθημερινα χιλιαδες μεσα στον χρονο.Που θα αποθηκευονται τα υλικα αυτα;

Εδω απορριμματα που φτανουν «διαχωρισμενα» σημερα στο «Πρασινο Σημειο» Καμπου Κρανιδιου

untitled

2.Να δεχτουμε και οσα λεγωνται για ανακτηση των βιοαποδομησιμων (μεσα απο τα συμμεικτα) που υπαρχουν σημερα στους καδους του Δημου. Που θα γινεται η κομποστοποιηση αυτων των αστικων βιοαποδομησιμων που θα περιλαμβανουν  τροφες , κλαδεματα φυτικο υπολοιπο κλπ; Θα ειναι κλειστου τυπου;(προφανως γιατι αλλιως δεν γινεται). Που θα εγκατασταθει η μοναδα; Φτανει ο ογκος των βιοαποδομησιμων Ερμιονιδας για να καλυφθουν τα εξοδα λειτουργιας μοναδας κομποστοποιησης; Εχει ο Δημος λεφτα να τα κανει ολα αυτα;Εδω «βιοαποδομησιμα» και η προσφατη διαχειριση τους  στους Μυλους Κρανιδιου

fotia

Αν λοιπον κανω λαθος και πραγματι ο Δημος μας (ολοι οι Δημοι της Περιφερειας) τραβα μεσα απο τα συμμεικτα τα ανακυκλωσιμα και κομποστοποιησιμα απορριμματα (ολο και περισσοτερο υλικο σε βαθος χρονου) τοτε πως η ΤΕΡΝΑ θα εξασφαλισει 150 χιλιαδες τονους συμμεικτα απορριμματα σε βαθος δεκαετιων;

Η επενδυση της ΤΕΡΝΑ θυμιζω ειναι ενα εργοστασιο μηχανικης διαλογης μεσα απο συμμεικτα απορριμματα και ενεργειακης αξιοποιησης (με αναεροβιες συνθηκες )των βιοαποδομησιμων.

Μια επενδυση που περιλαμβανει και  ΧΥΤΥ οπου θα καταληγει το υπολοιπο μετα την επεξεργασια-διαχωρισμο. Υπολοιπο που θα ειναι κατα την γνωμη μου πανω απο το 85% των σκουπιδιων οπως γινεται εδω και χρονια  στα ΕΜΑΚ.Γιατι και τα καυσιμα RDF SRF στις χωματερες καταληγουν αφου μοναδες καυσης δεν υπαρχουνγια να τα υποδεχτουν

Τελικα αν στελνουμε στην ΤΕΡΝΑ μονο υπολοιπο το μονο που μενει απο τον Περιφερειακο σχεδιασμο της ΤΕΡΝΑ  ειναι ο ΧΥΤΥ.Η χωματερη οπου θα στελνουμε εγγυημενη ποσοτητα 150 χιλιαδων τονων.

Γιατι απο οτι διαβαζω στους Δημους ΧΥΤΥ δεν προβλεπωνται. Το ξαναγραφω.Ορθολογικη διαχειριση των απορριμματων ΧΩΡΙΣ ΧΥΤΥ δεν ειναι δυνατη.