Πρωτα απ ολα να πουμε πως με ενεργειες της αντιπολιτευσης και την πρωτοβουλια της ΠΡΟΣΥΕΡ να φερει το θεμα στο Περιφερειακο Συμβουλιο εκπροσωποντας τις παραταξεις πετυχαμε ενα μεγαλο κερδος για την δημοκρατικη λειτουργια της κοινωνιας μας . Αν η ΠΡΟΣΕΥΡ δεν ειχε μπλοκαρει με την αιτηση της τις διαδικασιες στο Περιφερειακο Συμβουλιο τωρα θα μιλαγαμε κατοπιν εορτης.Αν μιλαγαμε δηλαδη.Ολα θα ειχαν ψηφιστει ερημην της τοπικης κοινωνιας η τουλαχιστον των εκπροσωπων της στο Δημοτικο Συμβουλιο.

Χθες ΤΑΙΠΕΔ και ΧΑΔΑ συζητηθηκαν, εγινε ενημερωση, αντιπαραθεση, υπηρχαν αρκετοι πολιτες που επισης διατυπωσαν ερωτησεις και θεσεις, ηταν ενα ζωντανο Δημοτικο συμβουλιο. Πολυ σημαντικες και απο αποψη πληροφοριων και απο πολιτικη αποψη οι παρεμβασεις των Περιφερειακων Συμβουλων κκ Γαβρηλου (Πελοποννησος Πρωτα ) και Τζανη (Τατουλης). Μακαρι να  εβλεπαν την διαδικασια μεσα απο το διαδικτυο οι Δημοτες απο οτι ειδα καταγραφεται με καμερα.

Αυτα ολα εγιναν επειδη οι παραταξεις της αντιπολιτευσης ζητησαν να γινει συζητηση και το πετυχαν. Διατυπωνοντας τεκμηριωμενα ερωτηματα και θεσεις. Το γραφω για αλλη μια φορα.Σε αυτη την περιοδο οι παραταξεις της αντιπολιτευσης οι επικεφαλης και οι δημοτικοι τους συμβουλοι ειναι υψηλου επιπεδου απο καθε αποψη.Δυστυχως με ελαχιστες εξαιρεσεις δεν μπορω να πω το ιδιο και για την πλειοψηφια.Παντως και εκει υπαρχουν καποιες σοβαρες τοποθετησεις (ακομα και αν διαφωνω μαζι τους).

Εντασεις  υπηρχαν, φωνες, κατηγοριες, ειρωνιες, απειλες, παρεξηγησεις  ολα τα γνωστα της πολιτικης.Εξ αλλου πολιτικη σημαινει παθος (οχι εμπαθεια). Υπηρχαν ομως και στιγμες συγκλισεων ,πραγματικης και ουσιαστικης ενημερωσης, διευκρινησεων διαλυση παρεξηγησεων.Αυτο ειναι δημοκρατια. Ολα στο φως.

Τωρα στο δια ταυτα.Με εξαιρεση τον κ Λυμπεροπουλο της ΡΙΚΕΣ υπαρχει ομοφωνια στα βασικα, ολων των παραταξεων πανω στα δυο θεματα.Η πλειοψηφια ηγεμονευει πολιτικα για την ωρα.

1.ΤΑΙΠΕΔ. Ολοι το καταδικαζουν θεωρητικα  αλλα ολοι βλεπουν το αεροδρομιο και τα γκολφ σαν αναπτυξη που θα δωσει θεσεις εργασιας κλπ στην περιοχη. Για την αποαναπτυξη κανεις δεν μιλα.Οπως και τι εχει δωσει αυτου του τυπου η αναπτυξη στην Ερμιονιδα τα τελευταια 40 χρονια. Τι ποιοτητα ζωης, οχι τι συσωρευση πλουτου. Τι υποδομες τι κοινοχρηστους χωρους τι παιδεια.

Φοβαμαι αγαπητοι συμπολιτες πως υπαρχει ενα ειδος επαρχιωτισμου στην λογικη μας .Ποσοι παρισταμενοι στην αιθουσα εργαζονται στον τουρισμο; Ποσοι εχουν παει να δουλεψουν σε αλλα μερη που υπαρχουν αεροδρομια εδω και χρονια; Ακουστηκαν αποψεις περιεργες.Πως αεροπλανα καθε ειδους θα κατεβαινουν καθε μερα στο Πορτο Χελι και θα φερνουν 300 ανθρωπους δηλαδη δεκαδες χιλιαδες καθε χρονο.Οσοι δουλευουμε στον τουρισμο χρονια τωρα ξερουμε πως αφιξεις αναχωρησεις γινωνται το πολυ δυο φορες την βδομαδα.Και μια επαρχια με συγκεκριμενες κλινες δεν μπορει να τουμπαρει πολλες φορες μεσα στην βδομαδα εκτος και αν οι τουριστες ερχονται για τριημερο. Πως παλιοι ξακουστοι στον πλανητη προορισμοι υψηλου επιπεδουμε μεγαλα αεροδρομια ,με αυθονα 5 στερα ξενοδοχεια ,με πληθωρα αξιοθεατων και παραδοσιακους  οικισμους κεντρο πολεων διατηρητεο μοναδικης ομορφιας με γηπεδα γκολφ και μουσεια  οπως η Κερκυρα η Κρητη και η Ροδος εχουν φτασει πολλες φορες οταν το θελησαν οι εταιρειες στα τελη Ιουνιου να εχουν πληροτητα 50% και να βυθιζονται στα χρεη. Γιατι το θεμα δεν ειναι τι προσφερεις αλλα ποσο.Και οι εταιρειες ειναι αμειλικτες.Γιατι σημερα εχουν χτισει μια παγκοσμια αυτοκρατορια και πανε οπου θελουν το εμπορευμα διαμορφωνοντας ετσι τις τιμες .

Οσοι πιασαμε δουλεια το 1980 στα ξενοδοχεια οταν δεν υπηρχε αεροδρομιο ξερουμε πως ξεκινουσαμε 20 Απριλη και τελειωναμε 15 Οκτωβρη. Με ολες τις μοναδες ανοικτες.Διακινειται σημερα το 65% των τουριστων με αεροπλανα γιατι οι εταιρειες ριχνουν το κοστος των πακετων.Και το καταφερνουν οχι μονο με τα τσαρτερ αλλα και με ριξιμο στις τιμες των δωματειων στα ξενοδοχεια και στα ενοικιαζομενα .Που μετακυλιουν την ζημια στα μεροκαματα. Και προσφερουν και πακετα ΟΛΑ ΜΕΣΑ που ειναι καταστροφικα για την τοπικη οικονομια.Η οποια επιβαρυνεται με τα κοστη των υποδομων και διαχειρισης .

Τελος επειδη ακουσα και για αγκυροβολια για κρουαζεροπλοια την καινουργια βιομηχανια (μονο διαστημοπλοια δεν σχεδιαζουμε). Μαλλον για αστειο ακουγεται να κατεβουν 3000 τουριστες στο Πορτο Χελι.Για να πανε που;Να περπατησουν μηπως στον παραλιακο δρομο προς Κοστα που δεν εχει πεζοδρομιο; Μα μονο τουαλετα να πανε σε ενα διωρο 3000 ανθρωποι στο Πορτο Χελι θα φρακαρουμε γιατι αποχετευση οπως ειναι γνωστο δεν υπαρχει. Ειναι ρεαλισμος αυτοι οι σχεδιασμοι και ειναι παραλογη η κριτικη που τους ασκειται; Ειναι λογικο ενα απο τα θεματα χθες να ειναι πως το νεκροταφειο που σχεδιαστηκε για 700 κατοικους σημερα εξυπηρετει 2200 και εχει φρακαρει.Και την ιδια στιγμη να θελουμε γηπεδο γκολφ (το τριτο που σχεδιαζεται ) 250 στρεμματων;Να θελουμε αεροδρομιο την στιγμη που το αλλο θεμα συζητησης ηταν πως θα οδηγουν πυροσβσεστες τα ασθενοφορα (που οπως ειπε ο κ Δημαρχος εχουν χαλασει κιολας ); Μηπως οι μελλοντικες γενιες διαβαζοντας τοπικη ιστορια γελουν και κλαινε με τις αποφασεις και τις ιεραρχησεις μας;

Οχι αλλη αναπτυξη λοιπον .Απο αναπτυξη.Σταματαμε εδω και αρχιζουμε απο την αρχη ανεβαζοντας την ποιοτητα των προσφερομενων υπηρεσιων.Προστατευοντας το περιβαλλον.Γιατι εμεις και τα παιδια μας ζουμε εδω.Οχι οι τουριστες. Σχολεια, νεκροταφειο, υγεια, παιδεια, νερο ποσιμο, αποχετευση , διαχειριση απορριμματων , παραλιες με καθαρες θαλασσες χωρις αλμολασπη απο αφαλατωσεις για γκολφ και σκουπιδια , δρομους ασφαλεις και πεζοδρομια στις πολεις , αναδειξη των πολιτιστικων και αρχαιολογικων χωρων. Οχι για τους τουριστες. Για μας. Μετα καλοδεχουμενοι οι τουριστες .Οχι Μαρινα στον πανεμορφο μοναδικο στον κοσμο κλειστο κολπο του Πορτο Χελιου.Οχι αλλοιωση της εικονας του κολπου , του βυθου της θαλασσας απο ατυχηματα και χρηση της περιοχης  σαν λιμανι .Ειναι λαθος αυτα που γραφω. Ειναι λαθος τα κλειστα ξενοδοχεια; Γιατι δουλεψαν παλια και δεν δουλευουν τωρα;Θελουμε να γινουμε Τουρκια για ναχουμε μεροκαματο; Αυτο ειναι το ονειρο που ψυθιριζουμε στ αυτι των παιδιων μας;

Πηγε χαμενος λοιπον ο κοπος τοσων ημερων; Ολοι συμπαρατασονται πισω απο την Μυθικη φαστ τρακ Πελοποννησο του κ Τατουλη και των συνεργατων του; Ολη η κοινωνια και οι παραταξεις της αντιπολιτευσης;

Οχι βεβαια! Η συζητηση εδειξε αποχρωσεις.Προβληματισμους.Οχι ρηξεις (ακομα)ποιος διακινδυνευει να χαρακτηριστει αντι αναπτυξιακος εξ αλλου.Ομως οι συμπολιτες καταλαβαινουν βαθια μεσα τους πως δεν ειναι ολα οπως φαινονται.Εξ αλλου πολλοι πολλες φορες τους εταξαν τον παραδεισο αλλα αυτοι συνεχιζουν να ζουν εδω στην γη. Κρινουν και συγκρινουν.

2. ΧΑΔΑ . Ολοι λενε ελεγχο της μελετης αντε να γινει μια καλυτερη. Να τα θαψουμε εκει που ειναι να ανοιξει ο χωρος (για να ξαναλειτουργησει ο δεματοποιηγτης λεω εγω).Τομη σε αυτη την αποψη  δεν ακουσα.Την αλλη λογικη.

Να φυγουν δεματοποιητης και σκουπιδια απο τον Σταυρο.Καμμια διαχειριση συμμεικτων στα Διδυμα.Ουτε ΣΜΑ ουτε κομποστοποιηση ουτε ΚΔΑΥ ουτε ολα αυτα που ακουμε χρονια τωρα. Το μερος αυτο δεν κανει για διαχειριση απορριμματων.Να φυτεψουμε δεντρα στο Αναθεμα. Να συγχωρεθουμε για τα λαθη μας απο τις επομενες γενιες.

Και ομως ακουστηκαν φωνες και απο τους πολιτες απο τους Φουρνους και απο συμβουλους απο τα Διδυμα και τον προεδρο. Φωνες αγωνιας. Φοβου για αυτα που αποφασιζωνται γι αυτους χωρις αυτους. Για να δουμε.

Αναστάσιος Λάμπρου's photo.

Τρίτη 8 Μαρτίου 2016

ΕΠΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ 7ης ΜΑΡΤΙΟΥ 2016 (ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ ΤΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΣ ΒΕΡΒΕΡΟΝΤΑ – ΠΟΡΤΟΧΕΛΙΟΥ – ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΧΑΔΑ ΔΙΔΥΜΩΝ)

ΠΡΩΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: : Όλες οι Δημοτικές παρατάξεις της Αντιπολίτευσης έκαναν πάρα πολύ καλά που έφεραν ως θέματα στο Δημοτικό Συμβούλιο με έγγραφό τους με αριθμ. Πρωτ. 185/01-03-2016, τόσο για τη μελέτη για την αξιοποίηση του κτήματος της Βερβερόντς Πορτοχελίου από το ΤΑΙΠΕΔ όσο και για την αποκατάσταση ΧΑΔΑ Διδύμων. Η διοίκηση του Δήμου επιτέλους πρέπει να μάθει τα σημαντικά θέματα που απασχολούν την τοπική κοινωνία να εισάγονται έγκαιρα στο Δημοτικό Συμβούλιο, το κορυφαίο συλλογικό όργανο της τοπικής Αυτοδιοίκησης, που εξουσιοδοτεί το Δήμαρχο να υλοποιήσει τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και όχι ο Δήμαρχος ετεροχρονισμένα να ενημερώνει για τις ενέργεις, για τις πράξεις του και τις παραλείψεις του. Η τήρηση του κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και των Νομών (3852/2010) είναι υποχρεωτική από όλους.
ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : Το Δημοτικό Συμβούλιο έπρεπε να είχε συγκληθεί πάρα πολύ νωρίτερα, κάποιοι είχαν αποφασίσει το Περιφερειακό Συμβούλιο να είχε εγκρίνει τη μελέτη για την αξιοποίηση του κτήματος της Βερβερόντας Πορτοχελίου, χωρίς το Δημοτικό Συμβούλιο να συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα. Άρα η παρέμβαση μου στο Περιφερειακό Συμβούλιο μας έδωσε τη δυνατότητα ενημέρωσης, διαβούλευσης και λήψης απόφασης. Κάποιοι επιτέλους πρέπει να συνειδητοποιήσουν την ευθύνη που έχουν απέναντι στην τοπική κοινωνία, οι μυστικές διαπραγματεύσεις και τα κουκουλώματα ανήκουν σε άλλες εποχές που δημιουργούν συνθήκες για έκδοση αυθαίρετων κρίσεων και εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων σε βάρος της τοπικής κοινωνίας.
ΤΡΙΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : Η Δημοτική Παράταξή μου και προσωπικά εγώ από τον Νοέμβριο του 2015 σας είχα ζητήσει το θέμα να συζητηθεί στο Δημοτικό μας Συμβούλιο για να διεκδικήσουμε όλοι μαζί από την Ελληνική Πολιτεία, από το ΤΑΙΠΕΔ τα αντισταθμιστικά μας οφέλη, να κερδίσουμε σημαντικούς κοινόχρηστους χώρους για αθλητικούς, πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς. Είχαμε την υποχρέωση, είχαμε τη δυνατότητα να διεκδικήσουμε μέχρι το 20% της έκτασης και αυτό δεν έγινε. Και ερχόμαστε τώρα, μετά την σύνταξη της μελέτης να παρακαλάμε να πάρουμε κάποιους χώρους αναψυχής και κάποιους χώρους πάρκινγκ. Άλλη λογική, άλλη φιλοσοφία, άλλη στρατηγική. Τα έγγραφα της παράταξης είχαν κατατεθεί στις 20 Νοεμβρίου και 13 Ιανουαρίου. Την 1η Φεβραουαρίου και από τη διοίκηση του Δήμου είχαμε τη μεγάλη σιωπή, την ατολμία της διεκδίκησης και μιας συνολικής πρότασης.
ΤΕΤΑΡΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : Στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο αυτονόητο ήταν η θετική μας στάση απέναντι στη μελέτη για την αξιοποίηση του κτήματος Βερβερόντα του ΤΑΙΠΕΔ. Δε μπορούμε να αρνηθούμε τις τρεις χρήσεις που προτείνονται (αεροδρόμιο, γήπεδα γκολφ, οικιστική τουριστική ανάπτυξη), όμως απαιτείται να υπάρχει συνεργασία με την Ελληνική Πολιτεία, με την Περιφέρεια Πελοποννήσου για να λυθούν κρίσιμα θέματα υποδομών, απαραίτητα στα πλαίσια υλοποίησης της συγκεκριμένης αναπτυξιακής πρότασης (ύπαρξη πόσιμου νερού, αρδευτικό δίκτυο αποχέτευσης, λιμενικά έργα κλπ).
ΠΕΜΠΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : Αρνούμαστε κατηγορηματικά τη λογική της μυστικής, άτυπης διαπραγμάτευσης. Τα κρίσιμα θέματα άμεσα πρέπει να εισάγονται στο Δημοτικό Συμβούλιο και να ενημερώνονται τόσο οι Δημοτικοί Σϋμβουλοι όσο και η τοπική κοινωνία. Ήταν πάρα πολύ λογικό να είχε πραγματοποιηθεί μία ημερίδα με πρωτοβουλία του Δήμου, της Περιφέρειας και με συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ να ενημερωθούν οι πολίτες και οι φορείς τόσο της Δημοτικής Κοινότητας Πορτοχελίου, όσο και του Δήμου Ερμιονίδας.
ΕΚΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : Η προσωρινή διακοπή εργασιών στο ΧΑΔΑ Διδύμων ήταν η μόνη λογική απόφαση που έπρεπε να ληφθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο και αυτό έγινε πραγματικότητα. Γιατί σεβαστήκαμε τις αποφάσεις των Συμβουλίων των Τοπικών Κοινοτήτων (Διδύμων και Φούρνων), γιατί ζητάμε ενημέρωση για τις εργασίες που προβλέπονται από την πρόσφατη μελέτη του 2014, γιατί απαιτείται να οριστεί μία Επιτροπή παρακολούθησης των συγκεκριμένων ενεργειών – εργασιών. Γιατί ο Δήμαρχος, ο Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Διδύμων, το Δημοτικό Συμβούλιο, οι κάτοικοι δεν ενημερώθηκαν για την έναρξη των εργασιών, γιατί δεν υπήρχε συνεργασία Δήμου και Περιφέρειας για το συγκεκριμένο ζήτημα, γιατί δεν έχουν προχωρήσει οι έρευνες του υδροφόρου ορίζοντα για την ύπαρξη μόλυνσης ή μη επί της συγκεκριμένης περιοχής; Κανείς δεν αρνείται τη λογική της αποκατάστασης των ΧΑΔΑ, είναι υποχρεωτική αλλά με τήρηση προϋποθέσεων και όρων.
ΕΒΔΟΜΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : Ο Δήμαρχος Ερμιονίδας κ. Δημήτρης Σφυρής επιμένει στην ποινικοποίηση των δημοτικών πραγμάτων σχετικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων , μας έφερε κείμενο για παραπομπή της υπόθεσης στην Ελληνική Δικαιοσύνη. Του υπενθυμίζω ότι παρόμοιο αίτημα είχε σταλεί στον Εισαγγελέα με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με εισήγηση του τέως Δημάρχου κ. Δημητρίου Καμιζή. Όμως χθες η εισήγηση της διοίκησης του Δήμου ήταν ένα ακόμη πυροτέχνημα για να αποπροσανατολίσει τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου και τους δημότες στα πλαίσια της αδυναμίας του για την τελική εισήγηση επί του συγκεκριμένου θέματος, της διακοπής εργασιών στο ΧΑΔΑ Διδύμων.
Τα δικαστήρια δεν πρέπει να λύνουν τα πολιτικά προβλήματα της χώρας και τις τοπικές υποθέσεις ( το θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων δεν έχει λυθεί εδώ και είκοσι χρόνια σε όλη την Πελοπόννησο). Σοβαρότητα και υπευθυνότητα χρειάζεται και τίποτε άλλο και αφήστε για το Πάσχα τα πυροτεχνήματα!

Για τη Δημοτική Παράταξη
Προοδευτική Συμμαχία Ερμιονίδας
Ο επικεφαλής
Τάσος Λάμπρου
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ερμιονίδας

http://www.efsyn.gr/arthro/ta-kroyazieroploia-katastrefoyn-toys-proorismoys-toys

Η Ιταλία σχεδιάζει να περικόψει τον αριθμό των τουριστών που επισκέπτονται το Τσίνκουε Τέρε, ένα ιδιαίτερα γραφικό τμήμα της βορειοδυτικών ακτών της που αποτελείται από πέντε ψαροχώρια και έχει κηρυχθεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.Περίπου 2,5 εκατομμύρια τουρίστες επισκέφθηκαν την περιοχή το 2015, αλλά το τρέχον έτος ο αριθμός αυτός θα πρέπει να περιοριστεί σε 1,5 εκατομμύριο.

Αυτή η δραστική απόφαση εγείρει προβληματισμούς σχετικά με τις επιπτώσεις και τα οφέλη του μαζικού τουρισμού και ιδιαίτερα του τουρισμού των κρουαζιερόπλοιων.

Αυτή η περιοχή της Ιταλικής Ριβιέρας, η οποία χαρακτηρίζεται από τα παραδοσιακά παραθαλάσσια χωριά που βρίσκονται οικοδομημένα σε ανώμαλο έδαφος, κάποτε ήταν δυσπρόσιτη για τον μαζικό τουρισμό.

Ωστόσο, οι κρουαζιέρες βοήθησαν ώστε να αλλάξει άρδην η κατάσταση. Τα πλοία αυτά άρχισαν να ελλιμενίζονται στο κοντινό λιμάνι της Λα Σπέτσια μόλις πριν από δύο δεκαετίες και σήμερα φθάνουν αρκετά κάθε εβδομάδα.

Αυτό επέφερε άμεσα οικονομικά οφέλη στην περιοχή. Ομως, δεδομένου ότι ο αριθμός των τουριστών αυξάνεται κάθε χρόνο, η καταπόνηση στις τοπικές υποδομές έχει γίνει πάρα πολύ έντονη, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες που προκύπτουν.

Είναι ενδεικτικό ότι, μόνο πέρυσι, περίπου 650.000 από τους τουρίστες που επισκέφθηκαν το Τσίνκουε Τέρε προήλθαν από τα κρουαζιερόπλοια.

Δεδομένου ότι πρόκειται για μικρά χωριά που βρίσκονται σε επισφαλείς θέσεις, δεν διαθέτουν τα απαραίτητα, όπως είναι το νερό, η αποχέτευση, ο ηλεκτρισμός και οι υπηρεσίες μεταφορών, για να φιλοξενήσουν μια τέτοια κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης.

Κι ενώ στο Τσίνκουε Τέρε υπάρχουν μερικές δημόσιες τουαλέτες, δεν είναι αρκετές, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να αναφέρουν ότι οι τουρίστες χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια, ακόμη και ιδιωτικούς κήπους για τις ανάγκες τους.

Ωστόσο, καταστάσεις σαν αυτές που βιώνει το Τσίνκουε Τέρε, εξαιτίας του μαζικού τουρισμού των κρουαζιερόπλοιων δεν είναι καινούργιες.

Στη Βενετία θα έπρεπε ήδη να υπάρχει μια προειδοποίηση για τις καταστροφές που προκλήθηκαν από την έλευση πάρα πολλών κρουαζιερόπλοιων.

Περισσότερο από το ήμισυ του πληθυσμού της ιστορικής πόλης έχει αποχωρήσει από το 1980, όταν η δημοτικότητά της ως τουριστικού προορισμού εκτινάχτηκε στα ύψη, και λιγότεροι από 58.000 άνθρωποι ζουν στην πόλη σήμερα.

Ο αριθμός τους επισκιάζεται από τους 100.000 ή και περισσότερους τουρίστες που την επισκέπτονται κάθε μέρα κατά την περίοδο αιχμής του καλοκαιριού, εκ των οποίων οι 30.000 προέρχονται από τα κρουαζιερόπλοια.

Τα περισσότερα από αυτά τα μεγάλα υπερωκεάνια μεταφέρουν 3.000 ή και περισσότερους επιβάτες, με αποτέλεσμα ο αριθμός των επισκεπτών στην πόλη να υπερβαίνει τη φυσική της ικανότητα, όπως τουλάχιστον καθορίζεται από τις υπάρχουσες κλίνες των ξενοδοχείων της.

Το γεγονός αυτό καθιστά την καθημερινή ζωή δύσκολη. Οι βόλτες των τουριστών που τραβούν χιλιάδες φωτογραφίες προκαλούν χάος στα μονοπάτια της, ενώ υπάρχουν χρονοβόρες ουρές για τα θαλάσσια ταξί, τα ποσοστά των οποίων έχουν αυξηθεί εξαιτίας της ζήτησης.

Αυτή η κατάσταση έχει προκαλέσει την εκτόξευση των τιμών σε ολόκληρη την πόλη.

Σε ολόκληρη τη Βενετία ο τουρισμός είναι προτεραιότητα, λόγω των εσόδων που αποφέρει. Ομως, παράλληλα, οι τιμές των ακινήτων συνεχίζουν να αυξάνονται και οι κάτοικοι δυσκολεύονται να αντέξουν οικονομικά τη στέγαση στην πόλη, τα μικρά καταστήματα κλείνουν, καθώς δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα μεγαλύτερα, και οι βασικές υπηρεσίες για τη ζωή στην πόλη μειώνονται.

Κάθε χρόνο τα κρουαζιερόπλοια αδειάζουν περίπου 1 δισεκατομμύριο γαλόνια αποβλήτων στη θάλασσα. Αν και υποτίθεται ότι αυτό θα πρέπει να το κάνουν στον βαθύ ωκεανό, πολλές φορές αδειάζουν τα απόβλητα κοντά στις ακτές, γεγονός που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την υγεία.

Οταν το κρουαζιερόπλοιο «Costa Concordia» προσέκρουσε σε ύφαλο ανοιχτά της Τοσκάνης τον Ιανουάριο του 2012, έγινε φανερό το μέγεθος της οικολογικής καταστροφής που μπορούν να προκαλέσουν τα πλωτά ξενοδοχεία.

Κι όταν οι προσπάθειες των διασωστών εξαντλήθηκαν, οι θαλάσσιοι βιολόγοι, φοβούμενοι ότι οι τοξίνες (όπως τα πετροχημικά και τα ανθρώπινα απόβλητα) θα διαρρεύσουν στο νερό, εργάστηκαν γοργά ώστε να μεταφέρουν είδη κοραλλιών και σφουγγαριών σε ασφαλέστερες γειτονικές περιοχές.

Αλλά και τα νερά και οι εύθραυστοι κοραλλιογενείς ύφαλοι γύρω από τα νησιά της Καραϊβικής μπορεί να επηρεαστούν σε μεγάλο βαθμό από τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια.

Οι κοραλλιογενείς ύφαλοι και τα θαλάσσια οικοσυστήματά τους αποτελούν σημαντικό πόλο έλξης του τουρισμού, αλλά τα δύο τρίτα των κοραλλιών της περιοχής απειλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα.

Σε ένα περιστατικό τον περασμένο Δεκέμβριο, το «Zenith», ένα σκάφος 12 καταστρωμάτων που μεταφέρει περισσότερους από 1.800 επιβάτες, αγκυροβόλησε κοντά στον κοραλλιογενή ύφαλο του Grand Cayman καταστρέφοντας μεγάλα κομμάτια του, καθώς έσυρε την άγκυρά του στον πυθμένα του ωκεανού.

Κι ενώ υπάρχουν κανονισμοί για την προστασία του κοραλλιογενούς υφάλου, το πλοίο βρισκόταν μέσα στην περιοχή του αγκυροβόλιου, με αποτέλεσμα η πλοιοκτήτρια εταιρεία να μην καταβάλει την παραμικρή αποζημίωση.

Σε κάποιες περιοχές έχουν καταστραφεί ακόμη και σκόπιμα οι κοραλλιογενείς ύφαλοι. Στο Φάλμουθ, στη βόρεια ακτή της Τζαμάικα, το λιμάνι εκβαθύνθηκε προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για πολύ μεγαλύτερα πλοία, όπως το «Royal Caribbean», χωρητικότητας 6.000 επιβατών, το «Allure of the Seas» και το «Oasis of the Seas». Κι ενώ υπήρξαν διαβεβαιώσεις ότι λήφθηκε μέριμνα για την ανοικοδόμηση του κοραλλιογενούς υφάλου αλλού, οι περιβαλλοντολόγοι αναφέρουν ότι προκλήθηκε ανεπανόρθωτη καταστροφή.

Η τεράστια ανάπτυξη της βιομηχανίας της κρουαζιέρας υποβαθμίζει με ραγδαίους ρυθμούς τους προορισμούς της, δηλαδή τα ίδια τα προϊόντα που διαθέτει προς πώληση.

Εάν η ίδια η βιομηχανία της κρουαζιέρας δεν το βλέπει αυτό ως επαρκή λόγο για να επιβάλει κανονισμούς, τότε η διεθνής κοινότητα έχει την ευθύνη να παρέμβει.

Τόσο για τους ανθρώπους που ζουν σε προορισμούς που εξαρτώνται από τον τουρισμό όσο και για όσους ως τουρίστες θέλουν να υπάρχει ένας κόσμος για να δουν και στο μέλλον.

* ΠΗΓΗ: The Conversation

* Διαβάστε: «Αναπτυξιακό» νέφος διά θαλάσσης – «Εφ.Συν.» 8/6/2015