Ξεκινω με μια φωτογραφια απο χτες το πρωΐ.Ειναι το συντριβανι στην Πανω Πλατεια (Κυπρου) στο Κρανιδι.

Πανω Πλατεια Κρανιδι2015-12-15 10.41.49

Πισω απο το (επι του πεζοδρομιου) αγαλματος του (με καταγωγη απο το Κρανιδι) Κυπριου υπουργου του ΠΑΣΟΚ Κρανιδιωτη.

Ενα συντριβανι που καταλαμβανει το μεγαλυτερο μερος της μικρης πλατειας του εμπορικου κεντρου, στριμωγμενο αναμεσα σε δεντρα , βρομικα παρτερια και γλαστρες με αποτσιγαρα, ομπρελες, στεγαστρα, παγκακια, καθισματα καφενειων, πινακες ανακοινωσεων  της τοπικης ομαδας και σιγουρα παρανομα σταθμευμενα αυτοκινητα.

10527477_1672655086345225_2959035326456258360_n

Και τωρα (λιγες μερες μετα , 20 Δεκεμβρη )θα στηθει και ενα ελατο καπου εκει αληθινο  στολισμενο και πολυχρωμο για να γεμισει ο χωρος η μαλλον το χαος (το κιτς) ακομα περισσοτερο μιας και εχουμε εορταστικες εκδηλωσεις.

Πανω Πλατεια

Η φωτο απο καποια εθνικη γιορτη παλιοτερα και μπροστα στο αγαλμα του πρωην υπουργου εχουν κατατεθει στεφανια. Βαζω την φωτογραφια γιατι μπορειτε να θαυμασετε το συντριβανι σε λειτουργια αναμεσα στο (γυρω απο αυτο) αστικο «διακοσμο».Αναρωτηθειτε αν αυτο που βλεπετε ειναι μια πλατεια (πλατεία < ουσιαστικοποιημένο θηλυκό του επιθέτου πλατύς πλατεία επίπεδος, διαμορφωμένος χώρος μέσα σε κατοικημένη περιοχή που περιβάλλεται από κτίρια ή και δρόμους). Εκτος και αν εχουμε ξεχασει τι σημαινουν οι λεξεις στη γλωσσα μας.(οπως κανει προσφατα ο ΝΕΟΣΥΡΙΖΑ)

My beautiful picture

Γιατι ομως συντριβανι σε μια παραδοσιακα ανυδρη περιοχη; Ποιος και γιατι ειχε την ιδεα;Θελω να πω ουτε Σηκουανα εχουμε στο Κρανιδι ουτε λιμνες σαν την Γενευη.Και αφου φτιαχτηκε (και στην Αραβικη χερσονησο εχουν συντριβανια σε πολεις γιατι εχουν λεφτα και θελουν να τα δειξουν ) γιατι δουλευει σπανια;

Εδω επιτρεψτε μου παλι μια παρενθεση.Τα ιδια εγραφα και για το συντριβανι στο Πορτο Χελι πριν απο χρονια.Επιμονα και συνεχως.Και μετα και επι Κοκκαλη (με τις δρασεις της ομαδας εθελοντων φροντιδα οικισμων) και σημερα επι Τριγκακη το συντριβανι στο Χελι καθαριστηκε βαφτηκε και λειτουργησε μεχρι και αυτη τη στιγμη. Οπως καθαριστηκε και φροντιστηκε και ο γυρω χωρος στο παρκακι- νησιδα οπου και βρισκεται το συντριβανι.Μια μικρη παρενθεση ο κ Τριγκακης σε αυτη τη θητεια του τρεχει ασταματητα για το Χελι.Εστω συντριβανι λοιπον αλλα αφου το φτιαξαμε ας ειναι καθαρο και λειτουργικο οπως στο Χελι.Γιατι του Κρανιδιου δεν ειναι.

Αυτο λοιπον το εγκαταλειμενο και βρωμικο, στεγνο και αβαφο, συντριβανι στην πανω «πλατεια»με αποτσιγαρα και κουτακια αναψυκτικων, πεταγμενο και ξεχασμενο στο κεντρο μιας ΜΗ Πλατειας, φωτογραφισα χτες παραμονες Χριστουγεννων.Σε μια προσπαθεια να ξαναδουμε τους δημοσιους χωρους στην περιοχη μας.Οχι μονο στο Κρανιδι αλλα και σε ολους τους οικισμους. Να δουμε τι ειναι πλατεια-ες γιατι υπαρχουν (η δεν υπαρχουν) γιατι οι κοινοτητες φτιαχνουν πλατειες  τι σκοπους εξυπηρετουν στο σωμα της πολης.

Και για ξεκινημα ας διαπιστωσουμε πως στην περιοχη μας παραδοσιακα δεν υπαρχουν Πλατειες (με κεφαλαιο Π)στους οικισμους.Προσφατα βρεθηκα στη Σπαρτη (35 χιλιαδες κατοικοι περιπου σαν το Aργος.Το Ναυπλιο εχει τους μισους κατοικους)και εντυπωσιαστηκα απο το μεγεθος της κεντρικης πλατειας.

Plateia

Δεν με βρισκει απολυτα  συμφωνο αυτο το μοντελλο του γυμνου χωρου, προτιμω την πλατεια της Τριπολης αλλα…

Στην πλατεια της Σπαρτης που βλεπετε υπαρχουν πρωτα απ ολα ανθρωποι.Παιδια που παιζουν, ηλικιωμενοι που συζητουν , το Δημαρχειο με την δημοτικη καφετερια, πολλες αλλες καφετεριες και χωροι εστιασης με τραπεζια γυρω απο την πλατεια( και οχι πανω στην πλατεια) ενα αγαλμα Σπαρτιατη πολεμιστη που ειναι φυσικα αναφορα στην ιστορια της πολης (δυστυχως με γκραφιττι και σπασμενο το ξιφος του).Αυτη ειναι μια πλατεια.Σε μια πολυ μεγαλυτερη πολη φυσικα απο τις δικες μας της Ερμιονιδας αλλα παντως μια μικρη επαρχιακη πολη σαν το Ναυπλιο οπως προανεφερα. Που  ξερετε τις πλατειες του και την αισθητικη τους.Αν και δεν ξερω ποσο το Ναυπλιο σαν πολη επιρεαστηκε απο τους Βενετους στην χωροθετηση του.

Πισω σε μας .Το Κρανιδι εχει πλατειες. Παει κανεις να καθισει εκει, γινωνται συγκεντρωσεις ανθρωπων, καλλιτεχνικα γεγονοτα; Εχουν λουλουδια, ποικιλια δεντρων και φυτων, πλακοστρωσεις με πλακες της Ερμιονιδας, παραστασεις με βοτσαλα οπως ειναι χαρακτηριστικο της ευρυτερης περιοχης; Τις  γνωριζετε; Μαλιστα μια μικρη οπου και το αγαλμα του Π.Φωστινη (που με ειχε απασχολησει παλιοτερα λογω της εγκαταλλειψης της) προσφατα καθαριστηκε και φυτευτηκε απο καποια μελη Nοεμβρης 2015του Λαογραφικου Μουσειου και λιγους κατοικους της γειτονιας.Νοεμβρης 2015 Το ξαναγραφω. Διαφωνω πολιτικα με το να τιμουμε σαν κοινωνια τον ακροδεξιο Π.Φωστινη με αγαλμα (οπως και τον υπουργο του ΠΑΣΟΚ εξ αλλου) αλλα αφου το κανουμε ο χωρος πρεπει να ειναι φροντισμενος και καθαρος.Αλλιως ειμαστε ανακολουθοι.

Παλιοτερα με δρασεις της ομαδας εθελοντων φροντιδα οικισμων τους ermionidistas καθαριστηκαν πλατειες σε διαφορα σημεια της πολης (και οχι μονο του Κρανιδιου).Τωρα πια οι ermionidistas δεν υπαρχουν αλλα πολλα μελη τους συμμετεχουν στο Λαογραφικο εργαστηρι Κρανδιου τις δρασεις του οποιου παρουσιαζει η σελιδα στο διαδικτυο της ομαδας. Πηγαιντε πισω στο 2011 και θα βρειτε πλουσιο φωτογραφικο υλικο της συντομης χρονικα δρασης των ermionidistas  και της αποψης τους για επαναοικιοποιηση -φροντιδα του Δημοσιου χωρου απο τους ιδιους τους πολιτες -ες.

Εδω ομως σταματω αυτη την πρωτη αναρτηση για την πολη και τους χωρους της.Κλεινω με μια σημειωση.Η πολη χτιζεται απο ανθρωπους που συγκροτουν  κοινωνιες με ταξικη δομη. Σε κοινωνιες με συγκρουομενα συμφεροντα . Και οι ανθρωποι σε καθε κοινωνια στην καθε εποχη συγκροτουν ιδεολογια που εχει σχεση και με την θεση τους μεσα στην κοινωνια αλλα και τον βαθμο που η αρχουσα ταξη επιβαλλει την δικια της ιδεολογια πανω στο συνολο της κοινωνιας (κυριαρχους και κυριαρχουμενους )σαν την μοναδικα ορθη. Αποψη που αντανακλαται και στο  χτισμενο απο ανθρωπους περιβαλλον .Σαν αισθητικη και σαν χωροθετηση. Οι κοινωνιες χτιζουν σπιτια, μαντρες, δρομους με βαση την ιδεολογια. Στις πολεις μπορειτε να δειτε την σχεση αναμεσα στο ιδιωτικο (ιδιοκτησια ) και στο δημοσιο (το κοινο για ολους ). Η Ερμιονιδα με τις ψηλες μαντρες γυρω απο τα σπιτια , ειναι παραδοσιακα μια κοινωνια συντηρητικη (ολα αλλαζουν ) που σημαινει πως ειχε και εχει αποδεχθει την κυριαρχη ιδεολογια σε μεγαλο βαθμο.Και στον δομημενο χωρο κυριαρχει το ατομικο το περιχαρακωμενο, του συλλογικου του ανοιχτου.Δεν ειναι τυχαιο πως το Κρανιδι δεν εχει μια αιθουσα εκδηλωσεων της κοινοτητας .Δεν ειναι τυχαιο που στον εμφυλιο το 1823 την επελεξαν οι συντηρητικοι σαν εδρα της κυβερνησης τους.Μην παρεξηγηθω. Καθε συντηρητικη κοινωνια δεν στερειται εξ ορισμου πλατειας και αντιστροφα μια μεγαλη πλατεια δεν σημαινει παντα κοινωνια ανοιχτη στις αλλαγες. Ομως οι δημοσιοι χωροι της πολης απεικονιζουν τις σχεσεις των ανθρωπων.Διευκολυνουν η εμποδιζουν καποιες κοινωνικες εκφρασεις. Θα συνεχισω ομως σε επομενη αναρτηση.