Στην πολη μας το Κρανιδι εχουμε οπως και σε  αλλες μικροτερες πολεις της Ερμιονιδας τα μνημεια προς τιμην των πεσοντων υπερ πατριδας. Ειναι το Ηρωον εκει που οι τοπικες αρχες οι μαθητες και οι επισημοι καταθετουν το στεφανι στις εθνικες εορτες .Μια απεριττη μαρμαρινη στηλη οπου εχουν χαραχθει τα ονοματα οσων κατοικων της περιοχης σκοτωθηκαν σε πολεμους (και εμφυλιους πολεμους αλλα συνηθως απο την μερια των νικητων). Η πατρις ευγνωμονουσα.

HROON3

Προσωπικα στεκομαι παντα με δεος και σεβασμο μπρος σε αυτες τις στηλες.Και οχι μονο μεσα στο πολυβουο πληθος των εορταζοντων αλλα και μονος μου τα επισκεπτομαι . Ειναι συμβολικα οι προγονοι μας εκει και στελνουν ενα μηνυμα στο μελλον. «Η πατρις ευγνωμονουσα» ειναι λογια συνηθως.Οι μαθητες και οι επισημοι με τις γραβατες στεκονται στο εορταστικο μερος, αν και μου κανει παντα εντυπωση ποσο λιγοι-ες τραγουδουν τον εθνικο υμνο στην διαρκεια της εκδηλωσης.Σαν να τα σκιαζε η φοβερα και τα πλακωνε η σκλαβια.

Κι ομως ο υμνος στην ελευθερια της χωρας μας ειναι αυτο που θα επρεπε  να μας ανατριχιαζει αυτες τις στιγμες.

Τις στιγμες που ο χρονος γεφυρωνει παρελθον και μελλον και για μια στιγμη ειμαστε ολοι εκει και εκεινοι και εμεις και τα παιδια μας σε εναν χορο χαρας μνημης τιμης.

Γιατι αυτοι που χαθηκαν για την ελευθερια μονο μια δικαιωση μπορουν να εχουν. Να κρατησουμε αναμενη την φλογιτσα που μας παρεδωσαν, να την δυναμωσουμε, να την κανουμε φωτια που θα καψει τις εξουσιες και το αδικο.

Εκτος ομως απο το επισημο Ηρωον της πολης του Κρανιδιου στην πλατεια Ρεπουλη εκει σε μια ακρη δεξια υπαρχει  και το αλλο της Εθνικης αντιστασης. Εκει ειναι χαραγμενα σε βραχο ψηλο τα ονοματα εκεινων που η επισημη πολιτεια εξορισε απο την συλλογικη μνημη στα μετεμφυλιακα χρονια γιατι ηταν λεει κομμουνιστες.Εκεινων που εκτελεστηκαν στο κτημα του Νεγρη στην Κορινθο και των αλλων δυο που κρεμαστηκαν σε αυτη ακριβως την πλατεια απο τα στρατευματα κατοχης και τους ντοπιους συνεργατες τους τον Ιουνιο του 1944.

My beautiful picture

Στην πολη μας ομως εχουμε και αλλη μια κατηγορια, τις προτομες  προς τιμην επιφανων προσωπων του τοπου.

Ειναι οι μεταλλικες προτομες δυο ιερεων του Φωστινη και του Παπαρσενη και ενος υπουργου του ΠΑΣΟΚ που οι προγονοι του ηταν απο το Κρανιδι του Κρανιδιωτη.Εχουμε ακομα μαρμαρινη προτομη του Ρεπουλη στην ομωνυμη πλατεια.

Τελος στον περιφερειακο και πηγαινοντας προς το Νεκροταφειο εχουμε μια συνθεση απο μεταλλο προς τιμην της μητερας.Παριστα μια νεαρη  γυναικα καθιστη που κρατα στην αγκαλια της ενα μωρο και εχει στραμενο το βλεμμα σε ενα αγορακι αριστερα της που απλωνει το χερι προς το μωρο οπως εξαλλου και ενα μεγαλυτερο κοριτσακι στα δεξια της.Agalmata Kranidi Mhtera

Οι προτομες και η συνθεση της «μητερας » περαν του μνημιακου τους χαρακτηρα αποτελουν και αισθητικη και ιδεολογικη προταση.Και αν μια προτομη ιστορικου προσωπου ειναι φυλακισμενη μεσα στα πλαισια της πιστοτερης  κατα το δυνατον αναπαραστασης του προσωπου του η συνθεση της «μητερας «αποτελει καθαρα επιλογη απο πλευρας Δημου για το τι ειναι «ωραιον και καλον » και τι προτεινεται σαν τετοιο προς τους πολιτες.

Σε καθε περιπτωση οι τεσσερες προτομες και η συνθεση ειναι μνημιακοι χωροι και σαν τετοιοι απαιτουν την φροντιδα την αναδειξη την υπενθυμιση στους πολιτες της αναγκαιοτητας υπαρξης τους.

Αγαλματα ποιητων συγγραφεων και ζωγραφων στην πολη μας δεν εχουμε. Ουτε κατασκευες στον χωρο, αισθητικης ομορφιας. Σε αντιθεση με τους αρχαιους προγονους μας δεν επιλεγουμε να στολισουμε την πολη με ομορφες συνθεσεις.Και ετσι μιας και οι χορηγοι ειναι λιγοι (Κρανιδιωτης , συνθεση μητερας)και συγκεκριμενης αισθητικης η πολη παραμενει γυμνη.

Υπαρχουν προτομες πρωτης και δευτερης κατηγοριας; Με μια πρωτη ματια θαλεγε κανεις πως ναι.Το σημειο της πολης που εχουν τοποθετηθει η αναγνωρισημοτητα του προσωπου η φροντιδα απο την πλευρα του Δημου.

Εκτιμηση μου ειναι πως η τοπικη κοινωνια προσεγγιζει τις προτομες μεσα σε ενα συννεφο ασαφων πληροφοριων για το προσωπο που αναπαρισταται. Αν για παραδειγμα ζητουσαν οι δασκαλοι απο τους μαθητες του Λυκειου μια εκθεση για τον Ρεπουλη τον Παπαρσενη τον Φωστινη τον Κρανιδιωτη τι θα εγρφαν τα παιδια; Ποσο συζητιωνται στα σπιτια αυτα τα προσωπα; Τι τους λενε οι γονεις οι παπουδες για την ιστορια του τοπου;

Για να τα δουμε ομως πιο συγκεκριμενα τα πραγματα.

Ξεκιναω απο τον Παντελεημονα Φωστινη

fostinis

Σιγουρα δεν ηταν ενας ιερεας χωρις πολιτικο στιγμα και δραση ηταν εξ αλλου και  επισκοπος των Ενοπλων Δυναμεων 1944-1946

apospasma

Απο την επιθεση των Ελληνων εναντια στην νεα τοτε Σοβιετικη Ενωση μεχρι την προταση για αφορισμο του αθεου Καζαντζακη ο Παντελεημων Φωστινης ηταν ενεργο και δραστηριο πολιτικο  στελεχος του ακροδεξιου πολιτικου χωρου.Ετσι το αγαλμα του στο Κρανιδι μπορει να να ειδωθει σαν μια τιμη προς τον πολιτικο αντρα περισσοτερο παρα προς τον ιερεα που με το φιλανθρωπικο του εργο (υπαρχει και αυτο)στην περιοχη και ευρυτερα αφησε ιστορια.Και για οποιον εχει αμφιβολιες τα παρασημα και τα πολεμικα συμβολα στο μερος της καρδιας ξεκαθαριζουν τα πραγματα.

Συνειδητα δεν αναφερομαι στις κατηγοριες που του εχουν απευθυνει ανθρωποι που ασχολουνται με τις εκκλησιαστικες οργανωσεις. Συνηθως αυτοι οι ανθρωποι γνωριζουν πολλα απο τα μεσα αλλα ειναι και οι ιδιοι μπλεγμενοι στις δολοπλοκιες τους ανταγωνισμους τις συγκρουσεις.Επισημαινω ομως πως το ονομα του Φωστινη  και του ταγματος του ακουγεται πολυ σε αυτους τους κυκλους σε αντιθεση με αλλους ιερεις που κανεις ποτε δεν αναφερθηκε αρνητικα στην ζωη και το εργο τους. Πιστευω πως η εξειδανικευση ενος ανθρωπου μετα θανατο δεν βοηθα. Οι αρνητικες αποψεις της ζωης του παντα θα κυκλοφορουν και θα δυναμητιζουν την εικονα του.

Η προτομη του ειναι σε μια μικρη πανεμορφη πλατεια μεσα στα στενα του Κρανιδιου. Συνηθως ο γυρω χωρος ειναι απεριποιητος και απο τον δρομο δεν φαινεται πως υπαρχει εκει κατι σημαντικο.

Φωστινης3

Παντως ερωτευμενοι γνωριζουν την πλατεια και την προτομη Φωστινη και με μαρκαδορο γραφουν στην βαση της τις αποψεις τα ονειρα την φιλοσοφια τους.Ειναι και οι ΑΕΚ τζηδες που μας θυμιζουν την δικια τους αγαπη την θυρα 21.

Φωστινης2

Ισως ειναι οι μονοι που τιμουν εμμεσα εστω αυτο το πολιτικο τεκνο της πολης που ειναι δεμενο με τις πιο ταραγμενες περιοδους της συγχρονης ιστοριας μας. Γιατι διαφωνω να υπαρχει προτομη του Φωστινη αλλα αφου καποιοι θεωρουν πως πρεπει να υπαρχει τοτε πρεπει να την φροντιζουν και ετσι να τιμουν οπως αυτοι θεωρουν σωστο το προσωπο που αναπαρισταται.

Ο γυρω χωρος να καθαριστει τα δεντρα θελουν κλαδεμα και κυριως να υπαρχει μια μερα τιμης προς τον Φωστινη οπου να υπενθυμιζεται αυτο που θεωρουν  διακριτη προσφορα και ιστορια του.Γιατι η ιστορια ειναι κατι που γραφεται και ξαναγραφεται καθημερινα απο τους σημερινους ανθρωπους που προσεγγιζουν (συνθετουν)το παρελθον τους με βαση τις αναγκες του σημερα.

Σε αντιθεση με τον ιερεα στρατιωτικο Φωστινη η προτομη του Παπαρσενη στην κατω πλατεια μεταλλικη και αυτη χωρις μεταλλια  στο στηθος ειναι πιο προβεβλημενη.

My beautiful picture

Γιατι και ο Αρσενιος Κρεστας ηγουμενος της μονης στην Κοιλαδα , και πολεμιστης ηταν.Και οχι μονο αλλα και λόγω τής μόρφωσης του  ασχολήθηκε έκτος από τά Εκκλη­σιαστικά και μέ νομικά θέματα, στό Οίκουμενικό Πατριαρχείο, όπου τοποθετήθηκε γιά διάστημα σέ υπηρεσία γιά τίς εξωτερικές υποθέσεις. Ο Παπαρσενης λοιπον ηταν ενα σημαντικο τεκνο της τοπικης και οχι μονο Κοινωνιας. Ενα ιστορικο προσωπο με ολη την σημασια του ορου με πολιτικη βαρυτητα που εκτιμηθηκε ευρυτερα στα χρονια που εζησε. Κατά τήν επανά­σταση του 1821 ώνομάστηκε αρχηγός οχι μόνο τών Κρανιδιωτών άλλα ολης τής Έρμιονίδας και τής Επιδαύρου. Δεν προκειται λοιπον για εναν ιερεα στρατιωτη αλλα για εναν πολιτικο και στρατιωτικο που ηταν πολυ σημαντικη φυσιογνωμια στην εποχη του.Αξιζει σημερα να τον τιμουμε και αν ναι τι θα μας βοηθουσε απο την ζωη του Παπαρσενη στην σημερινη πραγματικοτητα; Να ενα ερωτημα που μενει να απαντηθει. Γιατι κατα την γνωμη μου ο Παπαρσενης μας στελνει χρησιμα μηνυματα σε αντιθεση με τον Παντελεημονα Φωστινη που μαλλον ηταν κηρυκας του μισους του φανατισμου και της ακροδεξιας.

Θυμαμαι την κατω πλατεια με τα ψηλα της δεντρα που καποια στιγμη κοπηκαν και σιγουρα η σημερινη της μορφη δεν μου αρεσει. Η προτομη του Παπαρσενη ειναι φροντισμενη και καθαρη. Και πιστευω πως ειναι η γειτονια που την κρατα ετσι.Καμμια σχεση με ρεαλισμο, λητη , αυστηρη με ενα κοκκινοπο βραχο σαν βαση και καλαισθητη επιγραφη απο γυαλι.

Η θεση της ειναι με μετωπο στον δρομο και τα περαστικα αυτοκινητα.Η κατω πλατεια δεν ειναι πλατεια με την εννοια πως συγκεντρωνεται κοσμος, παιδια που παιζουν, εμπορικες δραστηριοτητες.Ετσι ο Παπαρσενης δεν ζει αναμεσα μας, μαλλον στην ακρη του ματιου και της μνημης μας (ΕΔΩ σελ 63-65).Εκτενη αναφορα στον Παπαρσενη εκανε ο κ Καμιζης με αναρτηση στο ιστολογιο του οπου και μπορειτα να βρειτε πολλα στοιχεια.

Εχουμε την μαρμαρινη προτομη του Ρεπουλη στην ομωνυμη πλατεια.

Επισης μια δευτερευουσα πλατεια της πολης αν και πιο κεντρικη σε σχεση με την κατω πλατεια.Εδω υπαρχει κοσμος να περπατα και καποτε  θα δεις ανθρωπους να καθονται στα παγκακια και σπανια παιδια να παιζουν μπαλα στο πανω μερος.

Απο την πλευρα του δρομου η εικονα ειναι αυτη

Ρεπουλης1

Η μαρμαρινη προτομη του Ρεπουλη ειναι πισω απο τα φυλλα των φοινικων και προφανως οχι μονο δεν φαινεται αλλα και δεν προσεγγιζεται.Ο μαρμαρινος Ρεπουλης απο την θεση του σε αυτη τη πλατεια ιεραρχειται πανω απο τις μεταλλικες προτομες ,τον Φωστινη που ειναι κρυμενος στα στενα  και τον Παπαρσενη που ειναι σε μια πλατεια-μη πλατεια .

Ομως στην θεση  αυτη μαλλον ξεχασμενος μας θωρει ακινητος

Ρεπουλης2

Λερωμενο το αγαλμα απο τα δεντρα αλλα καθαρο απο γκραφιτι και αυτο δεν ειναι τυχαιο  ειναι καταφυγιο σαλιγκαριων κρυμενο μεσα στα δεντρα θαλεγες απο ντροπη για την καταντια της χωρας μας.Γιατι ο Εμμανουηλ Ρεπουλης ηταν ενας πολιτικος αντρας που η ζωη του στο πλευρο του Βενιζελου  χαρακτηριστηκε οχι μονο απο την μαχητικοτητα των πολιτικων αποψεων (με πολλες απο τις οποιες διαφωνω) αλλα και την εντιμοτητα.

Αρκει καποιος να διαβασει την διαθηκη του

diauhkh

Την προτομη του Ρεπουλη καθαρισαν σε μια απο τις δρασεις τους οι ermionidistas το 2011.

H χωροθετηση κατα την γνωμη μου ειναι λαθος.Οταν αντικριζεις το Ηρωον γυρνας την πλατη στον Ρεπουλη.

REPOYLIS

Η τελευταια προτομη ειναι μεταλλικη επισης και ειναι του Γιαννου Κρανιδιωτη.

Ειναι στη πανω πλατεια και θα λεγαμε ιεραρχικα η σημαντικοτερη μιας και ειναι στο εμπορικο κεντρο της πολης.Κοσμος παει κι ερχεται παιδια που σχολανε απο το Α Δημοτικο  σχολειο, τα καφενεια παντα γεματα οι Εθνικη τραπεζα διπλα ακριβως,η Αγροτικη στην αλλη γωνια η αστυνομια , εμπορικα καταστηματα και σουπερ μαρκετ η πιατσα των ΤΑΞΙ…

Κρανιδιωτης1

Η καρδια της Ερμιονιδας χτυπα εδω.Και εδω επελεξε κυριολεκτικα πανω στο πεζοδρομιο να τοποθετησει η Δημοτικη αρχη την μεταλλικη προτομη του αναπληρωτη  υπουργου εξωτερικων του ΠΑΣΟΚ  (και μελους της ΚΕ αυτου του κομματος)Κυπριου Γιαννου Κρανιδιωτη με καταγωγη των προγονων του (1878)απο το Κρανιδι (το πραγματικο επωνυμο ηταν Πουρλετσης η Βουρλετσης. Ό έκ Κρανιδίου Νικόλαος Πουρλέτσης ή Βουρλέτσης ναυτικός και εμ­πορευόμενος έπεσκέπτετο τήν Κυπρον μέ τά Ιστιοφόρα του, μετά δέ τήν ‘Αγγλικήν μεταπολίτευσιν του 1878 έγκατεστάθη μονίμως είς τήν Λευκωσίαν αναγκασθείς νά άλλάξη τό έπίθετόν του, διότι όλοι τόν ώνόμαζαν ό Κρανιδιώτης.).Η προτομη ειναι δωρεα τουριστικης  επιχειρισης Κυπριακων συμφεροντων που ετσι προβαλεται στην πολη σαν χορηγος.

Αν υπαρχει μια ταση στις προτομες για συμβολικη αναπαρασταση του τιμωμενου προσωπου μια λιτοτητα στην πλαστικοτητα  μια αφαιρεση και μια εξειδανικευση, σιγουρα  ο γλυπτης σε αυτη την περιπτωση δεν ανοικει σε αυτη τη σχολη.Πιστη ρεαλιστικη αναπαρασταση του τιμωμενου και καθε λεπτομερειας του προσωπου του ακομα και γυαλια του εβαλε  ετσι που να ειναι σαν «να αρχισει να σου μιλα απο στιγμη σε στιγμη» .Ομως ο Γιαννος Κρανιδιωτης δεν ηταν αυτο που θα μπορουσαμε να πουμε ομορφος αντρας ανεξαρτητα απο τις πολιτικες του αρετες και ιδιοτητες.Γι αυτο και δεν καταλαβαινω γιατι επελεγει αυτη η μορφη αναπαραστασης για να στολισει το κεντρο της πολης .

My beautiful picture

Υπαρχει ενα θεμα χωροθετησης στην πανω πλατεια. Απλα δεν χωρανε ολα εκει.Και παγκακια και καφετεριες και προτομη και συντριβανι και το ταμπλο της ΑΕΚ, και βιβλιοσπιτο και τηλεφωνικος θαλαμος , και παρακαρισμενα αυτοκινητα , και συνεχης κινηση αυτοκινητων,ολα χυμα και ανακατεμενα. Ισως για αυτο η προτομη μπηκε (βιαστικα θαλεγα) πανω στο πεζοδρομιο.Καλιστα θα μπορουσε αν ειναι τοσο σημαντικο το προσωπο που επιβαλεται η τοποθετηση της προτομης στην κεντρικη πλατεια να μπει στο πλαι κατω απο το πευκο η προς την πλευρα της εθνικης τραπεζας.Μονο που αποψη μου ειναι πως οχι δεν ειναι τοσο σημαντικο προσωπο για να μπει στο κεντρο της πολης η προτομη του.Ουτε συνδεθηκε η πολιτικη του δραση και ζωη με την πολη του Κρανιδιου και την Ερμιονιδα ευρυτερα.

Πολυ γυαλιστερο μαρμαρο, περιεργη η βαση, λερωμενη και η προτομη και η βαση, σβυσμενο το επωνυμο διακρινεται μονο το Γιαννος.

Ο Γιαννος Κρανιδιωτης ηταν ενα πολιτικο προσωπο υπουργος κυβερνησεων του ΠΑΣΟΚ.Ειναι πολυ κοντα στην ιστορια για να μπει η προτομη του οπουδηποτε στο βαθμο που υπαρχουν και αντιρρησεις οσον αφορα τις πολιτικες επιλογες του τοτε κομματος του.Ωφελησε τελικα η ενταξη της Κυπρου στην ΕΕ;Την ωφελησε οικονομικα και πολιτικα;

Πολυ περισσοτερο να μπει η προτομη του στην κεντρικη πλατεια μιας πολης με την οποια το μονο κοινο που υπαρχει ειναι η μακρινη καταγωγη καποιων  προγονων του .Γιατι η συνδεση του Κυπριακου προβληματος (της κατοχης του νησιου )με το Κρανιδι ειδικα ειναι μαλλον μακρινη.

Εσεις για ποιο σημαντικο πολιτικο  εργο θυμαστε τον Γιαννο Κρανιδιωτη;Η ιστορια μετα απο 50 χρονια για ποιο σημαντικο εργο θα τον καταγραψει στα προσωπα που η προτομη τους πρεπει να  στολιζει μια πολη;Τραγικος ο θανατος του με την πτωση του φαλκον αλλα εκτος απο αυτο;Θα μπορουσε ενας θαυμαστης του εργου του να μιλησει για την ενταξη της Κυπρου στην ΕΕ(συμφωνία της 6ης Μαρτίου 1995).Ομως ο περιφημος Παγκαλος αλλα λεει για τον «φιλο «του Κρανιδιωτη

Στον βαθμο ομως που για διαφορους λογους (κυριως προβολης της επιχειρησης χορηγου κατα την γνωμη μου) μπηκε αυτη η προτομη (συζητησιμης αισθητικης) καλο θα ηταν να μεταφερθει σε αλλη θεση στην πλατεια ετσι που να μην σκονταφτει κανεις πανω της οταν περπατα στο πεζοδρομιο και να μην κυριαρχει η παρουσια της στην καθημερινοτητα μας.Εκτος και αν μετα απο δημοσιο διαλογο ανακαλυψουμε πως το μηνυμα της υπαρξης αυτης της προτομης ενος πολιτικου  ειναι δυνατο και σημερινο και αρα δικαιουται αυτη  τη θεση.

Κλεινοντας αυτη την αναρτηση θα ελεγα πως η πολη εχει καποια σημεια αναφορας. Χρηστικης αναφορας αν μου επιτρεπεται η εκφραση .Προτομες επιφανων προσωπων και Ηρωα.Καλο θα ηταν να τα φροντιζει να τα κρατα καθαρα οπως κραταμε καθαρο το σπιτι μας. Να τα τιμα δηλαδη. Αυτο ειναι ευθυνη της δημοτικης αρχης.Αν ειναι παρατημενα καλυτερα να μην υπαρχουν.

Αλλα η πολη θα επρεπε να εχει και σημεια ομορφιας και αισθητικης .Οχι μονο τα παρκα της αλλα και εργα γλυπτα, κατασκευες μεσα στο χωρο που επισης θα γινουν με τον χρονο σημεια αναφορας. Αν θελαν οι χορηγοι πετρελαιου στα σχολεια και ταπητα στα γηπεδα μπασκετ θα μπορουσαν να προσφερουν στην πολη αγαλματα και παρκα.( Εστω πεζοδρομια για να βαδιζουμε στην πολη ολοι με ασφαλεια). Αλλα για να σκεφτουν να προσφερουν στην πολη μνημεια πολιτισμου πρεπει και οι ιδιοι να εχουν αυτο τον πολιτισμο την τεχνη στην ζωη τους. Οχι να αγοραζουν ακριβους πινακες για επενδυση των κεφαλαιων  αλλα να συγκινουνται πραγματικα μπρος στην τεχνη και να θελουν αυτη την συγκινηση να την κοινωνησουν με τους ανθρωπους.

Οι πλουσιοι της Ελλαδας ομως ειναι πολυ προσφατοι στην υψηλη κοινωνια εδω και μολις καποιες δεκαδες χρονια. Τους αρεσει η επιδειξη, η προβολη , ο θαυμασμος του ποπολου , το χειροκροτημα, ειναι με εναν περιεργο τροπο ακομα  «λαικοι»με την κακη εννοια του ορου σαν τον αρχοντοχωριατη κ Ιορδανη του Μολιερου ισως και γι αυτο τους θαυμαζει μερος του  «λαου», τους νιωθει κοντα του. Σε αντιθεση με τους δικους μας (κρατικοδιαιτους ) πλουτοκρατες  η αστικη ταξη της Ευρωπης εχει αιωνες ενασχοληση με τον πολιτισμο και την τεχνη και  μια αλλη σχεση μαζι τους. Ισως γι αυτο οι μεγαλες αλλα και μικροτερες Ευρωπαικες πολεις εχουν αγαλματα και κατασκευες στο χωρο προσφορα καποτε και των πλουσιων.