Χαιρομαι που η κυρια Μπρούστα ανοιξε τον διαλογο για τα πολιτιστικα του Δημου μας.

Ας ανταλλάξουμε λοιπον καποιους προβληματισμους να δουμε πως θα μπορεσουμε να διαμορφωσουμε ενα συλλογικο οραμα ενα στοχο για τα επομενα χρόνια.Αλλιως θα πηγαινουμε απο πολιτιστικο Αυγουστο σε πολιτιστικο Αυγουστο (αντε και το καρναβαλι με χιλιαδες ευρω σε πυροτεχνήματα -αληθεια ποσα;) θα παρουσιασουμε και τεσσερα βιβλια τον χρόνο και ολα καλά. Η νεολαια μας παντως καταναλωνει “πολιτισμό”.Καθε μερα.

Για αυτο τα σχολεια δεν πατανε στη βιβλιοθηκη ουτε και βλεπεις ουρες νεων να περιμενουν βιβλίο (αληθεια ποιος ο μεσος ορος ηλικιας των αναγνωστων;) Τι μουσικη ακουνε οι νεοι, μπορουν να διαβασουν τη νοτα ντο στο πενταγραμμο, ποσα θεατρικα εργα εχουν δει στην ζωή τους  , ποιες οι αγαπημενες τους ταινείες ,ο αγαπημενος ποιητης-τρια;

Υπαρχει σχολικη μπαντα η εστω δημοτικη;

Εχει κανει μια ερευνα ο Δημος να δει αν υπαρχει προβλημα; Στην Κοιλαδα ο παπαθεμις εχει κανει το ενοριακο κεντρο δημοσιο και ανοικτο και μαζευει τα παιδιά.Tα δικα μας παιδιά που πανε στον ελευθερο χρόνο τους;  Πως περνανε τον ελευθερο χρόνο τους; Γιατι η βιβλιοθηκη με την ελευθερη προσβαση στο διαδυκτιο δεν ειναι στεκι συναντησης της νεολαιας; Και καφε εχει και κοκα κόλες να βαλουμε αν αυτο ειναι που λειπει.

Εχει γκρουπάκια το Κρανίδι; Εχει νεους ποιητές και ποιητριες; Εστω και εναν; Ηταν παντα ετσι οι νεοι; Μηπως φταιμε εμεις οι μεγαλοι γι αυτο το χαλι;

Αρχικα ας κανουμε ενα διαχωρισμο αναμεσα στον πολιτισμο ενος τοπου και τα πολιτιστικα δρωμενα.

Πολιτισμος ειναι μια πλατειά εννοια που περιλαμβανει και τις πολιτιστικες δραστηριοτητες αλλα οχι μονο αυτες. Ειναι για παραδειγμα να λες ευχαριστω και καλημερα να παραχωρεις προτεραιοτητα στους πεζους η αλλους οδηγους να σεβεσαι του μεγαλυτερους να εχεις τα απαραιτητα για μια ικανοποιητικη ζωή στον τοπο σου να γνωριζεις την ιστορια και την γλώσσα σου. Πολιτισμός ειναι οι καθαροι δρόμοι και τα πεζοδρόμια το κεντρο υγείας η βιβλιοθήκη το επαρκες σχολειο σε κτιρια και καθηγητες….

Το αντιθετο του πολιτισμου ειναι η βαρβαροτητα.

Πολιτισμος δεν ειναι η συσωρευση πλουτου και καταναλωτικων αγαθων.Αυτα μπορει να συνυπαρχουν με την  παρακμή οπως στην Ρωμη η το Βυζαντιο στα τελευταια χρόνια τους.

Σε μια φτωχη περιοχη της Αφρικης μπορει να υπαρχουν χωριά πολιτισμένα και χωριά απολιτιστα.Με οτι σημαινει πολιτισμος στην συγκεκριμερνη περιοχή τον συγκεκριμενο χρόνο.

Αντιθετα μπορει σε μια πλουσια χωρα να επικρατει για την μεγαλη πλειοψηφία του λαου βαρβαρότητα.Σε ολα τα επιπεδα.Φτωχεια ,αστεγοι, αλκοολισμός, αναλφαβητισμός, βρωμα , αρωστειες, εγκληματικοτητα.

Παμε τωρα στα πολιτιστικα δρωμενα ενος τοπου.Του τοπου μας

Γνωμη μου ειναι πως πρεπει να υπαρχει(οπως σε ολα εξ αλλου)  ενα ισοζύγιο, εισαγωμενων  πολιτιστικών δραστηριοτητων και τοπικης παραγωγης-εξαγωγης.

Πρεπει , οτι μπαινει στην τοπικη πολιτιστικη ταυτοτητα , να την προαγει ,να συναντα τα σημεια τομης (ετσι που να ειναι αναγνωρίσημο ) αλλα ταυτοχρονα να γεννα την τεχνη του αυριο.

Οπως ειπε καποτε ο Σαββοπουλος “παραδοση ειναι να δημιουργείς εκ του μηδενός”

Η καινοτομια του σημερα θα γινει η παραδοση του αυριο.

Αλλιως  σιγα σιγα το χτες θα χασει την δυναμη του θα απογυμνωθει και θα καταντησουμε καταναλωτες μαζικων εμπορικων προτυπων.Ετυχως αυτο το εφιαλτικο σεναριο δεν επικρατει μεχρι σημερα στην ανθρωποτητα παρ ολη την δυναμη του.Με μαγικο τροπο παντα ο ανθρωπος αντιστεκεται και γεννα το νεο αυθεντικο .

Οι πολιτιστικες δρασεις ενος τοπου προυποθετουν εργαστηρια που γεννανε καλλιτεχνες. Εργαστηρια μεσα απο την εκπαιδευτικη διαδικασία (ποσο κανει μια φλογερα να μαθει καθε παιδί τις νοτες στο Γυμνασιο;) αλλα και εξω και διπλα σε αυτην για οσους θελουν.

Που μαθαινουν στους νεους τις τεχνικες της παραδοσης στην μουσικη την λογοτεχνεια το θεατρο το σινεμα (απο την Ελληνικη λεξη κινημα)την ποιηση ,το κομικ, την αρχιτεκτονικη ,τον πηλό,τον χορό, το τραγουδι, το ρουχο,την φωτογραφία.

Αλλα και φερνουν τεχνίτες που κανουν γνωστά στην περιοχή τα πιο πρωτοποριακα  νεα ρευματα της παγκοσμιας τεχνης. Η χωρα μας ηταν παντα το μερος οπου ιδεες φιλοσοφίες , τεχνη, πολιτισμοι, και φαγητα απο ολο τον πλανητη, συναντιόντουσαν  και συνεθεταν το καινουργιο.

Ετσι η διαφυλαξη της παραδοσης δεν ειναι αμυντικη και στατικη αλλα αντιθετα επιθετικη δυναμικη και με διαθεση να αφομοιωσει ,να ενσωματωσει στο παλιο ,το ξενο, (το νεο), σε ενα ανωτερο επιπεδο.

Στον χωρο αυτο τα ιδιωτικα εργαστηρια μουσικης χορου κλπ εχουν τον πολυ σημαντικο ρόλο τους αρκει να γινονται με μερακι και οχι για κερδος. Αλλα και τα δημοσια εργαστηρια εχουν την δικη τους βαρυτητα να φερουν το μη εμπορικο, το παθητικο οικονομικα ,το περιεργο, σε επαφη με τον κοσμο. Με την ελπιδα να βγαλει το Κρανιδι εναν Μπετοβεν,ενα Σεζάν,ενα Χαλεπά. Για περισσοτερα δεν τολμαμε. Και ενας να υπαρξει πετυχαμε ολοι μας σαν κοινωνία.

Η παρουσιαση της δουλειας ιδιωτικων επιχειρησεων δεν ειναι πολιτιστικο εργο της κοινοτητας ,του Δημου, αλλα διαφημηση των επιχειρηματιων της τεχνης. Σεβαστη η προσφορα τους αλλα να μην μπερδευομαστε.

Ακομα το να παιξουν τα παιδια μουσικη η να παρουσιασουν ενα θεατρικο εργο ειναι πολυ σημαντικο και μπραβο στους καθηγητες που κανουν αυτη την δουλεια υποδομής αλλα παλι δεν ειναι πολιτιστικη παραγωγη του Δημου.

Για παραδειγμα το νηπιαγωγειου Πορτο Χελιου ανεβασε τα Χριστουγεννα  μια καταπληκτικη παρασταση μαυρου θεατρου και μπραβο στην δασκαλα αλλα αυτο εγινε γιατι ο συγκεκριμενος ανθρωπος εχει γνωση και ταλεντο αγαπη για την δουλειά του.Το ιδιο και το στησιμο των αρματων στο Πορτο Χελιωτικο καρναβαλι απο την ιδια δασκαλα αγγιζε τα ορια του επαγγελματισμου και της τελειοτητας.Αυτο δεν ειναι δουλεια του Δήμου ομως. Το μονο που μπορει να κανει ο Δημος ειναι να προσφερει τα οικονομικα μεσα στους ταλαντουχους πολιτες να παρουσιασουν την δουλειά τους. Το κανει; Ακομα και αν το κανει, ο ρολος του Δημου ,της κοινοτητας, δεν σταματα εκει.

 Δεν ειναι ομαδικη δουλεια δεν γεννα σχολη δεν εχει προοπτικη αν ο συγκεκριμενος ανθρωπος φυγει απο το προσκηνιο.Οι  πολιτιστικες δραστηριοτητες ειναι μια επιπονη μακροχρονη καταθεση ψυχής πολλων ανθρωπων και πολλες φορες δεν βλεπεις αποτελεσμα

Τωρα η θεατρικη Ομαδα Ερμιονιδας και πρωτα απ ολα ο ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΜΙΟΝΗΣ με την πολυχρονη και πολυ σημαντικη δραση του, το χορευτικο του Κρανιδιου (η ανασυσταση πιθανα της κινηματογραφικης Λεσχης) ειναι πολιτιστικες δρασεις που πρεπει να ενισχυθουν υλικά απο τους Δημους. Χρειάζονται μια μεγαλή αιθουσα με καλη ηχητικη , μηχανη προβολης ταινειών, με μουσικα οργανα, με εγκαταστασεις υποδοχής επισκεπτων.Χρειάζονται δηλαδή στεγη.

Χρειαζονται χρηματα της κοινοτητας  για να ταξιδεψουν εξω απο την επαρχία μας να γινουν οι πρεσβευτες μας στον χωρο της τεχνης να ωριμασουν σαν σχηματα  αλλα και να φερουν αλλους ανθρωπους στον τοπο μας.

Ειναι απαραδεκτο μια επαρχία με τοσες ξενοδοχειακες μοναδες τοσο κοντα στην Αθηνα και τοσο πλουσιο πληθυσμο να φιλοξενει τις εκδηλώσεις της στην αιθουσα του Λυκειου Κρανιδίου.

Αυτο δειχνει απαξιωση του δημοσιου χωρου.Γιατι  να υπαρχει αιθουσα συνεδριασεων σε μαγαλο ξενοδοχειο και να μην μπορουμε να διοργανωσουμε ενα διεθνες φεστιβάλ κινηματογραφικων ταινειών σαν της Δραμας για παραδειγμα; Θελετε να γεμισουν τα ξενοδοχεια τον Νοεμβρη; Ο Βασίλης Λαδας παραχωρησε τεσσερα στρεμματα. Αμ επος αμ εργον.

Θελουμε μια βιβλιοθηκη ζωντανη; Εδω ο καλος μου φίλος Τασσος Λαμπρου θα μου επιτρεψει να διαφωνησω μαζι του http://www.dimitriskamizis.blogspot.com/  .

Η προταση για λεσχη Αναγνωσης ηταν δικια μου, στην κοπη της πρωτοχρονιατικης πιτας. Πιστευω πως εκτος απο τα σχολεια πρεπει να μαζευτουμε και οι ενήλικες μεσα απο συλλογικες δρασεις -συναντησεις στην βιβλιοθήκη.

Να δημιουργησουμε μια παρεα που θα ενισχυει με την ανασα της αλλα και με συγκεντρωση χρηματων το εργο της βιβλιοθηκης.Να ξεπερασουμε την βρισια του κουλτουριαρη για οσους διαβαζουν να απενοχοποιησουμε την λογοτεχνεια και την ποιηση να κανουμε in την βιβλιοθηκη περισσοτερο απο την καφετερεια η τα μπουζουκια.

Και ταυτοχρονα με δημοτικη οικονομικη ενισχυση να κανει εκδοσεις να συγκεντρωσει σπανια και δυσευρετα βιβλία , να συνδεθει με τα Αμερικανικα Πανεπιστημια ,να συνεχισουν οι εργασιες στο Φραγχθι, να καθαριστει η Ακροπολη των Αλιαιων απο τα χορταρια, να χαρακτουν διαδρομές να ξαναδουμε το πανεμορφο καστρο της Θερμησίας, να διοργανωθει σειρα εκδηλώσεων για την ζωγραφικη της Αθηναικης σχολης του 1200μΧ με επισκεψεις στα μνημεία τιυ Αγ Γεωργιου (της σπηλιας Διδυμων) την Μονη Αυγου και την Αγ Τριάδα Πικροδαφνης μοναδικο εκκλησακι αυτης της περιόδου σε ολη την Ελλάδα.

Σχολη βυζαντινης ζωγραφικης στην Ερμιονίδα; Γιατι οχι;

Τα εργα που εγιναν επι Καμιζή ειναι μια βαση.

Εκδόσεις βιβλίων (χρειαζονται και αλλες ) λαογραφικο μουσείο (εμπλουτισμος και μεταφορα σε μεγαλυτερο κτιριο ) μικρο μουσειο με εκθεματα απο το Φραγχθι και τους Αλιεις , χορευτικο (συχνες επισκεψεις στο εξωτερικο ) και αναδειξη των τοπικων φορεσιών. Γιατι η Ερμιονιδα να μην γινει διεθνες κεντρο στο μπατικ και την βαφη ρουχων οταν η πορφυρα ηταν η οικονομικη βαση της για εκατονταδες χρόνια;

Σχολη ραπτικης στην Ερμιονίδα ;Γιατι οχι;

Αυτα τα στοιχειωμενα και ερειπωμνεα ξενοδοχεια  το Γιουλη και το Βερβεροντα να γινουν σχολες , ας ζωντανεψουν απο φοιτητικες  φωνές. Απο συνεδρια και συναντησεις σπουδαστων και επιχειρηματιών. Ας δωσουν ζωή στο αδειο Πορτο Χελι καθε χειμωνα.

Οσο για το καλοκαιρι ας διοργανωσουμε ενα διεθνες φεστιβάλ σαν της Λευκάδας με τους χορους ,της Καλαματας με το θεατρο, της Δραμας με τον κινηματογραφο. Ενα σημειο συναντησης της Ερμιονιδας με την Ιαπωνια για παραδειγμα.

Kοιταχτε το φεστιβαλ κλασσικης μουσικης του  Presteigne  ενος χωριου 2500 κατοικων στην Ουαλία  απ οπου καταγεται η γυναικα μου εχει καταφερει ναναι γνωστο σε ολη την Αγγλία. Μουσικα εργαστηρια με σεμιναρια για μουσικους που  κρατανε μια βδομαδα  με την καθοδήγηση γνωστων συνθετων και μουσικων με γνωστα ονοματα  και μουσικη που γραφεται ειδικα για να παρουσιαστει στις εκδηλώσεις. http://www.presteignefestival.com/

Και η πλακα ειναι πως οι ροκαδες της περιοχής σαν αντιδραση εφτιαξαν το δικο τους world music  φεστιβάλ  με τιτλο ενα λογοπαιγνιο αναμεσα στις παρτιτουρες και τα προβατα ( κυρια οικονομικη δραστηριοτητα της περιοχής) με μεγαλο καμπιγκ απ οπου περνουν τρεις χιλιάδες ανθρωποι την ημερα για τρεις μερες   http://en.wikipedia.org/wiki/Sheep_Music

Αν θελετε να γνωρισουν οι Ιαπωνες την Ερμιονιδα και να ερθουν μετα σαν τουρίστες η αγοραστες κρασιού και ελαιολαδου. Η τεχνη (οπως και ο αθλητισμος ) ανοιγουν εμπορικους δρόμους αλλα για να γινει αυτο πρεπει να βαλεις λεφτα και μερακι.

Και αυτο το γραφω γιατι δεν ζουμε σε κανενα ιδεατο κοσμο της τεχνης για την τεχνη. Για να γινουν πραγματα πρεπει να υπαρχουν κατοικοι στην Ερμιονίδα και οι κατοικοι αυτοι να εχουν δουλειες και ελευθερο χρόνο για να ασχοληθουν με την τεχνη.

Τωρα θα γινω κακος παλι αλλα χωρίς ιστοσελίδα δεν γινεται τιποτα απο ολα αυτα σημερα.Κοιταχτε τον ιστοτοπο του Αργοστολιου στην Κεφαλλονιά  cphoto48-161http://www.argostoli.gr/el/default.asp  Εχει περιπου 9000 κατοικους οσους και ο Δημος Κρανιδιου.Κοιταχτε το θεατρο της πολης.

Την βιβλιοθηκηphoto48

Ο Δημος δεν μπορει ναναι καλλιτεχνικος ατζεντης που θα φερνει τραγουδιστες στην Ερμιονιδα καθε Αυγουστο για να κανει ελκυστικο το τουριστικο προιον και διαφημηση της Δημοτικης αρχής στους καλοκαιρινους επισκεπτες. Αυτο ειναι παθητικες εισαγωγες χωρίς αντίκρυσμα .

Ουτε παρουσιαστης σχολικων παραστασεων και ιδιωτικων ωδείων.Δεν απαξιωνω τον κοπο των παιδιών.και εγω χειροκροτησα την θεατρικη παρασταση της κορης μου και εδωσα συγχαρητηρια σε οσους κουραστηκαν να την φτιαξουν.

Αυτο ομως δεν ειναι πολιτιστικη παραγωγη της κοινωνίας του τοπου μας.Ειναι μια σχολικη παρασταση.

Μην σας κουραζω αλλο…

About these ads