Χωρις σχολια.Δεν μπορει να υπαρχει διεξοδος απο την σημερινη κατασταση χωρις συνενωση δυναμεων.Χωρις ενα νεο συνεταιριστικο κινημα που θα εχει διδαχτει απο τα λαθη του παλιου και θα χαραζει πορεια για το 2050. Υπαρχει νεα γενια αγροτων.Και ειναι μορφωμενη πολιτικα εξελιγμενη και καθολου σαν τους παπουδες μας.Ξεκινουν απο νεα αφετηρια και αν βαλουν καθαρους στοχους θα πετυχουν.Για το καλο ολων μας.

http://www.efsyn.gr/arthro/ap-tin-krisi-vgainei-rodi

Είναι μια προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια. Στη Γορτυνία τότε, σε μια ταβέρνα, στην καρδιά της εύφορης Ηλείας, 69 παραγωγοί υπέγραφαν την ιδρυτική διακήρυξη της αυτοδιαχειριζόμενης προσπάθειάς τους, μεσούσης της κρίσης. Κάπως έτσι γεννήθηκε η «Αλφειός Ρόδι Α.Ε.», η εταιρεία των παραγωγών ροδιού, από την Ηλεία και την Αρκαδία.

Προχθές, λίγο έξω απ’ τον Πύργο, η επιχείρηση εγκαινίασε τη βάση της, ένα σύγχρονο εργοστάσιο, το πιο πρωτοπόρο της Ευρώπης στην παραγωγή φυσικού χυμού ροδιού. Οι 69 συνεταιριστές έχουν γίνει 207 πλέον, οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις της εταιρείας ξεπερνούν τα 2.000 στρέμματα και έχουν ξεφύγει πια απ’ τα όρια της Πελοποννήσου και εκτείνονται στην Αιτωλοακαρνανία, την Αττική, αλλά και την Ηπειρο.

«Ηταν ένα ταξίδι και φτάσαμε στο λιμάνι μας», λέει στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της εταιρείας Παρασκευάς Παρασκευόπουλος. «Είμαστε μια κοινωνική επιχείρηση που αποτελείται από 207 συνεταιριστές και που αποφασίσαμε να ασχοληθούμε, έχοντας στο μυαλό μας ως πυξίδα την οικονομία κλίμακας και την προστιθέμενη αξία προϊόντος, με την καλλιέργεια των ροδώνων, συμμετέχοντας σε όλα τα στάδια, απ’ τον πρωτογενή τομέα, μέχρι το σημείο που θα φτάνει το προϊόν στον καταναλωτή». Και συνεχίζει: «Αυτή τη στιγμή τα μέλη του συνεταιρισμού καλλιεργούν 200 ροδώνες. Εφαρμόσαμε κοινούς κανόνες πρακτικής στην καλλιέργεια, τους κανόνες πιστοποίησης του προϊόντος, κάνουμε μόνοι μας το marketing και το management και φτάσαμε πλέον και στη δημιουργία του δικού μας εργοστασίου μεταποίησης του προϊόντος σε φυσικό χυμό».

Το νέο εργοστάσιο στεγάζεται σε ένα κτίριο το οποίο έως και πριν από λίγο καιρό φιλοξενούσε μια απ’ τις πιο παλιές εταιρείες αναψυκτικών της δυτικής Ελλάδας. Στα εγκαίνια παραβρέθηκαν περισσότερα από 1.000 άτομα, με τους πολιτικούς αρχηγούς Σταύρο Θεοδωράκη και Βασίλη Λεβέντη να δίνουν το «παρών», μαζί με τον περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Απόστολο Κατσιφάρα.

«Το εργοστάσιο αποτελεί μια πρότυπη γραμμή παραγωγής», εξηγεί ο κ. Παρασκευόπουλος. «Εδώ γίνονται η σύνθλιψη του ροδιού, η αποφλοίωση, ο αποχωρισμός του πυρήνα, το φιλτράρισμα, η ζύμωση, η παστερίωση και η συσκευασία σε φιάλες των 250 ml. Η μονάδα μπορεί να επεξεργαστεί 3 τόνους ροδιού την ώρα και μπορεί να παράγει 15.000-20.000 φιάλες τη μέρα», μας λέει.

Τον ρωτάμε ποια ήταν τα συστατικά της επιτυχίας αυτής της προσπάθειας και δίχως δεύτερη κουβέντα μάς λέει: «Η αίσθηση της ατομικής ευθύνης του καθενός απ’ τους συμμετέχοντες και η λειτουργία όλων ως ομάδα. Ξέρετε, όταν είχαμε κάνει την πρώτη συνάντηση με τους 69 είχα φέρει ένα παράδειγμα: Μπορούμε όλοι να σηκωθούμε να πάμε στην Αθήνα τώρα με 69 αυτοκίνητα. Ή μπορούμε να πάρουμε ένα λεωφορείο και να πάμε».

Ο κ. Παρασκευόπουλος είναι περήφανος που ολόκληρη η προσπάθεια δεν στηρίχτηκε σε τραπεζικό δανεισμό. «Δεν χρωστάμε σε κανέναν. Το 85% της επένδυσης έγινε απ’ τους ίδιους τους συνεταιριστές, με όσες οικονομίες είχε ο καθένας. Για το υπόλοιπο ποσοστό εκμεταλλευτήκαμε ένα πρόγραμμα leader της Ευρώπης. Δεν θέλαμε να φτιάξουμε ένα σχήμα που θα είχε την αντίληψη του κρατικοδίαιτου και κρατικοσυντηρούμενου. Δεν θέλαμε καμία ομπρέλα προστασίας από το κράτος. Αρα ο κάθε μέτοχος πήρε τη δική του ευθύνη και έπρεπε να διαθέσει ένα κτήμα, ένα κεφάλαιο. Είναι αυτοδιαχειριζόμενη, αυτοχρηματοδοτούμενη επιχείριση. Αυτό είναι όλο».

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι οι 207 οικογένειες που ζουν απ’ αυτή την προσπάθεια. Σύμφωνα με τον κ. Παρασκευόπουλο, άλλες 2.000 οικογένειες που λειτουργούν δορυφορικά (γεωπόνοι, τεχνικοί τροφίμων, διανομείς κ.ά.) ως προς τη λειτουργία της επιχείρησης και που βγάζουν τα προς το ζην τους απ’ αυτήν.

Σε ό,τι έχει να κάνει με το προϊόν, πάντως, όσοι το δοκίμασαν μόνο τα καλύτερα είχαν να πουν. «Μιλάμε για φυσικό χυμό ροδιού. Χωρίς συντηρητικά, χωρίς αρωματικά στοιχεία, χωρίς τίποτε άλλο που θα αλλοιώσει τη μοναδικότητα του καρπού», λέει ο κ. Παρασκευόπουλος. Πλέον, το προϊόν παίρνει τον δρόμο για τις αγορές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, αλλά και της Πελοποννήσου.