2

Η αναρτηση αυτη ξεκινα με αποσπασμα απο τον Περικλεους Επιταφιο .

Ἀνδρῶν γὰρ ἐπιφανῶν πᾶσα γῆ τάφος, καὶ οὐ στηλῶν μόνον ἐν τῇ οἰκεία σημαίνει ἐπιγραφή, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ μὴ προσηκούσῃ ἄγραφος μνήμη παρ’ ἑκάστω τῆς γνώμης μᾶλλον ἢ τοῦ ἔργου ἐνδιαιτᾶται.

Ο Περικλής λέει ότι έχει επιφυλάξεις για την εκφώνηση επαίνων για τους νεκρούς επειδή «σε άνδρες που αποδείχτηκαν γενναίοι με έργα, πρέπει με έργα να τους αποδίδονται τιμές». (Ουσιαστικά εισηγείται στους παρόντες να τιμήσουν έμπρακτα τους νεκρούς και όπως διαφαίνεται από τη δομή του υπόλοιπου λόγου, το έμμεσο προσκλητήριο αφορά την έμπρακτη υπεράσπιση των λόγων για τους οποίους θυσιάστηκαν οι ήδη πεσότες, δηλαδή την προάσπιση της δημοκρατίας και της ηγετικής θέσης του αθηναϊκού πολιτισμού, σε περίπτωση που θα χρειαστούν και άλλες θυσίες για την πατρίδα)

Μετά μιλά για το πόσο σημαντική είναι στην Αθήνα η συμμετοχή στα κοινά, ώστε κάποιος και να εργάζεται και να ασχολείται με την πολιτική, κι αυτό οφείλεται στο ότι «μόνον εμείς οι Αθηναίοι θεωρούμε ότι

όποιος μένει αμέτοχος στα κοινά δεν είναι φιλήσυχος αλλά άχρηστος»:

  «μόνοι γάρ τον τε μηδέν τῶνδε μετέχοντα οὐκ ἀπράγμονα,  ἀλλ᾽ ἀχρεῖον νομίζομεν»

Στην σελιδα 148 του βιβλιου του Στο σταυροδρομι του Αργολικου ο κ Κυρου αναφερει πως σε αναμνηστικη στηλη που βρεθηκε στον Κεραμεικο (σημερα στο μουσειο του Λουβρου)και μνημονευει τους πεσοντες Αθηναιους στον πολεμο κατα των Κορινθιων  την Ανοιξη του 459 (πριν τον Πελοποννησιακο πολεμο)αναμεσα στις αλλες περιοχες αναφερει και οσους σκοτωθηκαν και «εν Αλιευσιν» Guilelmus Dittenberger (σελ8). απο μια απο τις 10 φυλες της Αθηνας της Ερεχθεΐδος (η φυλη του Ερεχθεα).

dittenberger

Αναφερει ο Θουκιδιδης στην ιστορια του Πελοποννησιακου πολεμου και σε οσα οδηγησαν σε αυτον(βιβλιο πρωτο σελ 105)

Ἀθηναίοις δὲ ναυσὶν ἀποβᾶσιν ἐς Ἁλιᾶς πρὸς Κορινθίους καὶ Ἐπιδαυρίους μάχη ἐγένετο, καὶ ἐνίκων Κορίνθιοι.

Μια μαχη που εγινε νοτια του σημερινου ξενοδοχειου Γαλαξιας προς το Πορτο Χελι συμφωνα με τον κ Κυρου.Μαλιστα απο ευρηματα του 1960 ο κ Κυρου υποθετει πως στην περιοχη υπηρχε και μικρος τυμβος στο σημειο οπου σκοτωθηκαν (;) οι Αθηναιοι στρατιωτες.Σύμφωνα με τον Πάτριο Νόμο, οι νεκροί των πολέμων, αφού αποτεφρώνονταν, μεταφέρονταν τα οστα και η σταχτη τους από τα μακρινά πεδία των μαχών για τιμητικό ενταφιασμό στο Δημοσιο Σημα.

᾿Εν δὲ τῷ αὐτῷ χειμῶνι ᾿Αθηναῖοι τῷ πατρίῳ νόμῳ χρώμενοι δημοσίᾳ ταφὰς ἐποιήσαντο τῶν ἐν τῷδε τῷ πολέμῳ πρώτων ἀποθανόντων τρόπῳ τοιῷδε. τὰ μὲν ὀστᾶ προτίθενται τῶν ἀπογενομένων πρότριτα σκηνὴν ποιήσαντες, καὶ ἐπιφέρει τῷ αὑτοῦ ἕκαστος ἤν τι βούληται· ἐπειδὰν δὲ ἡ ἐκφορὰ ᾖ, λάρνακας κυπαρισσίνας ἄγουσιν ἅμαξαι, φυλῆς ἑκάστης μίαν· ἔνεστι δὲ τὰ ὀστᾶ ἧς ἕκαστος ἦν φυλῆς. μία δὲ κλίνη κενὴ φέρεται ἐστρωμένη τῶν ἀφανῶν, ο῏ ἂν μὴ εὑρεθῶσιν ἐς ἀναίρεσιν. ξυνεκφέρει δὲ ὁ βουλόμενος καὶ ἀστῶν καὶ ξένων, καὶ γυναῖκες πάρεισιν αἱ προσήκουσαι ἐπὶ τὸν τάφον ὀλοφυρόμεναι. τιθέασιν οὖν ἐς τὸ δημόσιον σῆμα, ὅ ἐστιν ἐπὶ τοῦ καλλίστου προαστείου τῆς πόλεως, καὶ αἰεὶ ἐν αὐτῷ θάπτουσι τοὺς ἐκ τῶν πολέμων,

Αρα καπου στην περιοχη κοντα στο πεδιο της μαχης εγινε η καυση των πεσοντων.(Οι Αθηναιοι παντως κατεκτησαν την πολη των Αλιεων τριαντα πεντε χρονια αργοτερα το 424 στην διαρκεια του Πελοποννησιακου πολεμου με στρατηγο τον Νικια -αριστοκρατικο και ιδιοκτητη αργυρωρυχειων–  της ομωνυμης 6αετους ειρηνης με την Σπαρτη και τον Βασιλια Πλειστοανακτα το 421).

Τωρα βεβαια το ερωτημα ειναι εμεις οι απογονοι με ποιους ειμαστε και ποιους τιμουμε.Τους Ελληνες Αθηναιους η  τους Ελληνες Πελοποννησιους που νικησαν σε αυτη τη μαχη του 459 ;Και μην μου πειτε για εμφυλιο γιατι η εννοια του κρατους εθνος δεν υπηρχε στην αρχαιοτητα (απο εκει και η συμμαχια με τους Περσες και των δυο πλευρων στην διαρκεια του Πελοποννησιακου πολεμου).

Εφευρεθηκε προσφατα στην ιστορια.(και οικοδομηθηκε παντα με εμφυλιους).Ομως ειναι σιγουρο πως ο πολεμος ηταν πολιτικος αναμεσα στην Δημοκρατικη Αθηνα και τους ολιγαρχικους Σπαρτιατες και συμμαχους τους.Και αυτο φανηκε απο τον εμφυλιο πολεμο στην Κερκυρα οπου οι αριστοκρατες εφεραν και μισθοφορους απο την Ηπειρο για να ανατρεψουν την συμμαχια με τους Αθηναιους και να κατακτησουν την ουδετεροτητα που τοσο τους βολευε στον εμπορικο ρολο που ειχαν.

Το βιντεακι 30 δευτερολεπτων ειναι απο την Μαγουλα στα Φλαμπουρα πριν απο εφτα χρονια και μπορειτε να δειτε την περιοχη της πιθανης αποβασης των Αθηναιων, σημερα βιασμενος σε μεγαλο μερος Υγροτοπος (ο λεγομενος του Γεωργοπουλου).Η ξηρα στην αρχαιοτητα  ηταν πολυ πιο μεσα στη θαλασσα .Στην ευρυτερη περιοχη γυρω απο την Μαγουλα νοτιο δυτικα υπαρχουν πηγαδια ακομα και σημερα.

Στο προαυλιο του μικρου ξωκλησιου  Ταξιαρχης που βρισκεται στην περιοχη υπαρχουν κιονες και τμηματα μαρμαρων .Απιθανο να μετεφεραν απο τους Αλιεις μαρμαρα και κιονες στα Φλαμπουρα αν δεν υπηρχε καποιο κτηριο στην περιοχη.

arxaia taxiarxi 2

Αλλα και στη Μαγουλα Φλαμπουρων παλιοτερα υπηρχαν μισοθαμενα στο χωμα τμηματα κιονων και διασπαρτα οστρακα καποιο μαλιστα με μαυρο χρωμα.

Περπατωντας στην Αθηνα απο τον σταθμο του Μετρο στο Γκαζι προς Ομονοια και παραλληλα στην Πειραιως ειναι ενας δρομος με παλια σπιτια. Η Λεωνιδου. Εκει πισω απο καγκελα και σκεπασμενες με στεγαστρα οι ανασκαφες του Δημοσιου Σηματος.

1

Στο ιδιο τετραγωνο σε ενα υποβαθμισμενο και βρωμικο οικοπεδο η εγκαταλειμενη μετα απο πεντε  χρονια προσπαθεια καποιων κινησεων πολιτων για αναδειξη του χωρου.

http://www.tovima.gr/society/article/?aid=395902

2011

Την ανάδειξη του τόπου στον οποίοι οι Αθηναίοι ενταφίαζαν – κατά τον 5ο και 4ο π.Χ. αιώνα – τους πολεμιστές και τους επιφανείς, δημόσιους άνδρες της πόλης, διεκδικούν ομάδες πολιτών, τοπικοί σύλλογοι, και πολιτιστικές εταιρείες, με μία συμβολική πρωτοβουλία την Κυριακή 17 Απριλίου, και ώρα 12.00 το μεσημέρι, στον Κεραμεικό.

Με σύνθημα «Το Δημόσιο Σήμα ενώνει», προγραμματίζουν εκδήλωση, κατά τη διάρκεια της οποίας θα ολοκληρωθεί η δράση καθαρισμού και διαμόρφωσης του (υπό απαλλοτρίωση, 600 τ.μ.) οικοπέδου, που ορίζεται από τις οδούς Πλαταιών και Λεωνίδου, στο Δημόσιο Σήμα – το σημαντικότερο δημόσιο νεκροταφείο της πόλης.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης φυτεύσεις, ξεναγήσεις αρχαιολογικού και αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος (σε κτίρια νεότερης αρχιτεκτονικής), καθώς και προβολή του επίκαιρου Επιτάφιου Λόγου του Περικλή στο BIOS.

Οι συμμετέχοντες τονίζουν ότι βασικός στόχος είναι η ευαισθητοποίηση της Πολιτείας, και η έναρξη σωστικών ανασκαφών.

«Το φιλόδοξο εγχείρημα μας στοχεύει να δημιουργήσει μία νέα διαδρομή στο κέντρο της Αθήνας, που θα γκρεμίσει την εικόνα της εγκατάλειψης και θα γεννήσει ευρύτερα θετικές προοπτικές», σημειώνουν χαρακτηριστικά,

«Η ανάδειξη του Δημόσιου Σήματος μπορεί, 2.500 χρόνια μετά, να επανασυνδέσει τις γειτονιές του Κεραμεικού και του Μεταξουργείου με την Ακαδημία Πλάτωνος και το υπόλοιπο ιστορικό και εμπορικό κέντρο της πόλης, προσφέροντας στους Αθηναίους αλλά και τους επισκέπτες της πρωτεύουσας, μία ξεχωριστή διαδρομή που θα θέτει σε άμεση επικοινωνία την ιστορική μνήμη και το δυναμικά ζωντανό παρόν της πόλης μας».

Ποιοι συμμετέχουν στην πρωτοβουλία

Ο Σύλλογος Ενωτικής Πρωτοβουλίας Κεραμεικού – Μεταξουργείου και γύρω περιοχών «Δημόσιο Σήμα».
Η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία για την προστασία και ανάδειξη του Κεραμεικού – Μεταξουργείου «ΚΜ Πρότυπη Γειτονιά».
Η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.
Οι Αθηναίοι στην πράξη «atenistas».
Το διεθνές μη κυβερνητικό δίκτυο «Ο Κόσμος της Αθήνας»
Ο πολιτιστικός χώρος «BIOS»
Ο πολιτιστικός χώρος «ATOPOS»
Το ατελιέ του designer και ζωγράφου Μιχάλη Κατζουράκη.

Ιστορικές Πληροφορίες

Το Δημόσιο Σήμα – το σημαντικότερο δημόσιο νεκροταφείο της πόλης – βρισκόταν εκτός των τειχών της πόλης, στο κράσπεδο της οδού που συνέδεε τον Κεραμεικό, και πιο συγκεκριμένα το Δίπυλο,μία από τις σημαντικότερες πύλες της αρχαίας Αθήνας, με την ΑκαδημίαΠλάτωνος. Κατά μήκος αυτής της οδού, γνωστής ως «Δρόμος» ή απλά ως«Κεραμεικός», είχαν επίσης ταφεί επιφανείς Αθηναίοι, μεταξύ άλλων ο Περικλής, ο Κλεισθένης, ο Αρμόδιος, ο Αριστογείτων, ο Θρασύβουλος, καθώς και οι Λακεδαιμόνιοι πεσόντες στην μάχη κατά των Αθηναίων δημοκρατικών,το 403 π.Χ.

Ο Κεραμεικός ήταν άρρηκτα συνδεδεμένος με το Δημόσιο Σήμα, και ο χαρακτηρισμός του από τον Θουκυδίδη ως το «κάλλιστον προάστειον της πόλεως» ασφαλώς αναφέρεται τόσο στην ομορφιά, όσο και στην ιδιαίτερη συμβολική σημασία του, ως τόπου ταφής ηρώων και σημαντικών δημοσίων ανδρών.

Στο σημείο αυτό, εικάζεται ότι ο Περικλής εκφώνησε τον περίφημο Επιτάφιο λόγο του, για να τιμήσει τους πρώτους νεκρούς του Πελοποννησιακού Πολέμου, το 431-430 π.Χ.

Μόλις πέρυσι, το 2010, σε οικόπεδο της οδού Μυκάλης ήλθαν στο φως νέα ευρήματα, που ταυτίζονται με το Δημόσιο Σήμα_ ένα επιβλητικό άγαλμα λέοντα (1,5 μ. ύψους, 2 μ. μήκους) και ψήγματα χρυσού που μαρτυρούν ότι οι ταφέντες ήταν σημαίνοντα πρόσωπα της εποχής, ή ανήκαν σε πλούσια οικογένεια.

http://odysseus.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=20844

image

Σε ανασκαφή οικοπέδου επί της οδού Σαλαμίνος 35, αποκαλύφθηκαν τμήματα ταφικών μνημείων του Δημοσίου Σήματος, του σημαντικότερου νεκροταφείου της αρχαίας Αθήνας, χρονολογούμενα στον 5ο αι. π.Χ.

Το Δημόσιο αυτό νεκροταφείο, συνδεόμενο με την άνοδο της Δημοκρατίας, είχε ιδρυθεί κατά την κλασική περίοδο στην ΒΔ. παρυφή της πόλεως. Η θέση του εντοπίζεται κατά μήκος της αρχαίας οδού που συνέδεε μέσω του άστεως τον Κεραμεικό με την Ακαδημία Πλάτωνος και εκεί είχαν ενταφιασθεί, δημοσί? δαπάν?, επιφανείς άνδρες, αλλά και οι πεσόντες στους πολυάριθμους πολέμους των Αθηναίων, ώστε το Δημόσιον Σήμα να προσομοιάζει με στρατιωτικό νεκροταφείο. Σύμφωνα με τον Πάτριο Νόμο, οι νεκροί των πολέμων, αφού αποτεφρώνονταν, μεταφέρονταν από τα μακρινά πεδία των μαχών για τιμητικό ενταφιασμό. Στην περιοχή του αναφέρονται δύο ιερά, το ένα αφιερωμένο στον Διόνυσο Ελευθερέα και το δεύτερο στην Αρίστη-Καλλίστη, προσωνύμια της θεάς Αρτέμιδος.

Συντάκτης
Χάρις Στούπα

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82

Το νεκροταφείο αυτό του Κεραμεικού βρίσκεται στη περιοχή της σημερινής εκκλησίας της Αγίας Τριάδας, επί της οδού Πειραιώς, στην ομώνυμη συνοικία της Αθήνας και βόρεια της «παλαιάς λαχαναγοράς», περιοχής Γκάζι, που σήμερα ο χώρος έχει αποδοθεί και διαμορφωθεί σε πάρκο και πεζόδρομο όπου καταλήγει η οδός Ερμού στην οδό Πειραιώς. Το καλύτερα σωζώμενο σήμερα τμήμα του αρχαίου εξωτερικού Κεραμεικού είναι οι ιδιωτικοί τάφοι που βρίσκονται νότια της εκκλησίας της Αγίας Τριάδας που πλαισίωναν το τέλος της Ιεράς οδού και μάλιστα εκείνοι της δεξιάς πλευράς του εισερχομένου από δυσμάς.

Οι αρχαιότεροι τάφοι του χώρου χρονολογούνται στην Εποχή του χαλκού. Από την Υπομυκηναϊκή περίοδο (1100-1000 π.Χ.) και μετά το νεκροταφείο Κεραμεικού αναπτύσσεται συνεχώς. Κατά την Γεωμετρική περίοδο (1000-700 π.Χ.) και ιδιαίτερα κατά την Αρχαϊκή περίοδο (700-480 π.Χ.) οι τάφοι πληθαίνουν και εντάσσονται σε ταφικούς τύμβους όπου και «σημαίνονται» με επιτάφια μνημεία. Κατά την Κλασσική περίοδο (5ος – 4ος αιώνας π.Χ.) τις δύο οδούς που πλησίαζαν το Δίπυλο (εξωτερικά και δυτικά, δηλαδή η από Πειραιά και η Ιερά οδός), τις πλαισίωναν νεκροταφεία και ταφικά μνημεία, συνήθως οικογενειακά, που εξαίρονταν με ταφικά μνημεία. Σ΄ αυτόν τον χώρο και προς την οδό Ακαδημίας Πλάτωνα που πέρναγε δίπλα (βόρεια) από τον σημερινό ναό της Αγίας Τριάδας είχε δημιουργηθεί το «Δημόσιο Σήμα» όπου ήταν ο χώρος ταφής των επιφανών Αθηναίων καθώς και των «πεσόντων εν πολέμω», με χαρακτήρα στρατιωτικού κοιμητηρίου.

http://artcoursescitytravellers.blogspot.gr/2013/02/blog-post_28.html

keram_mapgr